I veckan var jag på plats i skogen, Första dagen körde jag ut, och dagen efter blev det verkstadsjobb för att fixa brytaren. Den brann ju up förra veckan. Tog med svets och alla verktyg jag hade, men det räckte med borr och vinkelslip. Hade bestämt mig att sätta huvudbrytaren i en plastlåda, av två skäl:
1) Vill inte att den sitter i huven, svårt att ta av den.
2) Skydd mot kortis på polerna.

Tidigare har den suttit i huven, och med den nya brytaren så kom polen bara några mm från dieseltanken. Kändes inte vettigt.

Så ljög ihop ett fäste för lådan av ett plattjärn. Inte den mest stabila grejen, men det håller säkert ett tag. :)



Nu sitter den också bredvid motorvärmarkabeln, minskar förhoppningsvis risken för att man kör iväg med kabeln i. Men man vet ju aldrig...

Har funderat lite på att rigga om mina block till vajerkransstyrningen med lite mer riktiga grejer. Var iväg å Biltema och shoppade lite båtprylar. Min kollega på jobbet har en far som var i båttillbehörsbranschen. Biltemas block är kopior på Rutgerssons, ifall ni undrar. :)



Man kan säga att det gjorde skillnad. Betydligt mer distinkt funktion med glidlagrade block och riktig skotlina. Kraften går dit den skall, och försvinner inte genom att deformera repet. Har tyvärr ingen bild, men funktionen ses på videon nedan. På allmän begäran har jag filmat lite när jag vinschar. Köra genom att dra i linan funkar mycket bra nu. Även att åka på knippet när jag vinschar (för den late). :D Syns lite vid pass 4:25.



Som synes ett kanonväder, -5 grader och 5 mm snö.

Filmade också när jag lastar av, även om det blev lite myrstorlek på mig där. Kättingen fryser gärna fast på det lass som har legat några dagar, därför jag fick dra loss med kranen. Annars flyter det på bra med avlastningen!



Så nu är det utkört och klart, det blev 9 och 2/3 lass, jag hade räkna med tio. Det är lite drygt 3 m3fub/lass, så säg 30 m3fub i vältan. Tjoho!



Kvar ligger några timmerstockar, men de får ligga ett tag tror jag. Nu skall vi se om jag skall börja på mossen. Det skall vara runt +5 grader nästa vecka, så får väl lov att stå på fastmark och vinscha...

19 kommentarer | Läst 6232 ggr

Mer om bloggaren

Mangan

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: lör 15 okt 2005, 15:22

Effektivt eller kul?
Jag vill ju inte gå back på min skog, så stora grejer får det stora pojkarna ta hand om. Men röjsåg brukar jag hinna köra, och kanske lite gallring i småbestånd? Har för många hus, och för lite tid. Och så skall jag hinna med att träna 5-6 dagar i veckan också.

Kommentarer

av totte sön 15 jan 2017, 20:33
Ett rent nöje att se hur smidigt du hanterar virket med vajerkranen.
av 80-90 sön 15 jan 2017, 20:36
Detta ser väldigt trevligt ut !! Kanon kul med alla dina filmer !! Fortsätt så
av rikard_e sön 15 jan 2017, 20:54
Ordentlig välta du fått ihop.
Smart det där med huvudströmbrytaren, slipper man få in vatten och att den fryser fast.

Ska erkänna, det är lite mer teknik och häftighetsfaktor i wirekranskörning än med hydraulkran :grin:
av Mangan sön 15 jan 2017, 21:00
Det finns ingen ångraknapp med vajerkran. :ugeek:
av Uvskogen sön 15 jan 2017, 21:27
Tusan vad du producerar virke! Gillar filmerna massor. :smile:
av ananders sön 15 jan 2017, 21:39
Håller med totte, du verkar hittat flytet med vinchen. Kul att se.
av Vardon mån 16 jan 2017, 00:12
Imponerande arbete och trevliga videos. Har du nått bra knep att få stakarna att lossna? Har en del problem själv när jag kör att jag inte lyckas spänna ihop så de lossnar. Men det kan vara miss i konstruktionen med när det är hembygd.
av Mangan mån 16 jan 2017, 06:50
Näe, mina lossar alltid om jag får undan spärren.
av Göt mån 16 jan 2017, 16:54
Bra jobbat. Kör du helt utan att använda bromsen på linkranen, syns att du har ett bra flyt. Tack för att du delar med dej av dina bilder jag fick lite nya tankar på hur jag skulle montera huvudströmbrytaren
av Mangan mån 16 jan 2017, 20:23
Var så lite Göt och tack (samt ni andra) för att ni tittar. Hollywood nästa!

