Trucken i arbete.
av Elmhult fre 16 jul 2021, 08:58
Då så.
Skruvat ihop allt med trucken. Justerade förgasaren. Ställde tändning(nu gick det ju inte justera mer än ett par millimeter). Svetsade fast den lilla kulleden som sammanfogar gaspedal och gasstag.
Den gick tjurigt som fan till en början. Men efter jag kört den varm och justerat förgasaren förbi den punkt jag normalt aldrig brukar gå på en förgasare så började den gå riktigt fint. Till en början spottade den ut en betydlig mängd grå och svart rök. Tänkte att nu går den fett så in i bomben. Men på svängen tillbaka till verkstaden vaknade den till. Slutade ryka som en diesel och plötsligt reagerade som en normal motor på gaspedal.
Den behövde väl helt enkelt en lätt Italiensk tune-up.
Körde en simulerad vedhämtning: In i vedförrådet och plockade en övre storsäck med ved. Den tog den utan protester. Vi backade ut och jag ställde ner pallen och tog den från smala hållet. Gick ju skitfint. Jävligt nöjd. Varvtalsregulatorn visar dock inga tecken på liv ännu. Bytt växellådsoljan i tron att det kanske kunde hjälpa.
Körde in den i verkstaden igen för olje och filterbyte.
Luftfiltret ser ut som möss ätit på det.
Bränslefiltret som var nytt för några dagar sedan har nu antagit en ganska mörk ton. Vet inte om det är normalt men det känns inte så.
Efter lite letande fann jag även oljefiltret. Någon sorts filtmaterial. Var ansatt av en klistrigt smörja som nog varit olja en gång i tiden. Osäker på om det ska bytas eller rengöras som på gamla VW motorer. Jag tar med filtret ner till vår traktormek så får vi se vad han säger om det. En bekant som är bilmek sa att han bara sett sådana filter på väldigt gamla motorer. Det brukar inte filtrera all motorolja som på moderna motorer utan bara en del av det som kommer genom systemet.
Oljan som kom ut var kolsvart men inga partiklar av noterbar storlek följde med.
Ett annat uppdrag för dagen var att assistera farsan att installera de nya stålbanden på grävmaskinen.
Fick lätt av de gamla banden. Jag fick för mig att kontrollera underrullarna och då upptäcktes att tre av dom skurit och antagligen var anledningen till att gummibanden åts upp. Nya beställda och vi hoppas få dom idag.
Nu var jag ganska jävla trött på alla hästflugor så vi åkte till sjön. Vattnet är nu så varmt att det känns som att ligga i badet. Märkligt. Tyvärr var där ännu fler hästflugor och att ha någon kroppsdel ovanför ytan betydde ständiga attacker av blodsugare.
Tänk va fint det hade varit utan alla blodsugande insekter. Jag är med i en facebookgrupp rörande äventyrsmotorcykling i Europa och där finns många bra tips och varningar för de olika länderna när man ska ut o köra grusväg och stigar upp i alperna eller bergen i Spanien.
Det som nämns nästan uteslutande om Sverige, Norge och Finland är KNOTT och HÄSTFLUGOR. Européerna tror att myggmedel och thermacell hjälper. Men det enda som hjälper är heltäckande klädsel och nät över huvudet. Trist med tanke på hur otroligt vackert vi har det här på sommaren.
Ska bli över trettio grader idag med men sen ska det visst lugna ner sig till bara 25 grader. Låter bra.
Börjar jobba på måndag. Ska bli spännande se hur det går efter min sjukskrivning. Alla har glömt av covid-19 nu verkar det som så det är ett jävla drag. Chefen vill vi ska jobba 50-timmarsveckor och helst utan övertid. Och det kan han ju glömma. Jag har gjort det innan och det leder bara till att man mår skit och har ont i hela kroppen. Inte värt det. Ingen tackar dig för det när du blir sjuk. Kom ihåg det. Du måste gå först.
Kyrkogårdarna är fulla med oumbärliga människor - som det heter.
