Hej alla, nu var det dags för uppdatering igen.
Helgen blev inte riktigt som det var tänkt, senast jag var där och jobbade i torsdags så upptäcktes ett problem med fyrhjulingen just när jag skulle åka hem.Självklart hade vi inte plats på släpen att dra med åbäket hem så man fick ta det nästa gång vilket var igår lördag. Åkte dit på förmiddagen och började felsöka, helt utan ström. Så började mäta mig fram med fluken och det sjuka var att jag hade ström på batteriet och fram till startrelät m.m. Det sjuka var att mitt i allt började lamporna och fläkten funka men så fort man tryckte på start så klickade det och blev stendött ett tag till. Kollade runt efter jordfel över hela maskinen och tog upp skarvarna på batterikablarna men hittade inget fel där. Mitt i allt så lyfter min far i +kabeln och då börjar allt lysa igen och fläkten.Misstanken om kabelbrott tändes i skallen likt en 500W verkstadslampa, och mycket riktigt när man bröt i kabeln och startade så fungerade det. Det svåra med felet var att det fanns inga synliga skador på kabeln utan det är inuti som det hade gett sig. SÅ det blev inte nå skogsarbete gjort den dagen. Lastade upp och tog hem maskinen till garaget och satte dit en ny kabel och vips så fungerade allting perfekt. Passade även på att kolla oljenivåer i bak/framaxel + växellåda/motor. Såg att oljan i bakklumpen inte så superfräsch ut och bytte den lite snabbt till ny fräsch olja. Tvättade även upp luftfiltret som jag efter många om och men fick rent med lite kraftstoff av modell 95.

När allt detta kvar klart så visade det sig att jag skulle följa med till en kompis på vin och kex, vilket var rätt trevligt. Slank ner någon öl också vilket inte var helt oförtjänt. Slog på rullen lucky number slevin efter ett tag, vilket är en riktigt bra film. Den rekommenderas varmt till alla att se.

Söndag morgon så var det uppgång och bara att byta kläder,lasta fyrhjulingen och sätta sig i bilen. Nu skulle det bli gjort någonting, konstigt nog så blir det ALLTID så att man tar fel dagar att göra någonting på. Har varit så otroligt varmt idag att man trodde man skulle förgås. Som tur var hann vi lasta ut allting som skulle tas i skogen med fyrhjulingen innan kl 1 idag. Så det fanns gott om tid till annat rekreationsarbete. Vilket innefattade läsa skogsforum och avfetta min pärla (audin).var så sjukt mycket asfalt på den bilen, höll på att bli tokig före allt var borta. Har som kört efter en sträcka där de asfalterade och körde med sin förbannade klistermoppe. Inte specieltl roligt emn vad ska amn göra.

Nu är det bara att förbereda sig för sängen för imorrn så blir det jobb igen, åka hemifrån och jobba arslet av sig.

Lycka till och simma lungt

9 kommentarer | Läst 6481 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Elias

Överhuggare

Blev medlem: fre 17 jul 2009, 22:49

Jag bloggar om lite allt möjligt när det faller mig in, mestadels om mitt arbete i skogen med gallring och uppstädning av ett helt eftersatt område på 14ha.

Kommentarer

av totte sön 09 aug 2009, 22:22
Jaha, den sortens kabelbrott är kul! Beror oftast på att det är för hård kvalitet på kopparn i kabeln, sitter då så att den vibrerar så går den förr eller senare av inuti höljet. Tyvärr sitter det ofta alltför billig och dålig kabel i många fordon.
av Elias sön 09 aug 2009, 22:43
Jo precis, men den där kabeln var eftermonterad av förra ägaren men det var nån skitkabel antar jag. Det sjukaste var att jag skar upp kabeln där skadan var och det fanns inget fel i den. Mätte med fluken och fick sådär lagomna 5 kohm när det borde vara 0.1 ohm.. SÅ nånting är fel i den ändå.
av totte sön 09 aug 2009, 22:50
Låter något märkligt verkligen, men det måste vara brott på kardelerna på många olika ställen då kanske. Klipp sattyget i bitar och släng i soporna så den inte plötsligt blir tagen i tjänst nånstans igen. Va en elektriker jag känner som sa det, har du en defekt ledning, klipp den i småbitar innan du slänger den, annar hittar nån den, sätter in den nånstans och orsakra en brand eller nåt.

Skulle tro att det är montageledning för 400 V, den är vanligen väldigt hård i kopparn, gjord för att sitta still och absolut olämplig för fordonsbruk.
av Elias sön 09 aug 2009, 23:00
Ja precis, det var så roligt eftersom det är 5kohm så släpper den ju fram spänningen men den klarar inte att överföra någon ström så därför klickade den bara. Det var ju en fåkardelig kabel så ingen bilkabel eller liknande som du säger. Den jag satte dit nu var en RK så det blir bättre. Dock 6mm2 borde räcka tycker jag som batterikabel på en atv.
av Sweden-viking sön 09 aug 2009, 23:17
Kul med fler från schtaaan. :roll: :roll:

Har också farmen uppåt inlandet 6mil.

Kan var typ fabrikationsfel på ledningen.
har varit med om det, verkade som att kopar karelarna tog slut och att man bara tagit nya som man lagt mot varandra ochkört plastisolering över alltihop.den kabeln visade samma symptom som ovan bara att slänga..
:oops:
av Elias sön 09 aug 2009, 23:23
Jomenvisst, det är otroligt med lite folk från schtaan. 6 mil mot inlandet, alltså väg 95 eller 370?
Blir att kapa upp kabeljäveln i bitar och slänga den så fort som möjligt. Det roliga är att kabeln har hållit i minst 10 år och sedan gått sönder nu.. Men den är säkert veckad fram och tillbaka under alla hopp och gupp under alla år så därav "arbrottet".
av totte sön 09 aug 2009, 23:24
Tycker 6 låter klent, skulle inte gå under 15 för min del, fast jag har ingen koll på vilka strömstyrkor startmotorn på en ATV drar. Men RK bör vara OK, den är flexiblare.
av Elias sön 09 aug 2009, 23:28
Saken är den att orginalkablarna som sitter där är inte mer än 8mm2 men egentligen på 6mm2 får man säkra 60A enligt reglemente så det borde räcka. Startmotorn borde inte vara på mer än 500W tycker jag och det är ju 41A förbrukning. Får se om jag fixar en grövre kabel på jobbet och byter ut. Hade funderat på det tidigare.
av Sweden-viking sön 16 aug 2009, 23:31
6mm² bör inte säkras mer än 25A enligt mig.