Stor uppdatering...
av Henrik K lör 09 maj 2009, 02:30
Ja som många märkt så har jag inte varit så flitig med bloggeriet.
Men nu så kommer en uppdatering. (Bilder nertill)
Skotaren höll ju på med boggie lagrings renovering. Fick byta ena trumpeten med axlen ut mot boggielådan. Lagringen hade gått torr så lagerbanan hade nött i huset. Koopoms maskin hade beg reservdelar för ett bra pris så en komplett beg boggie lagring beställdes. Nya packningar överallt. Hade även isär diffen och bytte oringar och diffspärr-kolvens packning. Hela den här renoveringen gick på under 18000:- Tack vare att allt gjorde jag själv. Packningarna kostade lika mycke som hela boggielagringen. Skulle man köpt nya saker så oj oj hehe. Endast huset skulle kosta 25 000:-
Men nu så är den ihop igen.
Nu annars har jag kört grot sista tiden.
Skördaren har stått nu ett par veckor. Slutade av sista objektet och hoppas nu bara att man får ut pengarna för den körningen pga Rörviks Rekonstruktion.
Handlar om en del de gör det. Jag klarar mig även om jag inte får dom men jäkla surt om man blir av med dom Hoppas hoppas.
Punka på skotaren i förra veckan så fick åka och laga punktering. Ett sprätt i sidan så en kappa fick dom montera i. Reservhjulet hade redan punktering och var uppslitet helt nu (stålet framme) så lägga ner pengar på det var ingen idè.
Men nu så 2st nya United har inhandlats. Ett monterat direkt på reservfälgen och det andra har jag slagit in. Hehe, tog en rulle inplastnings film för storbalar och gick ett antal varv runt hjulet samtidigt som far rullade på hjulet sakta så blev hjulet inlpastat.
Varför gör man nu de tänker kanske en del men alla hjul som står omonterade blir alltid skitiga så på deta vis så är hjulet rent å fint sen när man ska montera det.
Har även nu i bland hoppat in och kört dunder lastbilen. Hörde dock i veckan nu att ena av dom drivande bakaxlarna hade gått av!! Lite för många tunga lass tro....
Sen har mina föräldrar varit i väg en vecka på semester i tulpan landet.
Hm en vecka ensam hemma med djur, en kurs dag, montera ihop skotaren, köra grot och sen ordna mat till sig själv mm.
Sen fick jag för mig att nä nu jäkla ska jag ta å fixa till lite här på deras gård nu när dom ändå inte är hemma haha. Ingen som kunnde säga imot. Planerna började smidas så fort dom lämnat landet.
Den där granhäcken som blev sönderblåst i både Gudrun och Per den är ju inget å spara på så ner med den. Hallonlandet ja det rök det oxå med slännt klipparen, 2st körsbärsträd, ett annat risigt stort buskigt träd rök oxå. En dunge med små tallar, en stor björk.
Sen slet jag upp alla gammla stubbar med skotaren, dock så dom friska stubbarna tog jag min granne till hjälp med och hans 616 traktor grävare.
Granarna som var kvar fick jag fälla ut i gräsmattan, med en massa kottar och grenar ut i gräsmattan. Träden i sig kapade jag på 3-4 ställen och körde bort med grenar och la för flisning.
Men sen jäkla kottarna och grenarna som vart kvar i gräsmattan. Hand räfsa gräsmattan nä fy, skulle ju ta en heldag nästan.....
Dan efter så var jag iväg en sväng med lastbilen och satt och fikade med en kamrat då jag kom på att hm strängläggaren vi har till hö...Den borde fungera bra.
så klart så hem å testa. Funkade sketa bra! strängla både kottar, grenar, sten, rötter mm i ett par fina strängar som jag sen körde bort med traktorn.
Totalt kördes det bort ca7st lass med rötter, jord, grenar mm och sen tre skotar lass med grot.
Det blev mycke bra resultat efter att jag planat till all mark och snyggat till det.
föräldrarna vart Jäkligt förvånade när dom på dagen kom ut på morgonen. hehe dom kom hem då det var mörkt så då syntes det inte i skummet.
Nu i dag annars så skruvas det Volvo 940 Turbo. Måste få ut min röde igen. Har stått obesiktad men påställd nu i över 1 år och kostat pengar.
Har inte vågat köra in och besikta den med min trimmade motor, har skiftat motor varje år nu ett tag men nu så har det dragit ut på tiden men i dag så åkte den ur och en "besiktnings motor" åkte i (en original motor).
Kör jag in med den andra motorn i så riskerart jag å åka på föreläggande om regbesikting och det går inte att riskera.
Nu så kommer troligen den att inte åka i fler ggr utan kommer sen att hamna i 242 racern som jag har ståendes.
Så snart så är den röde ute igen Dock med betydligt färre hk
Skördare är bra att ha till mycke....!
Tex till flaggstången.
Flaggstången tänker ni nu va?
Jo när flaggan för andra gången fastnat i toppkulans vindvisare så är man lagom glad. Nu måste ju jäklen tas ner...
upp med skördaren i topp, greppa stången och sen hoppa ut å skruva loss flaggstånge, sen in i skördaren å lägga ner den.
Gick sketa fint. 16.5m flaggstång i ett bra grepp. Det gällde bara att inte pilla på såg knappen....
Nu så är det lite modifiering av toppen, endast ha kullan å inget mer kvar. Sen lite ny färg så ska den snart upp igen.