Skruvat ihop allt med trucken. Justerade förgasaren. Ställde tändning(nu gick det ju inte justera mer än ett par millimeter). Svetsade fast den lilla kulleden som sammanfogar gaspedal och gasstag.
Den gick tjurigt som fan till en början. Men efter jag kört den varm och justerat förgasaren förbi den punkt jag normalt aldrig brukar gå på en förgasare så började den gå riktigt fint. Till en början spottade den ut en betydlig mängd grå och svart rök. Tänkte att nu går den fett så in i bomben. Men på svängen tillbaka till verkstaden vaknade den till. Slutade ryka som en diesel och plötsligt reagerade som en normal motor på gaspedal.
Den behövde väl helt enkelt en lätt Italiensk tune-up.
Körde en simulerad vedhämtning: In i vedförrådet och plockade en övre storsäck med ved. Den tog den utan protester. Vi backade ut och jag ställde ner pallen och tog den från smala hållet. Gick ju skitfint. Jävligt nöjd. Varvtalsregulatorn visar dock inga tecken på liv ännu. Bytt växellådsoljan i tron att det kanske kunde hjälpa.
Körde in den i verkstaden igen för olje och filterbyte.
Luftfiltret ser ut som möss ätit på det.
Bränslefiltret som var nytt för några dagar sedan har nu antagit en ganska mörk ton. Vet inte om det är normalt men det känns inte så.
Efter lite letande fann jag även oljefiltret. Någon sorts filtmaterial. Var ansatt av en klistrigt smörja som nog varit olja en gång i tiden. Osäker på om det ska bytas eller rengöras som på gamla VW motorer. Jag tar med filtret ner till vår traktormek så får vi se vad han säger om det. En bekant som är bilmek sa att han bara sett sådana filter på väldigt gamla motorer. Det brukar inte filtrera all motorolja som på moderna motorer utan bara en del av det som kommer genom systemet.
Oljan som kom ut var kolsvart men inga partiklar av noterbar storlek följde med.
Ett annat uppdrag för dagen var att assistera farsan att installera de nya stålbanden på grävmaskinen.
Fick lätt av de gamla banden. Jag fick för mig att kontrollera underrullarna och då upptäcktes att tre av dom skurit och antagligen var anledningen till att gummibanden åts upp. Nya beställda och vi hoppas få dom idag.
Nu var jag ganska jävla trött på alla hästflugor så vi åkte till sjön. Vattnet är nu så varmt att det känns som att ligga i badet. Märkligt. Tyvärr var där ännu fler hästflugor och att ha någon kroppsdel ovanför ytan betydde ständiga attacker av blodsugare.
Tänk va fint det hade varit utan alla blodsugande insekter. Jag är med i en facebookgrupp rörande äventyrsmotorcykling i Europa och där finns många bra tips och varningar för de olika länderna när man ska ut o köra grusväg och stigar upp i alperna eller bergen i Spanien.
Det som nämns nästan uteslutande om Sverige, Norge och Finland är KNOTT och HÄSTFLUGOR. Européerna tror att myggmedel och thermacell hjälper. Men det enda som hjälper är heltäckande klädsel och nät över huvudet. Trist med tanke på hur otroligt vackert vi har det här på sommaren.
Ska bli över trettio grader idag med men sen ska det visst lugna ner sig till bara 25 grader. Låter bra.
Börjar jobba på måndag. Ska bli spännande se hur det går efter min sjukskrivning. Alla har glömt av covid-19 nu verkar det som så det är ett jävla drag. Chefen vill vi ska jobba 50-timmarsveckor och helst utan övertid. Och det kan han ju glömma. Jag har gjort det innan och det leder bara till att man mår skit och har ont i hela kroppen. Inte värt det. Ingen tackar dig för det när du blir sjuk. Kom ihåg det. Du måste gå först.
Kyrkogårdarna är fulla med oumbärliga människor - som det heter.
4 kommentarer | Läst 1335 ggr