Renovering av vinkelväxel Hva 555.
av Avslutat-02 sön 02 feb 2020, 22:01
Satte igång idag och renoverade en vinkelväxel.
Dessa växlar är ganska lätta att åtgärda, man behöver inte ha en massa verktyg eller så stort kunnande..
En slägga, en större mejsel,en gasbrännare,låsringstång, några hylsor en måste vara 16mm invändigt och ca 7-10cm hög.. tändstifts hylsa duger gott..
Ja iallafall...
Gör så här.
1. Montera av växeln från riggen.
2. Plocka bort säkringarna inne i växeln vid rigg ingången och vid klingtappen.
3. Värm nu växeln, håll gärna med en tång.
4. Knacka ganska hårt rigg ingången emot ett jämnt underlag, så att första kuggkransen ramlar ur växeln.
5. Ta en mejsel, sätt den emot kuggtappen inne i växeln, och slå rejäla slag.
Värm medans så att det lilla lagret längst upp i växeln ( skf 6001) följer med ut.
6. När tappen är ute, använd avdragare eller knacka bort lagren från tappen, 6001 -6202 R2.
7. På den första kuggkransen sitter det en säkring, ta bort den och knacka ur lagret från kransen.
8. Spraya med bromsrengöring så att allt är fettfritt och rent..
9. Börja nu montera tillbaka lagren, börja med tappen.
Ta det lilla lagret först (6001), sätt muttern på plats och knacka dit lagret. Ta sedan det andra (6202) och knacka dit det. Se till att det lilla lagret ej har packboxar....
10. Värm nu växeln igen och lägg tappen med lagren på plats, försök att knacka dit tappen på plats.
11. Ta nu kuggkransen med lager 3202 skf och för in i växeln, använd nu hylsan på kransen och knacka och vrid samtidigt tills kuggkransen ligger exakt på plats, detta märks när växeln tystnar när man vrider på tappen...
12. Montera tillbaka alla säkringar och fyll på med fett.
13. Montera klingan igen och snurra på den medans du fyller på med fett, när du ej får i något mer så är det färdigt.
Första gången du gör denna renovering så tar det dig ca 60 min, men andra gången ca 30 min...
Jag gör detta på 15min...
Dessa växlar är ganska lätta att åtgärda, man behöver inte ha en massa verktyg eller så stort kunnande..
En slägga, en större mejsel,en gasbrännare,låsringstång, några hylsor en måste vara 16mm invändigt och ca 7-10cm hög.. tändstifts hylsa duger gott..
Ja iallafall...
Gör så här.
1. Montera av växeln från riggen.
2. Plocka bort säkringarna inne i växeln vid rigg ingången och vid klingtappen.
3. Värm nu växeln, håll gärna med en tång.
4. Knacka ganska hårt rigg ingången emot ett jämnt underlag, så att första kuggkransen ramlar ur växeln.
5. Ta en mejsel, sätt den emot kuggtappen inne i växeln, och slå rejäla slag.
Värm medans så att det lilla lagret längst upp i växeln ( skf 6001) följer med ut.
6. När tappen är ute, använd avdragare eller knacka bort lagren från tappen, 6001 -6202 R2.
7. På den första kuggkransen sitter det en säkring, ta bort den och knacka ur lagret från kransen.
8. Spraya med bromsrengöring så att allt är fettfritt och rent..
9. Börja nu montera tillbaka lagren, börja med tappen.
Ta det lilla lagret först (6001), sätt muttern på plats och knacka dit lagret. Ta sedan det andra (6202) och knacka dit det. Se till att det lilla lagret ej har packboxar....
10. Värm nu växeln igen och lägg tappen med lagren på plats, försök att knacka dit tappen på plats.
11. Ta nu kuggkransen med lager 3202 skf och för in i växeln, använd nu hylsan på kransen och knacka och vrid samtidigt tills kuggkransen ligger exakt på plats, detta märks när växeln tystnar när man vrider på tappen...
12. Montera tillbaka alla säkringar och fyll på med fett.
13. Montera klingan igen och snurra på den medans du fyller på med fett, när du ej får i något mer så är det färdigt.
Första gången du gör denna renovering så tar det dig ca 60 min, men andra gången ca 30 min...
Jag gör detta på 15min...
8 kommentarer | Läst 1952 ggr