Del två är inne efter många försök, bråkar med en heltaskig uppkoppling i stugan.
Var lite problem att få med all text till en början men nu ska allt vara med.

Projekt sopbil... vad hände med det kanske någon undrar. Jo jag har fått frågan från flera håll faktiskt.
Lite ändringar i vårat avtal om vem som gör vad i kedjan gjorde plötsligt att bilen inte ar så intressant för våran del.
VI ska ta upp projektet igen när tid finns, men vi får se i vilken form det blir. Flisbil, vedbil eller varför inte vedklyv?
Vägarna börjar tina så smått, vi har just passerat med timmerbil och släp utan att göra nån skada på vägen. den nyfikna gubben som kom efter gjorde dock mer skada då han tyckte att det var en bra ide att köra med ett hjul i mitten på vägen. Nästa gubbe gör likadant men tar ett annat spår och några bilar senare så har dom slirat in på den hårda sammanpressade vägbanan och så är vägen förstörd. Detta ser man årligen återkommande på vissa vägar, och det lär ju inte bli nån ändring på det.
Farsan/Åsa-Nisse/Kurt Olsson poserar vid timmerbilen.
Har aldrig haft fel i hel sitt liv, ja eller en gång så trodde han att han hade fel men det visade sig att han hade rätt i alla fall.
Brukar ofta säga att" Andra gör vad dom kan men vi gör vad vi vill", och så är det kanske.
Har förmodligen ett flertal bokstavskombinationer men är en ovärderlig resurs i företaget och jobbar alltid.
Passaten bli för liten med tre barnstolar så vi byter upp oss en storlek till enSharan.
Att hitta rätt bil är dock inte så lätt, välutrustade lågmilare verkar gå som isglass i solsken.
Ringer på flera bilar runt om i landet men det verkar som alla sålt sin bil just innan jag ringt, till slut får vi napp på en i Stockholm med rätt utrustning och bara 4000 mil,bara dieselvärmare saknas på min önskelista men det får man väl leva utan då eftermontering går lös på 30000:- hos VAG.
Jag skickar en kompis att testa bilen och efter att vi fått 24 månaders garanti på bilen blir det affär.
Första gången jag ska dra släp med bilen hittar jag inte knappen som man fäller ut dragkroken med, grannen har en exakt likadan bil som vi testat så jag vet var knappen ska sitta
När jag böjer mig ner så ser jag att där inte finns nån krok! Inte hela världen men lite kul när jag var så säker på att den hade krok. På den ljusa sidan visar det sig att bilen trotsallt faktiskt har dieselvärmare
Är just utanför en av LKAB´s anläggningar och avverkar när jag får punktering i skördaren. Vet att det finns en däckverkstad för gruvtruckarna på området och där är det ordning och reda, får låna en pickis med kran och från att jag börjar lossa däcket tills att det nylagat monteras tar bara drygt fyra timmar
Sista skoterfärden i byn, "ockelbon" är körfärdig men långt ifrån klar.
Jag passar på att plocka in ledmarkeringspinnarna på älven innan isen far vilket sker två dagar senare, detta är den 3:e maj.
Två veckor senare kommer jag och en kompis mirakulöst loss från vardagen en dag och drar till fjälls. Blir första fjällresan med nya turbomaskinen och den går som en dröm, kraft saknas aldrig trots hög höjd.
Här är vi uppe på en glaciär på nästan 1600 meter, för nån minut sedan var vi 400 meter längre ner där ni ser prickarna till höger om mitt styre. Det är kul i fjällen.
Snön är borta men tjälen är kvar, här är det bråttom att få ut virket från en väglinje till ett industriprojekt.
Stugans slutgiltiga form har tagits fram, tror vi i alla fall.
Bygglov söks men vi tänker om och gör så pass stora ändringar att nytt bygglovs krävs. Surt men ändå värt det i slutändan
Tänkte slå till på en Tesla men när det visar sig att dom inte finns som pickis så backar jag. ;)
Och till er som sitter och väntar på att ordvitsa så backar jag ur fantasiköpet och slänger alltså inte i backen och sticker. :)
Förra säsongen avslutades med planetväxelhaveri i harven vilket nu måste åtgärdas innan vi drar igång.
Denna har suttit här två säsonger vilket kanske är bra med tanke på att garantin från Bracke Forest bara är två månader!
Stormar ordentligt i början på juni och det far en miljon kubikmeter i backen vilket ni säkert hört, eller kanske inte?
Det brukar inte vara lika intressant för media att rapportera när det blåser här uppe och jag vet inte ens om stormen fick nått namn, buhu stackars oss. ;)
Inte unikt men inte heller helt vanligt att det snöar så här pass mycket den 9:e juni, drog in från fjälls när stormen kom.
Farsans gamla vinkelslip modell större gav upp och jag upptäckte att Biltema har ett "profesionel" segment på elverktyg. Inhandlade den största slipen men när farsan använder den några dagar senare slutar den att fungera. Den skickas ner till Luleå för felsökning men återvänder efter nån vecka då dom inte hittat nått fel på den, då har jag för länge sedan upptäckt att det var skarvsladden som var trasig. :)
Åker ner till Vidsel med två röjare för PEFC kurs, 30 mil enkelväg. Som vanligt kan man sammanfatta utbildningen på en halv A4:a, men den är obligatorisk. Bilen har varnat för att det är dags att fylla på Adblue ett tag och jag köper en dunk och fyller på, inget händer och vi får nu bara köra 20 mil och sen går det inte längre att starta bilen. Vi svänger av till Luleå och Mullers bil (VAG) där man inte hittar felet. Jag undrar om vi fyllt på för lite men det tror man inte, som sista utväg testar vi dock att tanka fullt och då blir bilen glad och alla varningsmeddelanden försvinner.
Då kommer man ihåg att just denna modell måste tankas med minst tio liter innan varningen släcks.
Olle och kusinen Frank har kommit på att man kan få pengar om man jobbar så dom går ideligen runt och söker jobb, här har dom i uppgift att bära in en massa planteringsgrejer som varit på uthyrning in i ett förråd 200 bort. Fem kronor per del får dom men det tar också hela dagen då dom mest leker bazookakrig halva dagen, precis som det ska vara när man är 5 år.
8 kommentarer | Läst 4441 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Erre sön 05 feb 2017, 20:13
Haha. Härligt planterargäng!

Gillar din fars inställning!
Behövs såna i alla företag.

Hoppas 2017 blir bra för företaget med.
av isteskog sön 05 feb 2017, 23:12
Man hinner mycket på ett år! :)
av totte mån 06 feb 2017, 00:30
isteskog skrev:Man hinner mycket på ett år! :)


Fredrik hinner det på ett kvartal. Och det är mycket kvar innan året är slut :lol:
av tallen100 mån 06 feb 2017, 01:08
:D Jag som Laddade för en ordvits om Teslan, men det blir väl fler tillfällen
av Kse mån 06 feb 2017, 08:02
Ja väntar med spänning.
av totte mån 06 feb 2017, 16:25
Rätt vad det är så kommer det en ström.
av Blivande snickare mån 06 feb 2017, 18:35
Bara det inte blir överslag.

Diggar också din fars inställning! :lol:
Men fan vad bra du skriver, som sagt flertalet gånger tidigare, den dagen du tröttnar på flisen och skördaren så skriv en bok!! :D
av Uvskogen ons 08 feb 2017, 22:48
Kul läsning, både 1 och 2. Sen gillar jag också din fars syn på sakernas tillstånd!