Turbobyte på en golf.

Sitter fint där bakom motorn. 🙄.
Å underifrån är man inte mycket hjälpt.

Så det får bli som det blir.

Det gick tillslut men det var bland det jäkligaste jag har gjort.




Närmar oss däckbyte igen med. ☹️

Fick ett infall att locka räv en kväll.
Mitt favoritställe levererar.


I lördags lite mer röjning.
Blåste lite i veckan och med en ny kant så är det ofrånkomligt.

Första gallringen.

Som sen går över i en andra gallring.

Sen kommer jag upp där jag ska börja röja.



Här uppe på höjden rök allt i somras.
Det torkade nog ur rätt fort.
Som tur är så är det inte så stort område.
I sluttningarna neråt ser det bättre ut även om en hel del är dött där med. Hög tid för en åtgärd här.

Idag Boda Borg i Karlskrona.



Sen mer röjning. Sista rycket här uppe.



Hittat ett nytt objekt att renovera.

Ha det

13 kommentarer | Läst 1012 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Erre

Moderator

Blev medlem: sön 27 maj 2012, 17:01

En Åsa-Nisse mekanikers vardag.
I min blogg kommer jag att ta upp lite allt möjligt.
Allt från jobb, jakt, skogen och diverse strapatser man är med om.

Hoppas det kan roa någon. :wink:

Kommentarer

av totte sön 10 mar 2019, 21:55
Moderna bilar borde förbjudas av arbetarskyddsstyrelsen.

En 242 är ju alltid trevligt att ha, ett av Hva:s toppnummer i storleksklassen.
av ananders sön 10 mar 2019, 22:06
Tysk ingenjörskonst i den högre skolan. Kanske varit lättare att plocka ut hela motorn.😂
av Erre sön 10 mar 2019, 22:28
Totte
Lite så. Galet vad dom mosar in i motorrummet.
Å partikelfiltret. Den stora burken bredvid turbo. Går den sönder får man nog slänga bilen. 😁

Ja. Fast jag vet inte vad jag ska med den till 😂.
Kanske en present när någon i behov av en såg fyller år. 👍
av Erre sön 10 mar 2019, 22:32
Ananders
Det var faktiskt en idé i början.
Denna bilen har 4 motion. Så det är riktigt trångt. Fick ta bort egr-ventilen bara för att komma åt tryckröret för oljan till turbon. 🙃.
Så tanken på att bara ställa motorn på ett bord och sen hissa upp chassit var rätt lockande.
av 80-90 sön 10 mar 2019, 23:07
Veckans höjdpunkt e å kolla din blogg !! Alltid lika kul å kolla vad du gör om dagarna !!
av kärrabol sön 10 mar 2019, 23:16
Jag håller med 80-90 helt. Du är bra att dokumentera din vecka👍
av Erre mån 11 mar 2019, 06:03
Tackar för det 80-90 och kärrabol.
Kul att höra. 🤗
av halvproffs mån 11 mar 2019, 09:30
Instämmer att det är kul att läsa din blogg. Tänkte på turbon där. I min omtalade caddy där det mesta spökade slutade ju turbon att fungera. Verkstan här hemma sade att turbon var slut vilket jag inte trodde. Sökte på nätet, hamnade på en amerikansk sida där det stod; innan ni river någonting på en wv kolla elen.
Wv har dålig kvalite på tråden och dessutom så tight dragen så det uppstår brott vid motorrörelser.
Lämnade in bilen på Bilmetro och där bytte dom elkablaget till turbon och sen fungerade den. 1600kr. Så ibland undrar jag hur många turbon som bytts i onödan.
Till slut så nästan skänkte jag bort bilen för jag var så less på alla fel.
av totte mån 11 mar 2019, 12:05
ananders skrev:Tysk ingenjörskonst i den högre skolan. Kanske varit lättare att plocka ut hela motorn.😂


Varvid jag direkt kommer at tänka på filmkilppet som Umea la in i går: Umea - Roliga filmklipp
av Erre mån 11 mar 2019, 22:00
Halvproffs
Tackar. 😀

Ja elen är ingen vidare på många av VW.
Mätning och belastningtest är alltid det första man börjar med.
Men du verkade ha galen otur med din caddy.
Så mycket som krånglade på den. ☹️
av Blivande snickare tis 12 mar 2019, 09:19
halvproffs skrev:Instämmer att det är kul att läsa din blogg. Tänkte på turbon där. I min omtalade caddy där det mesta spökade slutade ju turbon att fungera. Verkstan här hemma sade att turbon var slut vilket jag inte trodde. Sökte på nätet, hamnade på en amerikansk sida där det stod; innan ni river någonting på en wv kolla elen.
Wv har dålig kvalite på tråden och dessutom så tight dragen så det uppstår brott vid motorrörelser.
Lämnade in bilen på Bilmetro och där bytte dom elkablaget till turbon och sen fungerade den. 1600kr. Så ibland undrar jag hur många turbon som bytts i onödan.
Till slut så nästan skänkte jag bort bilen för jag var så less på alla fel.

Vad var din för årsmodell?
Finns det några att särskilt passa sig för?
av halvproffs tis 12 mar 2019, 10:48
Det var en 05. Vet ej, kanske hade otur bara. Turbokrångel verkar dock vanligt och dyrt att byta turbo. Tror att Bilmetro skulle ha runt 20000 för byte. Kopplingen är också dyr att byta. En bil som gått mycket i stadstrafik ska man nog passa sig för. Annars var det en perfekt bil för mitt behov.
av johan eriksson ons 13 mar 2019, 18:56
Nej, turbo och partikelfilter på moderna bilar är inte roligt. Vet att jag kollade lite pris när jag jobbade med lastbilar, och körde du in i sidan på en Mercedes lastbil så du skrotade hela avgassystemet med en ny Kia eller Dacia så blev det dyrare att laga personbilen, har för mig att priset var ca 180000kr ex moms för ett komplett på de största modellerna i början.