Reparation av vagnstippen
av totte sön 21 mar 2021, 17:11
Tippen på tvåhjularvagnen behagade krångla för ett tag sen. Först fastnade det på något sätt så det inte gick att föra tillbaka spaken. Upptäckte till slut att det berodde på att pumpkolven i domkraftscylindern drogs ut för långt och sen kom snett och kärvade.
Med en aning slitage så blev toleransen mindre för hur långt pumpkolven kan dras ut är vad jag kunde gissa som orsak. Så jag donade med justeringar i länkarna men kom fram till att det krävdes ett nytt stopp för spaken. En M8 bult ombesörjde detta.
Så skruvade jag ihop det och konstaterade att tippen ändå inte fungerade som den skulle. Kändes tydligt att kolven inte tog riktigt förrän mer än halvvägs in och dessutom fick jag inte upp flaket mer än en bit. Blev inget med gjort då och det var några veckor sen. idag var det hyggligt väder för att skruva utomhus så jag tog itu med det. Loss med domkraften igen.
Misstanken nu var att det var för lite olja och möjligen luft i systemet. Fyllde på, vanlig motorolja funkar bra till sånt här, och så testa. Jo det gick att få upp flaket hela vägen, men det kändes tydligt att pumpen inte tog som den skulle. Drog ut kolven som bara har en enkel O-ring i ett spår som packning. Det gick inte att se någon skada på O-ringen, men jag bytte den likaväl. Och sen funkade det. Ingen synlig skada, som sagt, men troligen har ringen hårdnat med tiden och tätade därmed inte riktigt hundra procent efter att ha blivit klämd när kolven halkade snett. Som vi vet, så finns det ingen förlåtelse för småskavanker när det handlar om trycken i hydraulik.
Bara att skruva fast det hela och justera in spakrörelsen ordentlig igen.
Med en aning slitage så blev toleransen mindre för hur långt pumpkolven kan dras ut är vad jag kunde gissa som orsak. Så jag donade med justeringar i länkarna men kom fram till att det krävdes ett nytt stopp för spaken. En M8 bult ombesörjde detta.
Så skruvade jag ihop det och konstaterade att tippen ändå inte fungerade som den skulle. Kändes tydligt att kolven inte tog riktigt förrän mer än halvvägs in och dessutom fick jag inte upp flaket mer än en bit. Blev inget med gjort då och det var några veckor sen. idag var det hyggligt väder för att skruva utomhus så jag tog itu med det. Loss med domkraften igen.
Misstanken nu var att det var för lite olja och möjligen luft i systemet. Fyllde på, vanlig motorolja funkar bra till sånt här, och så testa. Jo det gick att få upp flaket hela vägen, men det kändes tydligt att pumpen inte tog som den skulle. Drog ut kolven som bara har en enkel O-ring i ett spår som packning. Det gick inte att se någon skada på O-ringen, men jag bytte den likaväl. Och sen funkade det. Ingen synlig skada, som sagt, men troligen har ringen hårdnat med tiden och tätade därmed inte riktigt hundra procent efter att ha blivit klämd när kolven halkade snett. Som vi vet, så finns det ingen förlåtelse för småskavanker när det handlar om trycken i hydraulik.
Bara att skruva fast det hela och justera in spakrörelsen ordentlig igen.
5 kommentarer | Läst 738 ggr