Dessa två knippen gick utan problem, men om det strular så måste jag hissa upp, lägga i bromsen och snurra lasset i luften manuellt innan jag lägger ner det.

Om man har vinschtråket lite mer snett bakifrån än jag har nu, så brukar det gå mycket smidigare. Men terrängen får styra lite också.
av Magnus M tis 17 jan 2017, 09:01
Tjusigt, syns att du fått in en bra rutin nu Mangan. När man kommit underfund med alla småknep så flyter det på så här bra.
Det gäller ju att man har lite öga för att se vad som orsakar att det beter sig på ett visst sätt. Har man det o finner lösningar som passar en själv så blir det så här bra. Gissar att du har några hemmasmidda mojänger som hänger på "rätt" ställe bakpå traktorn
Har sett en del som inte har detta öga för såna detaljer o då kan det se hur hemskt o farligt ut som helst.

Mangan, mannen som tämjt den vilda vajerkranen :grin:


Magnus M
av Mangan tis 17 jan 2017, 17:48
Tyvärr har jag inte så mycket egna grejer som hänger bak på traktorn. Ett block är väl egentligen det enda. Vinschstyrningen också såklart.

Tar gärna emot tips på grejer! :)

En sak jag funderat på är en bänk bredvid vagnen, så man lägger upp knippet på och kopplar i mitten, och sedan svingar upp det. Slipper man luta knippet mot lasset, krångligt när det blir högt.
av ulfgustav tis 17 jan 2017, 20:32
Hej
Du verkar ha riktigt fint flyt i vinsch och lastande, en bänk för att underlätta är väl tveksamt, men däremot så kanske det vore möjligt med någon form av flexibelt stöd som du kunde ha fäst på centrumbalken på vagnen och kunde dra ut på den sida du vinschar in till. borde vara rätt enkelt att tillverka ett sådant. Sedan så gäller det ju att dra in det då du kör.
av Mangan tis 17 jan 2017, 20:40
Jo, helat skulle bänken kunna gå att dras ut från kärran. Hmm, då kanske man kunde stå på den också... Hur som, den måste tåla en hel del, man skall kunna lasta timmer på den.
av Magnus M ons 18 jan 2017, 08:50
Det du nämner är ju orsaken till att det kom hydraulsväng på vajerkranarna. Vet vi råkade ut för att det frös i ventilpaketet pga vatten i oljan ibland.
Trodde jag skulle bli tokig! Har man vant sig vid hydraulsvängen så är det jobbigt utan.
Jag tyckte dock största problemet var att det ville åka in under lasset, speciellt med björken o fruset/halkigt på backen.
Med hydraulsvängen så måste man ju dock fram till kranen o sköta svängen.
När vi körde som mest så var vi ofta 2st så en stod vid kranen hela tiden o en sprang med vajern samt krokade om.

Ett alt. skulle kanske vara att lägga en massabit längsmed kärran så får du upp knippet lite från backen.

Ett sånt löphjul med krok tyckte jag mig se att du hade på vajern för att skona den.
Jag gjorde en 50cm lång krok med enkelt handtag som underlättar när du ska trä runt vajern om knippet.
Sen hängde där alltid en rörbit med en kombinerad spets/krok i änden. Som en kort båtshake ungefär. Användes när man ska styra knippet/stocken ovan lasset.
Ska tänka efter lite till o ta nåt kort när jag kommer till traktorn igen, tror dom flesta prylarna hänger kvar eller finns i skjulet

Magnus M
av Mangan ons 18 jan 2017, 16:21
Med fjärrstyrning, så ställer man sig i änden av knippet för att förhindra att det åker under.
av Blivande snickare sön 22 jan 2017, 10:08
Fina filmer Mangan, tack för dem! :grin:
Suget efter en egen kran minskade ju inte direkt :mrgreen:
Skicklig är du! :-BD
av Mangan sön 22 jan 2017, 10:34
Man tackar, försöker imponera så mycket som möjligt på ungdomarna för att lura på dom en vajerkran... :twisted:
av Blivande snickare sön 22 jan 2017, 11:36
Du har nog lurats redan, bara en lämplig "patient" dyker upp har du lyckats :mrgreen: