Test Husqvarna 439
av Sågomanen sön 08 jan 2017, 20:00
Nu har jag testat en Husqvarna 439. Jag köpte sågen ny av återförsäljare november 2016. Sågen har legat i lager sedan 2013 men det finns mig veterligen inga uppdateringar. Se längst ned för en kort sammanfattning om du inte orkar läsa artikeln i sin helhet.
Jag köpte sågen främst i ett syfte. Att ta itu med ett 600 meter långt dike som är eftersatt sedan 20 år tillbaka. Det som skulle röjas bort var i huvudsak mindre träd och buskar allt ifrån 2-3 cm diameter upp till 15 cm. Något enstaka träd har varit runt 20 cm.
När jag nu skriver om min upplevelse av sågen gör jag det utifrån mina erfarenheter av motorsågar vilket till 90% består av Husqvarnas proffssegment (XP) sedan tidigt 1990-tal. Det är viktigt att skriva eftersom jämförelsen, läs mina omdömen, utgår ifrån och är färgade av det bästa motorsågsvärleden har att erbjuda och det finns ju många andra märken av både bra och mindre bra kvalitet som faktiskt går att använda sig av.
439 har sin främst styrka i vikt och balans. Vikten på knappt 4 kg utan svärd & kedja är mycket låg och det i kombination med liggande cylinder i botten på maskinen ger en mycket fin balans.
Priset. Listpris ca 5 000:-. Går att hitta på Prisjakt.se för ca 4 000:-. Det är vare sig dyrt eller billigt tycker jag. Nästa steg om man tittar på proffsserien är 543xp och då går man upp nästan 1 kilo i vikt och en annan typ av såg. Tittar man på "farmarsåg" av god kvalitet får man en 445E som t o m är lite billigare men också en annan typ av såg med högre tyngdpunkt och inte lika nätt motorsågskropp. Det sistnämnda var viktigt för mig, så smal och liten som möjligt då det var trångt mellan buskar och träd och det är där sågen riktigt kommer till sin rätt.
Ett annat användningsområde som jag inte testat sågen på men som jag kan tänka mig att den gör bra ifrån sig på är grenbeskärning på mark eller för arborist. De rena arboristsågarna är enhandssågar vilket kan vara mycket praktiskt men vill man ha stabilitet och kunna sätt hävstångseffekt mot grenen/trädtoppen funkar det bättre med 439. Även som extrasåg vid grövre röjningar där röjsågen blir för klen är utmärkt användningsområde.
Bra funktioner är återfjädrande stoppreglage, pumpblåsan och justerbar oljemängd för kedjan. Vissa påstår att 439 var tänkt som efterträdare till 339xp som var en mycket effektstark liten proffssåg men så blev det av någon anledning inte. 439 är inte proffsserie men har ändå grå sidokåpa och pumpblåsa och justerbar oljemängd vilket tyder på en tanke som inte fullföljdes. Luftfiltret är lättåtkomligt med ett enkelt plastvred.
Sågen är tillverkad i Japan och Husqvarna freaks som jag själv har nog haft och har en ovilja att inte köpa något som är svenskt från början. Jag har justerat min hållning i frågan. Honda, Yamaha, Suzuki, ja listan kan bli oändligt lång över japanska produkter som håller mycket god kvalitet gentemot svenska/europeiska produkter. Visst, det är inte samma känsla man får som om den vore svensk från början men om känslan övergår i att det fungerar och är bra och något Husqvarna tagit till sig som stärker det egna märket på sikt så varför inte.
Sågen är lättstartad, det har hänt att den startat på första rycket kall men alltid på andra rycket kall och alltid första rycket varmkörd. Först trodde jag den saknade en kolvring från fabrik då den även är extremt lättdragen - bra jobbat! Pumpblåsan underlättar säkert lite också.
Nu ska jag vara kritisk för det måste man också vara om man ska förbli objektiv, vilket jag vill vara.
Effekt - den är klart klenare, när trädstorleken går upp över 20 cm, än gamla 339xp som jag haft både den första "hockeyklubban" med startapparat och dekal liknande en hockeyklubba och den sista versionen, s k New Edition. 339xp har 39 kubik och 1,8kw jämfört mot 439 som har 35,2 kubik och 1,5kw. 339xp är även 1 hg lättare.
