Tvåhjularn har börjat se alltmer sunkig ut. Smutsig och oljig, sprucken plåt, skador på färgen och allmänt behov av justering. Passande jobb i väntan på att det skall bli rimligt väder för att göra färdigt fasadmålningen. Inkörd i garaget för en ordentlig omgång underhåll och uppsnyggning.



Klär av den det mesta för att komma åt att göra rent och kolla upp ordentligt i skrymslen och vrår. Kom så långt idag inklusive att få av förgasare och ljuddämpare. Förgasaren gjorde jag ren utvändigt och skruvade av flottörhuset där det visade sig vara nästan helt rent. Lönar sig i längden att köra på Aspen, sen får en del surkart säga vad dom vill.



Färg har jag faktiskt kvar, kollade upp idag. Burkar som jag köpte för tio år sen och fortfarande med användbart innehåll.

6 kommentarer | Läst 1426 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av johan eriksson sön 14 aug 2022, 21:02
En liten kämpe som får väl förtjänat underhåll.
Vore kanske inte så dumt att ha en.
av totte sön 14 aug 2022, 21:49
Japp, ett oerhört nyttigt fordon. Enda som jag kommer in i trädgården med. Skulle önskat mig en differential, lite tung att styra. En Belos kanske du skulle hitta nånstans? Har diff, tung och rejäl, särskilt användbara är senare modeller med hög- och lågväxel.
av halvproffs mån 15 aug 2022, 12:10
Beundrar ditt arbete med än det ena än det andra. Multikonstnär kan du kalla dig.
av totte mån 15 aug 2022, 20:10
Tack proffset!
av th tis 16 aug 2022, 18:27
totte skrev:Skulle önskat mig en differential, lite tung att styra. En Belos kanske du skulle hitta nånstans? Har diff, tung och rejäl, särskilt användbara är senare modeller med hög- och lågväxel.

Jag har alltid funderat på hur du klarar dig utan diff. Min Honda-fräs med bakmonterat aggregat skulle ju varit okörbar om man inte kunde frikoppla hjulen individuellt.
av totte tis 16 aug 2022, 18:58
Man blir stark i armarna 😎 . Nä, men man lär sig lite att planera körningarna och när det handlar om snäva svängar kliver man av och då går det rätt bra att hantera.

Förvisso har den vad som kallas "klickhjul", dvs spärrhakefunktion i hjulen. Med den inkopplad går det lätt att svänga, ytterhjulet klickar över. Problemet med det är att när man kör med vagn är att om båda hjulen är på "framåtklick" så skenar ekipaget i utförsbackar. Samt att man måste ställa om varje gång man backar. Funkar säkert annars bra om man t ex kör en plog i odlingen.