Jag behöver få in den nya veden längst bak i vedboden så det går att komma åt den torra veden som är kvar. Det är rätt mycket kvar i år, nånstans runt 3 kubikmeter.


Idén var att stapla upp det så gott det går till vänster. Efter ett par timmars jobb så ser det ut så här.


Nu kan jag sätta igång att kapa, klyva och köra in björkveden jag dragit hem.

Nu har Citroën C5:an snart bråkat länge nog. Den aviserar något som kallas "Antipollution fault". I vintras hände det någon gång och försvann när man kört den varm. Nu är det tvärtom, när man kört nån mil och stannat så kommer det när man sen startar igen. Ibland kan det gå lite längre, ibland kommer det nästan direkt. Vissa gånger går den fortfarande som den skall, men ibland så går den bara på tre cylindrar.

Jag har varit hos Anders, min reparatör. Vi har bytt tändstift och bytt tändkassetten, eftersom felkoderna indikerade misständning på en cylinder. Hjälpte inte. Jag har haft loss varenda kontakt som verkar ha med motorstyrningen att göra och kollat och sprayat med kontaktrengöring. Hjälpte inte. Ganska less på kärran.

Funderar på att gå och köpa en Renault Mégane, 02 som har gått 19000 mil, för ca 10 långa. Finns här på trakten hos en beghandlare. Vi hade en sån av årsmodell 00 i åtta år. En av de bästa bilar jag haft, gick som en klocka, skön att köra och bekväm, billig i drift. Nå vi får se hur det blir när jag har sovit på saken.

20 kommentarer | Läst 3119 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Blivande snickare ons 10 apr 2019, 04:52
Snyggt med ordning å reda i vedlidret.

Antipollution kan inte ha med katalysatorn å göra? Nån typ lambdagivare..
av totte ons 10 apr 2019, 10:53
Blir bra med veden ja.

Nej, det där felet kommer så fort motorn inte går som den skall, varvid nån datorburk tycker det är lämpligt att meddela att nu förorenar bilen.
av totte ons 10 apr 2019, 14:09
Blev ingen Renault, sunkig invändigt, oljud i hjullager och en rätt tveksam firma. Funderar vidare.
av ananders ons 10 apr 2019, 17:21
Att leta bil kan vara ganska intressant. Hjälpte mamma för någon månad sedan och hittade många intressanta och tvivelaktiga "bilförsäljare" i samma stad gissar jag.

Blev ju snyggt i vedboden, måste själv också göra en liknande rokad.
av totte ons 10 apr 2019, 17:44
Intressant var ordet. Som sagt, det finns bilhandlare av många olika slag, för att uttrycka det diplomatiskt.

Det var bra som jag hade det på förra bostället, två vedbodar. Mycket enklare att få till logistiken med torr resp färsk ved. Inte riktigt plats för en sån lösning här.

Börjat klyva nu i em, medan snöflingorna dalade.
av Slurfi ons 10 apr 2019, 18:58
Tänk om du skulle hitta nåt Berlingo-liknande, du som gillar franska bilar?
Då får du bra med plats för diverse grejer i skåpet och ändå ryms två vuxna att åka.
De brukar vara riktigt billiga fast de är bara några år gamla.
av totte ons 10 apr 2019, 19:54
Nja, vi behöver knappast nåt skåp, bara en hygglig kombi. Annars är det väldigt praktiska bilar, vännen Olle har en Berlingo och kör runt sina bigrejor i. Fick f ö ett nytt tips om möjlig felkälla på C5:an, skall testas i morgon. Återkommer om det.
av Blivande snickare ons 10 apr 2019, 22:02
Ja dator å givare är inte kul när det börjar trilskas.
Vi håller tummarna :-bd
av Erre tor 11 apr 2019, 10:54
Kommer inte ihåg hur det ser ut i c5 an.
Men kan du plocka ut alla insprutarna och ha dom inkopplade och be någon köra några varv på starten och se om alla dimmar bränsle likadant och lika mycket.
Ibland hjälper det att skifta insprutarna.
Ettans byter plats med tvåans osv.
Kan inte förklara varför det hjälper men ibland så löser det sig
av totte tor 11 apr 2019, 11:39
Tack för tipset, men insprutningen är kollad, den är inte felet den här gången. För nåt år sen hade jag ett insprutarfel som åtgärdades.
Tipset jag fick från en bekant är att det kan bero på underspänning vid starten från dåligt batteri. Den där datorklumpen säger han är väldigt känslig för det.

Nu var det ju så lyckat att jag bytte batteriet i Xantian för en dryg månad sen och det passar rakt av i C5. Så nu har jag skiftat batterier mellan bilarna. Återstår att köra ett antal mil nu för att se om det hjälpte. I så fall åker jag och köper ett nytt. Hjälp till att hålla tummarna!
av Röjkvist tor 11 apr 2019, 15:48
Jag rekommenderar Volvo:)
Franska bilar har jag aldrig haft någon fabless för.
av totte tor 11 apr 2019, 16:24
Det går inte, jag är Volvo-allergiker.

Hjälpte inte att byta batteri. Gillar franska bilar, men inte just det här exemplaret.
av Mangan tor 11 apr 2019, 21:59
Du skulle köpt min Subaru, nu är den såld.
av totte fre 12 apr 2019, 00:07
Tyvärr, inte heller japaner duger åt mig.
av Blivande snickare fre 12 apr 2019, 11:25
Kinkig är du också :D
av totte fre 12 apr 2019, 14:38
Det heter nogräknad! 8)

Beställt tid på Citroënfirman i stan för diagnos, få se om de hittar nåt som inte Anders i Hässleholm hittade, men det blir inte förrän 2:a maj.
av tallen100 fre 12 apr 2019, 16:30
totte skrev:Det går inte, jag är Volvo-allergiker.

Låter som Saab skulle kunna vara ett alternativ... :d
av totte fre 12 apr 2019, 20:17
Det var det på sin tid ja. Inledde min bilkarriär i en SAAB 2t -63. Fortsatte med V4 -68. Sen blev det två Citroën GS i rad, väldigt trevliga bilar men rostade lika fort som dom gick. Så blev det SAAB igen, två 99 och en 900 i rad. Så blev det ett mellanspel med Ford Escort och så åter till Frankrike med två Renault och så tillbaks till Cittra. Men inga SAAB efter GM-uppköpet, då kan man lika väl köpa en Opel till lägre pris.
av tallen100 lör 13 apr 2019, 01:03
Säga vad man vill om franska bilar, men dom har bra komfort.
Cittra har jag inte åkt många meter i, men Renault och Peugot är ganska trevliga bilar, tycker nog Peugot är snäppet trevligare.

Volvo är inte mycket att hurra för längre, efter 740in känns dom inte som Volvo längre och med bakhjulsdrift var dom tämligen värdelösa att komma fram med vintertid i kurviga branta backar.
Men med all elektronik så blir det nog skit med dom flesta bilar framöver som fått några år på nacken.. krångligt och dyrt.
av totte lör 13 apr 2019, 11:14
Instämmer tallen, utom att för min del har jag inte åkt många meter i Peugeot så där kan jag inget säga. Tidigare tillbringade jag en och en halv timme om dagen i bil, till o från jobbet och då hade jag den bestämda åsikten att det viktigaste är att det är bekvämt. Så då blev det franskt.