Men 439 är ingen xp. Vill man/måste man ha den extra punchen så kan man antingen trimma sin 439, hos t ex Bengt i Skeppshult som gör fina jobb, eller köpa en begagnad 339xp eller kanske en Stihl MS201C. 439 ligger emellan Stihl 192 och 201 i effekt. I ett kommande test berättar jag om Stihl MS201C.
Kedjesmörjningen är ställbar men med 14 tums svärd som jag utrustat min såg med räcker det ändå inte riktigt till är min bedömning. Detta trots byte av oljepump på garantin p g a att jag drog av skruven till oljepumpsmängden. Standard är 12 och jag rekommenderar det eller 13 tums som är en vanlig svärdslängd. Jag är ganska lång och krum vilket gjorde att jag valde 14 tum för att på ner och fram lite längre vilket inte sågen verkar kunna smörja tillräckligt bra. Den tidigare obligatoriska lilla fettsprutan för bl. svärdet är bortrationaliserad - ta tillbaka den Husqvarna!
Justera förgasare vid inkörning - Jag fick justera förgasaren 3 gånger och det beror dels på att sågen är inställd på fabrik för japansk bensin som är annorlunda än vår samt att den slits in. När sågen gått 15-20 timmar och jag var klart med diket var det slutjusterat och den gick bra.
Slut på negativ kritik.
Vibrationerna fram och bak på 4.9 respektive 4.1 m/s2 är med dagens mått relativt höga siffror. Jag märker inget av det och tycker sågen är mycket väl avvibrerad. Detta är alltid individuellt från person till person. Kedjan är 3/8 och det blir tunna snitt som en klenare motorsåg gynnas av och passar denna sågen väl.
Tankstorleken på 0,3l är litet men för gubbar som mig är det skönt att köra ca 45 min och sedan ta vätske -och bränslepåfyllningspaus. Jag har oljepumpen ställd på max och det är alltid lite kedjeolja kvar när bensinen tagit slut.
Jag har inte haft problem med spånrensning och låst kedja. Kedjespänningen på sidan är bra men just denna funktion är inte oumbärlig gentemot de gamla framåtriktade spännskruvarna. Jag kan överleva med att pilla bort spån som tar cirka 2 sekunder i anspråk men visst, den på sidan är ännu lite bättre.
Sammanfattningsvis: En mycket lätt välbalanserad motorsåg som är lättstartad och trevlig att arbeta med. Moderna funktioner och god kvalitet. Lite motorsvag men ändå en köpvärd såg, särskilt om det finns mycket dikesrensningar på schemat.
Jag köpte sågen främst i ett syfte. Att ta itu med ett 600 meter långt dike som är eftersatt sedan 20 år tillbaka. Det som skulle röjas bort var i huvudsak mindre träd och buskar allt ifrån 2-3 cm diameter upp till 15 cm. Något enstaka träd har varit runt 20 cm.
När jag nu skriver om min upplevelse av sågen gör jag det utifrån mina erfarenheter av motorsågar vilket till 90% består av Husqvarnas proffssegment (XP) sedan tidigt 1990-tal. Det är viktigt att skriva eftersom jämförelsen, läs mina omdömen, utgår ifrån och är färgade av det bästa motorsågsvärleden har att erbjuda och det finns ju många andra märken av både bra och mindre bra kvalitet som faktiskt går att använda sig av.
439 har sin främst styrka i vikt och balans. Vikten på knappt 4 kg utan svärd & kedja är mycket låg och det i kombination med liggande cylinder i botten på maskinen ger en mycket fin balans.
Priset. Listpris ca 5 000:-. Går att hitta på Prisjakt.se för ca 4 000:-. Det är vare sig dyrt eller billigt tycker jag. Nästa steg om man tittar på proffsserien är 543xp och då går man upp nästan 1 kilo i vikt och en annan typ av såg. Tittar man på "farmarsåg" av god kvalitet får man en 445E som t o m är lite billigare men också en annan typ av såg med högre tyngdpunkt och inte lika nätt motorsågskropp. Det sistnämnda var viktigt för mig, så smal och liten som möjligt då det var trångt mellan buskar och träd och det är där sågen riktigt kommer till sin rätt.
Ett annat användningsområde som jag inte testat sågen på men som jag kan tänka mig att den gör bra ifrån sig på är grenbeskärning på mark eller för arborist. De rena arboristsågarna är enhandssågar vilket kan vara mycket praktiskt men vill man ha stabilitet och kunna sätt hävstångseffekt mot grenen/trädtoppen funkar det bättre med 439. Även som extrasåg vid grövre röjningar där röjsågen blir för klen är utmärkt användningsområde.
