Glaskrossaren
av Mangan sön 18 sep 2022, 19:55
Okej, kom till slut fram till att ingen ville köpa dessa glaspartier, så de skulle till tippen. Jag hade ingen aning vilket sorts glas det satt i heller. Hittade ingen markering som det skall vara på härdat glas. Kanske laminerat?
Bara att välta ner en dörr (vägde dryga 100 kg), och kasta en kofot på det. Vad är det värsta som kan hända, liksom? Det blev ett hål, det som syns i mitten. Helt vanligt 5mm floatglas, trodde inte det var OK på glasdörrar faktiskt.
Därefter vidtog det dryga arbetet med att krossa glaset så det blev i hanterbara bitar och så att jag kunde få loss ramen och göra den i bitar också.
Tigersåg till långa aluminiumprofiler.
Till slut efter många timmars slit fick jag två av fyra dörrar in i bilen, redo att köra till återvinningen. Värsta var att få upp all småflis.
Den så kallade sylen under glaspartiet var inte en syll, utan några bitar virke med en blandning av glasull och betong emellan. Inte undra på att det drog!
Några dagar seanre var det dags för de andra två glasdörrarna. Jag tänkte mig en mer ordnad process denna gång. Bölrjar med att lösgöra glaskasetten från ramen, och lägga ner den lite snyggt.
"Lite snyggt", dvs råkade tappa ner ett hörn så det sprack direkt...
Okerj, tankern var att dela kasetten så jag kunde ritsa ett glas och dela det i hanterbar storlek.
Funkade OK, här har jag tagit bort en tredjedel på fram och baksida.
Gjorde ungefär samma - lite mer våld - på den andra kassetten och sen delade jag på ramarna med några välriktade slag med stor kofot så att de pulverpressade aluminiumhörnen sprack rakt av. Snabbare än att skruva. 😎
Ytterligare en bil full med glas o ram. Så var det jag gruvat mig mest för fixat.
Bara att välta ner en dörr (vägde dryga 100 kg), och kasta en kofot på det. Vad är det värsta som kan hända, liksom? Det blev ett hål, det som syns i mitten. Helt vanligt 5mm floatglas, trodde inte det var OK på glasdörrar faktiskt.
Därefter vidtog det dryga arbetet med att krossa glaset så det blev i hanterbara bitar och så att jag kunde få loss ramen och göra den i bitar också.
Tigersåg till långa aluminiumprofiler.
Till slut efter många timmars slit fick jag två av fyra dörrar in i bilen, redo att köra till återvinningen. Värsta var att få upp all småflis.
Den så kallade sylen under glaspartiet var inte en syll, utan några bitar virke med en blandning av glasull och betong emellan. Inte undra på att det drog!
Några dagar seanre var det dags för de andra två glasdörrarna. Jag tänkte mig en mer ordnad process denna gång. Bölrjar med att lösgöra glaskasetten från ramen, och lägga ner den lite snyggt.
"Lite snyggt", dvs råkade tappa ner ett hörn så det sprack direkt...
Okerj, tankern var att dela kasetten så jag kunde ritsa ett glas och dela det i hanterbar storlek.
Funkade OK, här har jag tagit bort en tredjedel på fram och baksida.
Gjorde ungefär samma - lite mer våld - på den andra kassetten och sen delade jag på ramarna med några välriktade slag med stor kofot så att de pulverpressade aluminiumhörnen sprack rakt av. Snabbare än att skruva. 😎
Ytterligare en bil full med glas o ram. Så var det jag gruvat mig mest för fixat.
2 kommentarer | Läst 935 ggr