Projekt spårvidd
av totte mån 24 aug 2020, 21:29
Ett rätt snabbt litet jobb som jag funderat på i sådär tio år. Tvåhjulstraktorn handlar det om. Den är rätt tung, en bit över 90 kg och saknar differential, vilket medför att den är en riktig gris att styra i snäva svängar. Den har "klickhjul", dvs det finns en spärrhake i var hjul. Kan fungera bra om man kör den i odlingar med redskap efter. Att köra med vagn där det finns den minsta lutning är livsfarligt, för spärrhakarna gör ju att det blir frihjul. Så i utförsbackarna kan ekipaget skena. Dessutom måste man lägga om spärrarna var gång man skall backa. Så spärrarna har jag i det låsta läget.
Det var alltså drygt tio år sen den blev färdigrenoverad, i mars 2010. Sen dess har då och då tänkt att det är helt onödigt med så brett mellan hjulen. Sidostabiliteten är så ordentlig så att lite minskad spårvidd är betydelselös på normala marker. I eftermiddags var det slutfunderat. Av med hjulen.
På slutväxeln sticker det ut en ihålig sexkantsaxel på var sida. En sexkantshylsa är axelförlängning, och i den sitter det en mindre sexkantshylsa som hjulet sen skall sitta på. En dragstång rakt igenom håller samman hela paketet.
Lite mätning gav att jag kan ta 4 cm på var sida utan att riskera hållbarheten. Nu var problemet att den inre hylsan inte lät sig drivas ut ur den yttre. Kanske hade gått med hydraulpress, men nån sån har jag inte och mera våld med större släggor hade troligen resulterat i skador. Så jag fick kapa ytterhylsan mycket försiktigt utan att riktigt skära igenom ned i den inre. Det var inga större konstigheter, tar bara lite längre tid att skära, mäta, skära, mäta, ...
För att få av den fick jag sen skära på längden och så använda en rätt tvärslipad huggmejsel för att driva isär de inte helt genomskurna fogarna. Sen vara det bara att kapa innerhylsan och sen upprepa processen med den andra axeln.
Slutligen måste dragstången kortas 8 cm. Den är gängad M14, den dimensionen av gängsnitt har jag inte. Kapade bort sexkantskallen i andra änden, hittade en mutter av nån tumdimension som kunde lagom drivas på på stången och svetsas fast. Fick lite zinkspray sen.
Sen kunde det hela monteras ihop och en liten testkörning på innergården bekräftade att den fortfarande är en tungstyrd gris, men att förbättringen var klart märkbar.
Det var alltså drygt tio år sen den blev färdigrenoverad, i mars 2010. Sen dess har då och då tänkt att det är helt onödigt med så brett mellan hjulen. Sidostabiliteten är så ordentlig så att lite minskad spårvidd är betydelselös på normala marker. I eftermiddags var det slutfunderat. Av med hjulen.
På slutväxeln sticker det ut en ihålig sexkantsaxel på var sida. En sexkantshylsa är axelförlängning, och i den sitter det en mindre sexkantshylsa som hjulet sen skall sitta på. En dragstång rakt igenom håller samman hela paketet.
Lite mätning gav att jag kan ta 4 cm på var sida utan att riskera hållbarheten. Nu var problemet att den inre hylsan inte lät sig drivas ut ur den yttre. Kanske hade gått med hydraulpress, men nån sån har jag inte och mera våld med större släggor hade troligen resulterat i skador. Så jag fick kapa ytterhylsan mycket försiktigt utan att riktigt skära igenom ned i den inre. Det var inga större konstigheter, tar bara lite längre tid att skära, mäta, skära, mäta, ...
För att få av den fick jag sen skära på längden och så använda en rätt tvärslipad huggmejsel för att driva isär de inte helt genomskurna fogarna. Sen vara det bara att kapa innerhylsan och sen upprepa processen med den andra axeln.
Slutligen måste dragstången kortas 8 cm. Den är gängad M14, den dimensionen av gängsnitt har jag inte. Kapade bort sexkantskallen i andra änden, hittade en mutter av nån tumdimension som kunde lagom drivas på på stången och svetsas fast. Fick lite zinkspray sen.
Sen kunde det hela monteras ihop och en liten testkörning på innergården bekräftade att den fortfarande är en tungstyrd gris, men att förbättringen var klart märkbar.
1 kommentar | Läst 548 ggr