Hallå..
Testade i fjol med att ersätta orginalmotorn på en tidig 70-tals Ariens snöslunga med en ASEA 3-fas elmotor. Eftersom vevstaken hadde börjat känna sig alltför instängd inne i Tecumse snurran som var orginalet.
Filat lite mer på den nu under hösten, så därför längtar man efter snö nu, och som grädde på snön blir det ljusare ute. Känns lite trist med regn och mörker...

Tänkte ni kan få se vad som har hänt och händer här i norr...
Så håll till godo alla ni snöslunge lovers..

Kanske dax att starta ett snöslungeforum...

eller vad tror du "totte"....








Detta är en av de tidiga Ariens 32-tums hink modeller från ca:1971 med den breda skopan och försedd med 7-8hk tecumse motor.

Denna maskin var troligen inte köpt som ett komplett snöslunga,
De två delarna: traktor del och snöslunge-delen såldes som separata enheter, som sedan ihop-kopplas för att bilda en komplett snöslunga
Traktordelen och skopan/slungan är delbar och traktordelen kunde kompleteras med antingen gräsklippare, lövblås åkvagn mm".
Kan oxå nämna att detta var typ lyx modellen med kromat styre, diffspärr mm.

Det går fortfarande få tag i reservdelar även om reservdels numrerna är något förirrande då dom bytt parts number mellan åren men det är bra kvalitet på den gamla ariens så det är bara några slitdelar typ lager som jag bytt på den.

Trevligt med en helsvensk motor med vrid i en jänkare...

:D :D :D

9 kommentarer | Läst 29837 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Sweden-viking

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: ons 27 sep 2006, 20:58

Kommentarer

av Kse lör 01 dec 2012, 01:27
Här är snön, dock tveksamt om sladden räcker. :grin:
av totte lör 01 dec 2012, 01:48
Här är snön, dock tveksamt om sladden räcker.

:lol: :lol:

Ett mycket intressant bygge det där vikingen, och snyggt gjort! Ser fram emot att få se filmer på den när det blir dags och du fått lämplig mängd testmaterial. Eldriven skulle inte funka bra här, har lite för spretigt stora ytor för att hala omkring med sladd, annars är jag nästan förvånad att idén inte slagit igenom tidigare, enda som finns är såna där "elskyfflar" som knappt duger att rensa dörrmattan med.

Har ju också en att provköra, den jag köpte nu i höst, tänkt som reservdelsmaskin, men som var så bra så den fick ta över ruljangsen, när jag bara fixat tändningen och smort och justerat och flyttat över däcken från den gamla.
av Sweden-viking lör 01 dec 2012, 01:55
Kse skrev:Här är snön, dock tveksamt om sladden räcker. :grin:


Det finns ju skarvsladdar...
Och stamnätet går ju upp till kiruna.. eller?

Jordfelsbrytare är ett måste liksom koll att utlösnings kraven uppfylls...

:D :D :D
av röjjare lör 01 dec 2012, 10:11
Det är nåt speciellt med tecumse och deras vevstakar. ;)
av Uvskogen lör 01 dec 2012, 10:22
Hmm, en till som ska börja fresta med snöslungor. Är ju en pryl som jag inte har. Än.
av Slurfi lör 01 dec 2012, 10:48
Högintressant! Finns det film?
Startar motorn med last eller kopplar man in drivningen sen?
Prydligt bygge.
av axwell lör 01 dec 2012, 11:09
Det där kommer att fungera, har(utlånad) själv något liknande, även den på en Arien.
Lite mindre med en 4 kW 500 Volts motor, kylfläkten behövs inte så den är demonterad.

Mycket fetare hjul än originalet pga ökad maskinvikt. Den tuggar sig igenom det mesta.
av Blivande snickare lör 01 dec 2012, 19:50
Uvskogen skrev: Är ju en pryl som jag inte har. Än.

Samma här, men det frestar :grin:
av Sweden-viking lör 01 dec 2012, 21:11
Slurfi skrev:Startar motorn med last eller kopplar man in drivningen sen?


Jag startar med växeln i friläge och väljer sedan någon av växlarna framåt eller bakåt.
Men visst man kan starta direkt med last om man vill men bör då använda kopplingen men jag rekomenderar start i friläget utan last eller drivning.

Växellåda och koppling fungerar precis som tidigare liksom att man kan välja om man vill ha drivning eller ej. Diffspärr inkopplad eller ej.

:D :D :D