Nu så har ni fått veta en hel del.
Men nu så kommer en uppdatering. (Bilder nertill)
Skotaren höll ju på med boggie lagrings renovering. Fick byta ena trumpeten med axlen ut mot boggielådan. Lagringen hade gått torr så lagerbanan hade nött i huset. Koopoms maskin hade beg reservdelar för ett bra pris så en komplett beg boggie lagring beställdes. Nya packningar överallt. Hade även isär diffen och bytte oringar och diffspärr-kolvens packning. Hela den här renoveringen gick på under 18000:- Tack vare att allt gjorde jag själv. Packningarna kostade lika mycke som hela boggielagringen. Skulle man köpt nya saker så oj oj hehe. Endast huset skulle kosta 25 000:-
Men nu så är den ihop igen.
Nu annars har jag kört grot sista tiden.
Skördaren har stått nu ett par veckor. Slutade av sista objektet och hoppas nu bara att man får ut pengarna för den körningen pga Rörviks Rekonstruktion.
Handlar om en del de gör det. Jag klarar mig även om jag inte får dom men jäkla surt om man blir av med dom Hoppas hoppas.
Punka på skotaren i förra veckan så fick åka och laga punktering. Ett sprätt i sidan så en kappa fick dom montera i. Reservhjulet hade redan punktering och var uppslitet helt nu (stålet framme) så lägga ner pengar på det var ingen idè.
Men nu så 2st nya United har inhandlats. Ett monterat direkt på reservfälgen och det andra har jag slagit in. Hehe, tog en rulle inplastnings film för storbalar och gick ett antal varv runt hjulet samtidigt som far rullade på hjulet sakta så blev hjulet inlpastat.
Varför gör man nu de tänker kanske en del men alla hjul som står omonterade blir alltid skitiga så på deta vis så är hjulet rent å fint sen när man ska montera det.
Har även nu i bland hoppat in och kört dunder lastbilen. Hörde dock i veckan nu att ena av dom drivande bakaxlarna hade gått av!! Lite för många tunga lass tro....
Sen har mina föräldrar varit i väg en vecka på semester i tulpan landet.
Hm en vecka ensam hemma med djur, en kurs dag, montera ihop skotaren, köra grot och sen ordna mat till sig själv mm.
Sen fick jag för mig att nä nu jäkla ska jag ta å fixa till lite här på deras gård nu när dom ändå inte är hemma haha. Ingen som kunnde säga imot. Planerna började smidas så fort dom lämnat landet.
Den där granhäcken som blev sönderblåst i både Gudrun och Per den är ju inget å spara på så ner med den. Hallonlandet ja det rök det oxå med slännt klipparen, 2st körsbärsträd, ett annat risigt stort buskigt träd rök oxå. En dunge med små tallar, en stor björk.
Sen slet jag upp alla gammla stubbar med skotaren, dock så dom friska stubbarna tog jag min granne till hjälp med och hans 616 traktor grävare.
Granarna som var kvar fick jag fälla ut i gräsmattan, med en massa kottar och grenar ut i gräsmattan. Träden i sig kapade jag på 3-4 ställen och körde bort med grenar och la för flisning.
Men sen jäkla kottarna och grenarna som vart kvar i gräsmattan. Hand räfsa gräsmattan nä fy, skulle ju ta en heldag nästan.....
Dan efter så var jag iväg en sväng med lastbilen och satt och fikade med en kamrat då jag kom på att hm strängläggaren vi har till hö...Den borde fungera bra.
så klart så hem å testa. Funkade sketa bra! strängla både kottar, grenar, sten, rötter mm i ett par fina strängar som jag sen körde bort med traktorn.
Totalt kördes det bort ca7st lass med rötter, jord, grenar mm och sen tre skotar lass med grot.
Det blev mycke bra resultat efter att jag planat till all mark och snyggat till det.
föräldrarna vart Jäkligt förvånade när dom på dagen kom ut på morgonen. hehe dom kom hem då det var mörkt så då syntes det inte i skummet.
Nu i dag annars så skruvas det Volvo 940 Turbo. Måste få ut min röde igen. Har stått obesiktad men påställd nu i över 1 år och kostat pengar.
Har inte vågat köra in och besikta den med min trimmade motor, har skiftat motor varje år nu ett tag men nu så har det dragit ut på tiden men i dag så åkte den ur och en "besiktnings motor" åkte i (en original motor).
Kör jag in med den andra motorn i så riskerart jag å åka på föreläggande om regbesikting och det går inte att riskera.
Nu så kommer troligen den att inte åka i fler ggr utan kommer sen att hamna i 242 racern som jag har ståendes.
Så snart så är den röde ute igen Dock med betydligt färre hk
Skördare är bra att ha till mycke....!
Tex till flaggstången.
Flaggstången tänker ni nu va?
Jo när flaggan för andra gången fastnat i toppkulans vindvisare så är man lagom glad. Nu måste ju jäklen tas ner...
upp med skördaren i topp, greppa stången och sen hoppa ut å skruva loss flaggstånge, sen in i skördaren å lägga ner den.
Gick sketa fint. 16.5m flaggstång i ett bra grepp. Det gällde bara att inte pilla på såg knappen....
Nu så är det lite modifiering av toppen, endast ha kullan å inget mer kvar. Sen lite ny färg så ska den snart upp igen.
Nu så har ni fått veta en hel del.
4 kommentarer | Läst 28085 ggr