Bra funktioner är återfjädrande stoppreglage, pumpblåsan och justerbar oljemängd för kedjan. Vissa påstår att 439 var tänkt som efterträdare till 339xp som var en mycket effektstark liten proffssåg men så blev det av någon anledning inte. 439 är inte proffsserie men har ändå grå sidokåpa och pumpblåsa och justerbar oljemängd vilket tyder på en tanke som inte fullföljdes. Luftfiltret är lättåtkomligt med ett enkelt plastvred.
Sågen är tillverkad i Japan och Husqvarna freaks som jag själv har nog haft och har en ovilja att inte köpa något som är svenskt från början. Jag har justerat min hållning i frågan. Honda, Yamaha, Suzuki, ja listan kan bli oändligt lång över japanska produkter som håller mycket god kvalitet gentemot svenska/europeiska produkter. Visst, det är inte samma känsla man får som om den vore svensk från början men om känslan övergår i att det fungerar och är bra och något Husqvarna tagit till sig som stärker det egna märket på sikt så varför inte.
Sågen är lättstartad, det har hänt att den startat på första rycket kall men alltid på andra rycket kall och alltid första rycket varmkörd. Först trodde jag den saknade en kolvring från fabrik då den även är extremt lättdragen - bra jobbat! Pumpblåsan underlättar säkert lite också.
Nu ska jag vara kritisk för det måste man också vara om man ska förbli objektiv, vilket jag vill vara.
Effekt - den är klart klenare, när trädstorleken går upp över 20 cm, än gamla 339xp som jag haft både den första "hockeyklubban" med startapparat och dekal liknande en hockeyklubba och den sista versionen, s k New Edition. 339xp har 39 kubik och 1,8kw jämfört mot 439 som har 35,2 kubik och 1,5kw. 339xp är även 1 hg lättare.
Men 439 är ingen xp. Vill man/måste man ha den extra punchen så kan man antingen trimma sin 439, hos t ex Bengt i Skeppshult som gör fina jobb, eller köpa en begagnad 339xp eller kanske en Stihl MS201C. 439 ligger emellan Stihl 192 och 201 i effekt. I ett kommande test berättar jag om Stihl MS201C.
Kedjesmörjningen är ställbar men med 14 tums svärd som jag utrustat min såg med räcker det ändå inte riktigt till är min bedömning. Detta trots byte av oljepump på garantin p g a att jag drog av skruven till oljepumpsmängden. Standard är 12 och jag rekommenderar det eller 13 tums som är en vanlig svärdslängd. Jag är ganska lång och krum vilket gjorde att jag valde 14 tum för att på ner och fram lite längre vilket inte sågen verkar kunna smörja tillräckligt bra. Den tidigare obligatoriska lilla fettsprutan för bl. svärdet är bortrationaliserad - ta tillbaka den Husqvarna!
Justera förgasare vid inkörning - Jag fick justera förgasaren 3 gånger och det beror dels på att sågen är inställd på fabrik för japansk bensin som är annorlunda än vår samt att den slits in. När sågen gått 15-20 timmar och jag var klart med diket var det slutjusterat och den gick bra.
Slut på negativ kritik.
Vibrationerna fram och bak på 4.9 respektive 4.1 m/s2 är med dagens mått relativt höga siffror. Jag märker inget av det och tycker sågen är mycket väl avvibrerad. Detta är alltid individuellt från person till person. Kedjan är 3/8 och det blir tunna snitt som en klenare motorsåg gynnas av och passar denna sågen väl.
Tankstorleken på 0,3l är litet men för gubbar som mig är det skönt att köra ca 45 min och sedan ta vätske -och bränslepåfyllningspaus. Jag har oljepumpen ställd på max och det är alltid lite kedjeolja kvar när bensinen tagit slut.
Jag har inte haft problem med spånrensning och låst kedja. Kedjespänningen på sidan är bra men just denna funktion är inte oumbärlig gentemot de gamla framåtriktade spännskruvarna. Jag kan överleva med att pilla bort spån som tar cirka 2 sekunder i anspråk men visst, den på sidan är ännu lite bättre.
Sammanfattningsvis: En mycket lätt välbalanserad motorsåg som är lättstartad och trevlig att arbeta med. Moderna funktioner och god kvalitet. Lite motorsvag men ändå en köpvärd såg, särskilt om det finns mycket dikesrensningar på schemat.
12 kommentarer | Läst 7794 ggr