Tippen på tvåhjularvagnen behagade krångla för ett tag sen. Först fastnade det på något sätt så det inte gick att föra tillbaka spaken. Upptäckte till slut att det berodde på att pumpkolven i domkraftscylindern drogs ut för långt och sen kom snett och kärvade.

Med en aning slitage så blev toleransen mindre för hur långt pumpkolven kan dras ut är vad jag kunde gissa som orsak. Så jag donade med justeringar i länkarna men kom fram till att det krävdes ett nytt stopp för spaken. En M8 bult ombesörjde detta.



Så skruvade jag ihop det och konstaterade att tippen ändå inte fungerade som den skulle. Kändes tydligt att kolven inte tog riktigt förrän mer än halvvägs in och dessutom fick jag inte upp flaket mer än en bit. Blev inget med gjort då och det var några veckor sen. idag var det hyggligt väder för att skruva utomhus så jag tog itu med det. Loss med domkraften igen.



Misstanken nu var att det var för lite olja och möjligen luft i systemet. Fyllde på, vanlig motorolja funkar bra till sånt här, och så testa. Jo det gick att få upp flaket hela vägen, men det kändes tydligt att pumpen inte tog som den skulle. Drog ut kolven som bara har en enkel O-ring i ett spår som packning. Det gick inte att se någon skada på O-ringen, men jag bytte den likaväl. Och sen funkade det. Ingen synlig skada, som sagt, men troligen har ringen hårdnat med tiden och tätade därmed inte riktigt hundra procent efter att ha blivit klämd när kolven halkade snett. Som vi vet, så finns det ingen förlåtelse för småskavanker när det handlar om trycken i hydraulik.

Bara att skruva fast det hela och justera in spakrörelsen ordentlig igen.


5 kommentarer | Läst 737 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Erre sön 21 mar 2021, 20:03
Gutt å ha det löst.
Imponerande hur välbyggd den där är.
Det har du gjort bra.
av totte sön 21 mar 2021, 20:34
Tack! Brukar sägas att en liten tuva kan stjälpa ett stort lass. Nu var det som tvärtom, tänk att en lite gummiring på 8 mm x 2mm tjock var den lilla tuva som gjorde att man inte kunde stjälpa av lasset.
av Erre sön 21 mar 2021, 20:39
Mm. Det brukar ofta skita sig på det lilla.
av erik mån 22 mar 2021, 14:08
Det är imponerande hur du håller efter grejerna, inspirerande!

Har järnhästen hemma nu för bandbyde/bandlagning, så jag tänkte "hur skulle Totte ha gjort", vilket leder till att jag tänker passa på att ge den lite service och kolla igenom de delar jag lätt kommer åt, om något behöver smörjas, eller dras åt osv. Detta istället för att min vana trogen köra till det rasar med större reparationer som följd. Tackar för den inställningsförbättring jag fått av att följa din blogg. :)
av totte mån 22 mar 2021, 14:45
Så kul då om någon kan bli inspirerad av mina små skriverier, tack Erik!