Jag fick ju en förgasare av Jocke nu på resan. En Tillotson HS med stor halsvidd, den jag haft på 80:n var en som var avsedd för en 60-kubikare och med betydligt mindre diameter. Det var lite pyssel eftersom spjällaxlar och hävarmar inte stämde ett dugg. Bl a så var det en stor skruv med konisk skalle för tomgångsvarvet, måste bort men då fick det lov att in en annan liten skruv för att fjädern till gasen skulle ha något att vila på.



Gasspjällaxeln och chokeaxeln flyttade jag över. Den befintliga spjällaxeln hade ett clips som höll axeln. Passade inte i den överflyttade som hållits med ett litet bleck som skruvas i förgasarkroppen. Så jag fick borra och gänga M3 för skruven till det blecket.


Som också syns i bilden så var det en rak slanganslutning, funkar alltså inte eftersom det blir konflikt med gashävarmen. Givetvis var det borrat 3 mm för den medan den vinklade anslutningen är 4 mm. Så jag fick borra ur. Tog ett 4 mm borr och slipade av det lite så det blev en aning under 4, borrade, smorde anslutningen med skruvlåsning och hamrade i den.

Sen flyttade jag över membran, packningar och nålventli och så i med förgasaren.


Dags då för provstart. Som vanligt går det åt en massa ryck när man just satt i en helt tom förgasare, men så hoppade de igång och efter lite grovsjustering så verkar det som den går och håller sig igång.



Nu är den alltså bara grundinställd. Härnäst skall jag skaffa svärd och kedja, sen kan man börja testa och ställa in den ordentligt.

10 kommentarer | Läst 5607 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Erre fre 01 sep 2017, 19:45
Snyggt totte!
Nu går besten igen. :-bd
av Uvskogen fre 01 sep 2017, 20:25
Ditt tålamod skulle jag vilja stjäla en tiondel av! :-bd
av totte fre 01 sep 2017, 20:42
Nå, den här har verkligen frestat på tålamodet, nu har den fått ligga ett bra tag innan det blev av att ta tag i det igen.
av Jocke91 fre 01 sep 2017, 21:36
Kul att den går nu, bra jobbat med att få allt att passa på den förgasaren.
av sundelius fre 01 sep 2017, 23:04
Imponerad både av tålamod och kunskap :-bd
av tallen100 lör 02 sep 2017, 01:06
Det var inte dåligt :-bd
När det gäller tålamod så är det enda som gäller att släppa sakerna och gå därifrån så fort det börjar hetta till, och komma tillbaka efter en stund igen :lol:
Är dock inte lika enkelt som det låter :oops: :mrgreen:
av totte lör 02 sep 2017, 01:38
Tackar!

Jodå Jocke, verkar så som det helt enkelt var för liten förgasare med en som var avsedd för 60-kubikarna. Lite pyssel att få över allt men den var ju i toppfint skick. Membranen var lite styva och nålventilen kärvade, men jag hade som sagt nya grejor.

Hehe, tror du slog huvet på spiken där tallen, precis så det är.
av Blivande snickare sön 03 sep 2017, 11:42
Jag är imponerad av din skicklighet å tålamod!
Jag hade aldrig ens tänkt på att man kunde modifiera en förgasare så mycket :grin:
av totte sön 03 sep 2017, 19:40
Tack snickarn! Har man bara rätta hävarmar och det så kan man alltid få ihop en HS som passar i sågen.
av totte tis 05 sep 2017, 21:30
Nu ännu bättre som det brukar heta. Den gamla cylindern hade en rejäl skada från ett kolvringshaveri. Men nu har jag fått dit en riktigt bra cylinder med kolv, bytte med en såg som Mange har och som endast kommer att vara utställningssåg, en kapsåg byggd på Jonsereds 80.

Kompressionsprov:
Bilagor