Lite service, reperation och underhåll.
Byte av hjul på släåkärran. Man gör det ju lätt för sig... Jobbigt å dra fram garagedonkraften. :lol:


Sen upptäckte vi att det knirkade från ena boggielagringen. Hällde på olja men det rann rakt igenom så byta av lager och packningar är påbörjat nu.

Ser lite coolt ut med endast ett par stora hjul på trailern. Ska köra i väg med boggien till en verkstad med bättre golv och en travers så det går lite lätt å skruva isär den.

Lyfte med Countyn och vår lastar traktor o sen bara rullade bort axlen.

12 kommentarer | Läst 38839 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Henrik K

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: lör 12 jan 2008, 21:07

Carlsson:s
Efter 8år som annställd fick de va. Det var inte roligt längre att ligga borta och köra mycke.
Jag hade vid det här laget körning även med vår egna privata maskin en hel del efter Per stormen samtidigt som jag körde som heltids annställd. Det blev för mycke.
Jag hade då i dagarna även börjat leta efter en annan skotare till min far så han skulle slippa Blondin.
Söndag kl 23 på kvällen poppade det upp en Valmet 860 på Blocket. Dagen efter på måndagen ringde jag han kl 8 på morgonen. Allt verkade ok, priset var rätt och maskin verkade toppen. Jag bestämde mig för att jag köper den av dig men vill se den först så jag kommer upp. Vid middagen samma dag åkte jag till boendet och tog datorn och beställde ToR biljett med flyg. Jag ringde chefen och sa att jag kör in timmarna så tar jag ledigt i morgon för jag har ett ärende jag måste uträtta. Det var tydligen inte så populärt... Men jag körde in timmarn och så kl 3 på natten så bestämde jag mig...
Min uppsägning skrev jag i datorn på skotaren kl 3 på natten, så den fick chefen upp de första av allt på morgonen då han startade upp maskin.
Jag åkte sen till boendet och sov 3 timmar. Tog sen bilen och åkte 20 mil till kalmar flygplats. Där mötte mina föräldrar upp och tog hand om bilen medans jag själv satte mig på ett plan till stockholm och sen vidare till Sundsvall dit målet var som jag skulle. I sundsvall mötte säljaren upp mig och vi åkte till maskin. Maskin var perfekt och jag köpte den. Sen bar det hem igen med flyg och nu sitter jag här. Hittils mycke nöjd och belåten med mitt snabba beslut en natt kl 3 för ca 2 år sedan långt ute i smålänska skogarna.

Kommentarer

av SRG_Pendo_Master mån 13 apr 2009, 19:05
aha är det så där man gör om man får punktering på 2 eller flera hjul när man ska byta :lol: :lol: :lol:
av totte mån 13 apr 2009, 19:16
Ja och så ser man ju att han kan stå rak och skruva, mycket bättre för ryggen att göra såhär. Tusan, jag måste skaffa en gammal skotare :D :D
av SRG_Pendo_Master mån 13 apr 2009, 19:41
nu mena jag på skotaren inte släpkärran
av Skotartjejen mån 13 apr 2009, 19:54
=)) =))
av Torparn79 mån 13 apr 2009, 20:41
den gröna skönheten man skymtar bakom trailern, kan det vara en 4230??
såg ut att vara i brutalt fint skick...
av Henrik K mån 13 apr 2009, 21:11
Stämmer bra det. 4230 -73a.
Den har jag skruvat lite med oxå nu senare dagar.
Packade om styrorbitrolen på den.
Det var ju ett par st packninar i den där....
Bilagor
av Torparn79 mån 13 apr 2009, 21:44
fy faaaan, det var ju otäckt fint skick på den...
såg ut att vara ett lagomt pussel att plocka ihop, har du tillgång till bra handböcker eller fick du med onteringsanvisning? åkte på att renovera vattenpumpen på min 4240 ifjol somras och då skickade dom med en fruktansvärt bra monteringsanvisning, om man inte hade sovit eller kastat suddgummin på engelskalektionerna.

bara att gratulera.
jag har en 4240 ifrån -82 som inte alls håller det skicket, men vax får den varje vår.

vad har du för växellåda??
av Henrik K mån 13 apr 2009, 22:14
Syncro Range lådan. Den gör ca 40-45km på vägen. (ca 2500 varv på motorn)
Nopp jag fick inte med någon beskrivning. Endast plocka isär på egen hand. Men jag har ju tillgång till jdparts på nätet och där finns ju alla John Deeres reservdelskataloger. Beställer även reservdelar där igenom. Beställer delarna över JD:s sida och hämtar dom sen hos min närmsta återförsäljare.
4240 är ju en bra traktor oxå med sina 132hk. 118hk i den här ju. Men är sugen på å byta upp mig framöver till 150hk+.
av Torparn79 mån 13 apr 2009, 22:42
såpass vill inte min ånga på i transport, kommer väl upp i 35 km/h med lite hemlängtan.
Syncro Range, visst är det den med ABCD och snabbväxel mellan 1-2 och 3-4 samt back 1-2, jag lider av tillfällig senilitet tror jag.
kan ju vara bra att veta vem man ska prata med om man skulle behöva någon beskrivning nå´n gång.
du får väl söka dig till 55-serien då, dom sista riktiga jänkarna, tyvärr är ju prislappen ofta hög på dom.
av Henrik K tis 14 apr 2009, 20:51
Syncro Range = helt manuell låda, inga snabb växlar.
Synkroniserat mellan 1-3. 2-5. 4-7. 6-8.
Mellan dom lägena så är det lite kugg rassel. så gå från 7-8 så är det lite kuggrassel som gäller.

Quad Range har snabbväxlar då man drar spaken sidleds i den stilen du beskriver.

Har inte du Quad Range på Din 4240?
av Henrik K tis 14 apr 2009, 20:51
Syncro Range = helt manuell låda, inga snabb växlar.
Synkroniserat mellan 1-3. 2-5. 4-7. 6-8.
Mellan dom lägena så är det lite kugg rassel. så gå från 7-8 så är det lite kuggrassel som gäller.

Quad Range har snabbväxlar då man drar spaken sidleds i den stilen du beskriver.

Har inte du Quad Range på Din 4240?
av Torparn79 ons 15 apr 2009, 09:25
Henrik K skrev:Quad Range har snabbväxlar då man drar spaken sidleds i den stilen du beskriver.

Har inte du Quad Range på Din 4240?


stämmer bra det, quad range heter den.
kanske är dax att söka plats på något demensboende.
det är väl en anledning till dom olika hastigheterna i transport, det sitter väl andra kuggar i dom.

så länge man inte har powershift på 30-serien så får man väl vara glad.
den lådan har hållit på att skapa en trafikolycka för mig 3 gånger.
en gång körde jag själv och dom andra 2 mötte jag traktorn.
hjortsprånget mellan 7'an och 8'an är inte att leka med, finns ju vissa likheter på quad range-lådan mellan D3 och D4..