Klar med vedhögen, lite sågservice.
av totte sön 24 maj 2020, 19:37
Lyckades parera regnskurarna idag och fick klar den lilla hög som var kvar. Sammanlagt blev det ca fem kubikmeter stjälpt, betydligt mer än jag trodde, hade räknat med strax under fyra.
Ett par m3 till går det nog in med skohorn. Har några björkar nere i hagen som jag skall dra hem, sen har jag årsveden med marginal. Där är två kubik gammal torr ved, får jag två till in så har jag totalt nio och värsta vintern hittills härnere så eldade vi mellan sju och åtta tror jag.
Högen är borta.
Spån, stickor och bark borta också, andra lasset på tvåhjularvagnen väntar på att bli bortkört.
På tippen
Sen tog jag itu med lite service av 621:an. Den var riktigt grundligt ihopkleggad av rötvedspulver, jord, olja och harts från äventyren på Wrangelsdal. Där sågade jag, som nämnts, en stor ful kastanjestubbe med jord sand och röta, men också en stor lärkstock. Det var av med kåporna och blåsa och skrapa rent. Starten hade jag lös häromdan och blåste ur eftersom det var rätt igensatt i lufthålen. Blåste luftfiltret och gjorde svärdet ordentligt rent och filade bort graderna på det.
Så ihop med ny kedja. 18" original Jonsered rolltop-svärd med helmejselkedja är bestyckningen just nu. Oregon 73LPX, 3/8", 1,5 mm, 66 dl för kedjenördarna.
Lite mer sågservice hade jag häromdagen. Partnerkuben, R19, vägrade totalt att starta utan att få sig en sup på luftfiltret. Nå den hade ju stått sen i höstas så det var väl förlåtet och den startade och gick klanderfritt sen. Men samma upprepades när den bara stått ett dygn. Klar indikation att den har svårt att pumpa fram från tanken. Nu är det här väldigt trevliga sågar att skruva med, det tar bara ett par minuter att ta lös förgasaren. Så gjorde jag och öppnade sen locket över pumpmembranet.
Membranet var fint, mjukt och följsamt och helt. Men jag tog och gjorde ordentligt rent där klaffarna ligger an. Rensade inloppssilen i förgasaren och tog sen ut filtret i tanken och blåste det baklänges med tryckluft. Sen satte jag ihop den och den startade på tredje rycket. Idag hade den stått i tre dagar och startade på fyra ryck, helt normalt och godkänt.
Det är lite som gör det ibland. Lite beläggningar på metallen där membranklaffarna skall täta gör att den inte orkar pumpa fram på startrycket men när den sen får fart så orkar det ändå få fram soppan. Är det då lite igensatt i filtren med så spär det på.
Ett par m3 till går det nog in med skohorn. Har några björkar nere i hagen som jag skall dra hem, sen har jag årsveden med marginal. Där är två kubik gammal torr ved, får jag två till in så har jag totalt nio och värsta vintern hittills härnere så eldade vi mellan sju och åtta tror jag.
Högen är borta.
Spån, stickor och bark borta också, andra lasset på tvåhjularvagnen väntar på att bli bortkört.
På tippen
Sen tog jag itu med lite service av 621:an. Den var riktigt grundligt ihopkleggad av rötvedspulver, jord, olja och harts från äventyren på Wrangelsdal. Där sågade jag, som nämnts, en stor ful kastanjestubbe med jord sand och röta, men också en stor lärkstock. Det var av med kåporna och blåsa och skrapa rent. Starten hade jag lös häromdan och blåste ur eftersom det var rätt igensatt i lufthålen. Blåste luftfiltret och gjorde svärdet ordentligt rent och filade bort graderna på det.
Så ihop med ny kedja. 18" original Jonsered rolltop-svärd med helmejselkedja är bestyckningen just nu. Oregon 73LPX, 3/8", 1,5 mm, 66 dl för kedjenördarna.
Lite mer sågservice hade jag häromdagen. Partnerkuben, R19, vägrade totalt att starta utan att få sig en sup på luftfiltret. Nå den hade ju stått sen i höstas så det var väl förlåtet och den startade och gick klanderfritt sen. Men samma upprepades när den bara stått ett dygn. Klar indikation att den har svårt att pumpa fram från tanken. Nu är det här väldigt trevliga sågar att skruva med, det tar bara ett par minuter att ta lös förgasaren. Så gjorde jag och öppnade sen locket över pumpmembranet.
Membranet var fint, mjukt och följsamt och helt. Men jag tog och gjorde ordentligt rent där klaffarna ligger an. Rensade inloppssilen i förgasaren och tog sen ut filtret i tanken och blåste det baklänges med tryckluft. Sen satte jag ihop den och den startade på tredje rycket. Idag hade den stått i tre dagar och startade på fyra ryck, helt normalt och godkänt.
Det är lite som gör det ibland. Lite beläggningar på metallen där membranklaffarna skall täta gör att den inte orkar pumpa fram på startrycket men när den sen får fart så orkar det ändå få fram soppan. Är det då lite igensatt i filtren med så spär det på.
2 kommentarer | Läst 771 ggr