Grålle-renovering Del 1
av Mikael.O sön 19 maj 2019, 18:47
Hej på er.
Min farfar har en Ferguson Tef-20 från 1954 alltså en Grålle Diesel. Den blev undanställd för ungefär 20 år sedan pga att vattenpumpen läkte och farfar orkade inte laga med den. Så ifjol somras (2018) tog vi fram den och jag började skruva med den. Jag har ingen bild från när vi plockade fram den från där den stod men här har jag rivit bort den gamla vattenpumpen och kylaren samt huven.
Sen var det bara skruva dit nya vattenpumpen
Dit med remmen
Till sist nya slangar och jag spolade rent kylaren och motorn så gott det gick sen monterade jag dit kylaren
Motorn fick sig en omgång med ny motorolja
Den gamla oljan var lite svart. Bytte även dieselfilter
Den här dieseln var nog från tiden då diesel bara var diesel och inte nån häxbrygd av diverse tillsatser för alg-odling.
Blev även en kontroll av insprutningspumpens funktion innan jag provade starta.
Det är tydligen viktigt att det fungerar som det ska i pumpen för risken finns att ventilerna som styr bränslemängden hänger upp sig på fullt och då varvar motorn tills den sprängs och går inte stänga av. Man kan stanna den genom att skruva isär spridarrören men det känns ju onödigt att riskera. Bättre att göra en ordentlig koll föst innan man provar.
Midsommardagen var det så dags för provstart. På tredje försöket hoppade den gamla dieseln igång. Hade nog startat på andra försöket om jag inte klantat mig och tappat taget om växelspaken. Man startar ju som ni säkert vet dom här maskinerna genom att föra växelspaken i "S" läget för start. En idiotsäker konstruktion då man aldrig kan råka ha växeln i. Finns även startvev till den men den har jag aldrig testat. En diesel är nog tung-vevad .
Här står den och spinner som en katt. Givetvis kunde jag ju inte låta bli att ta den på en provtur på en skogsväg efter att ha justerat bromsarna.
Efter provstart av motorn så blev det oljebyte i transmissionen och det var nog välbehövligt. Efter det så provade jag om hydrauliken fungerade och lyftarmarna gick upp hur lätt som helst men ner var hopplöst. Misstänkte först ventilen i pumpen men den fungerade som den skulle men efter att ha lagt lite vikt i dragarmarna så fungerade lyften
Därefter kunde vi använda den till att köra på mer jord på potatisen i potatislandet.
En liten Grålle är ju som klippt och skuren för den uppgiften. Liten och lätt. Att vräka sig dit med Fiat 80-90in känns lite väl klumpigt .
Efter att ha använt den till det så beslutade jag mig för att ge mig på att försöka få trepunktslyften att gå lättare men mer om det kommer senare.
Men jag kan ju säga som så att mer lättskruvat fordon har jag aldrig vart i närheten av. Finns inte en bult eller mutter som sitter fast så den inte går att få lös och allting andas kvalitet och hållbarhet. Vad vore livet utan en Ferguson TE-F 20.
Tack för den här gången.
Min farfar har en Ferguson Tef-20 från 1954 alltså en Grålle Diesel. Den blev undanställd för ungefär 20 år sedan pga att vattenpumpen läkte och farfar orkade inte laga med den. Så ifjol somras (2018) tog vi fram den och jag började skruva med den. Jag har ingen bild från när vi plockade fram den från där den stod men här har jag rivit bort den gamla vattenpumpen och kylaren samt huven.
Sen var det bara skruva dit nya vattenpumpen
Dit med remmen
Till sist nya slangar och jag spolade rent kylaren och motorn så gott det gick sen monterade jag dit kylaren
Motorn fick sig en omgång med ny motorolja
Den gamla oljan var lite svart. Bytte även dieselfilter
Den här dieseln var nog från tiden då diesel bara var diesel och inte nån häxbrygd av diverse tillsatser för alg-odling.
Blev även en kontroll av insprutningspumpens funktion innan jag provade starta.
Det är tydligen viktigt att det fungerar som det ska i pumpen för risken finns att ventilerna som styr bränslemängden hänger upp sig på fullt och då varvar motorn tills den sprängs och går inte stänga av. Man kan stanna den genom att skruva isär spridarrören men det känns ju onödigt att riskera. Bättre att göra en ordentlig koll föst innan man provar.
Midsommardagen var det så dags för provstart. På tredje försöket hoppade den gamla dieseln igång. Hade nog startat på andra försöket om jag inte klantat mig och tappat taget om växelspaken. Man startar ju som ni säkert vet dom här maskinerna genom att föra växelspaken i "S" läget för start. En idiotsäker konstruktion då man aldrig kan råka ha växeln i. Finns även startvev till den men den har jag aldrig testat. En diesel är nog tung-vevad .
Här står den och spinner som en katt. Givetvis kunde jag ju inte låta bli att ta den på en provtur på en skogsväg efter att ha justerat bromsarna.
Efter provstart av motorn så blev det oljebyte i transmissionen och det var nog välbehövligt. Efter det så provade jag om hydrauliken fungerade och lyftarmarna gick upp hur lätt som helst men ner var hopplöst. Misstänkte först ventilen i pumpen men den fungerade som den skulle men efter att ha lagt lite vikt i dragarmarna så fungerade lyften
Därefter kunde vi använda den till att köra på mer jord på potatisen i potatislandet.
En liten Grålle är ju som klippt och skuren för den uppgiften. Liten och lätt. Att vräka sig dit med Fiat 80-90in känns lite väl klumpigt .
Efter att ha använt den till det så beslutade jag mig för att ge mig på att försöka få trepunktslyften att gå lättare men mer om det kommer senare.
Men jag kan ju säga som så att mer lättskruvat fordon har jag aldrig vart i närheten av. Finns inte en bult eller mutter som sitter fast så den inte går att få lös och allting andas kvalitet och hållbarhet. Vad vore livet utan en Ferguson TE-F 20.
Tack för den här gången.
9 kommentarer | Läst 3078 ggr