Pon i Kiruna, the ture story.
av Kse ons 15 apr 2015, 00:24
Här kommer då historien om när Pon, Caterpillar service i Kiruna skulle byta injektorhyllsor i min Ponsse Ergo som börjat läcka diesel in i kylsystemet.
Historien är nerskriven i dagboksform dag för dag, inget är skarvat eller påhittat även om det kan vara svårt att tro.
Måndag 9:e Januari
Efter ca en och en halv veckas vänta meddelar Pon den 9:e januari att dom kommer på tisdag, dom undrar också om jag har alla delar hemma.
Delar som jag bett dom beställa för en vecka sedan, en expressorder görs och delarna kommer i faktiskt tid.
Tisdag 10:e Januari.
Två killar dyker upp från Pon och börjar demontera, när injektorhylsorna ska monteras upptäcker man att man inte har med den speciella Loctite som ska användas, arbetet avbryts och dom säger att dom återkommer på onsdag och fortsätter.
Onsdag 11:e Januari
Ingen dyker upp från Pon och inget meddelas, får tag på en av servicekillarna som är på annat håll och repar. Ringer upp Chefen som säger att ; Du hade ju din tid igår, det finns inga mer tider.
Jag står på mig och lovas till slut en servicekille nästa dag.
Torsdag 12:e Januari
Efter Lunch dyker en kille upp från Pon upp men hinner ej klart.
Fredrag 13:e Januari
Samma servicekille från pon kommer och fortsätter arbetet, vid lunch meddelar han att han har hornat injektorhylsorna vilket inte ska göras, hylsorna är förstörda och nya beställs med express.
Lördag 14:e Januari
Servicekillen kommer men saknar rätt verktyg, han har bytt servicebil och alla verktygen är inte med. Jag får efter lite telefonsamtaltag tag på Komatsus servicebil och åker till Vittangi för att hämta den momentnyckel som behövs. Ett av Pon´s specialverktyg är trasiga och får svetsas.
Senare på dagen upptäcker man att en injektor är trasig och en ny måste beställas med express.
Detta borde ha kontrollerats direkt vid demontering!
Pon´s system för beställning ligger nere och beställningen kan inte göras förens på söndag.
Tisdag 17:e Januari
En ny Pon kille dyker upp på morgonen men får åka tillbaka direkt då han inte har lådan med specialverktyg med sig, den ligger kvar i Kiruna.
Han hinner bara jobba några timmar på eftermiddagen men blir ej färdig.
Onsdag18:e Januari
Motorn är äntligen färdig, jag meddelar att jag monterar all kringutrustning själv då jag fått nog och inte vill ha Pon i garaget en minut mer än nödvändigt.
Torsdag 19:e Januari
Dagen går åt till att montera all kringutrustning som demonterats och att skölja ur kylsystemet ordentligt.
Fredag 20:e Januari
Motorn ska provstartas men går inte igång trots ihärdiga försök, till slut brinner solenoiden fast i startmotorn.
Startmotorn demonteras och skickas med buss till Pajala bilel för rep, tar det säkra före det osäkra och beställer en nya Cat startmotor via Ponsse, AN Maskinteknik.
Tisdag 24:e Januari
Startmotorn från Ponsse anländer och vi gör nya starförsök men motorn gör inga som helst tecken på att starta, istället för att kontakta Pon´s amatörer rådgör jag i telefon men tekniker hos Ponsse som misstänker den elektriska bränslepumpen så en ny beställs.
Fredag 27:e Januari
Ny bränslepump monteras men utan resultat, det kommer fortfarande svart rök ur avgasröret men motorn visar inga tecken på att starta.
Jag går igenom hela bränslesystemet men hittar inget fel, sakta börjar det gå upp för mig att nått är fel under ventilkåpan.
Jag kontaktar återigen Pon som lovar att skicka ut en servicekille på lördag.
Pon ringer dock upp igen efter en stund då dom diskuterat problemet, man tror att det är injektorerna som är helt slut och det är därför som inte motorn startar.
Jag tycker att det låter märkligt att en motor som gått helt felfritt helt plötsligt har så dåliga injektorer att den inte startar.
Pon vill vara på den säkra sidan och beställer hem injektorer så att man inte står utan om det skulle vara felet, äntligen börjar dom tänka lite.
Fredag 6.e mars
Injektorerna tog lång tid på sig att komma, antar att servicekillarna gjort annat viktigare.
En service kille kommer iaf. och påbörjar arbetet, jag är själv på väg till Vasaloppet men följer arbetet över telefon.
Måndag 9:e mars
Pon meddelar att motorn är färdig, maskinen är provstartad och går bra.
Tisdag 10:e mars
Jag kommer till garaget och startar maskinen, den går bara i 10 sekunder tills bromsarna börjar bygga tryck, maskinen brukar då göra en varvtalssänkning men nu slocknar den.
Med gasen nertryckt får jag den att gå men den går ”hårt” och orent.
Nytt samtal till Pon som kollar med tekniker, man misstänker att något gått fel vid injusteringen av injektorerna. Dom säger även att jag inte får köra motorn då det finns risk för motorskador.
Maskinen har redan gått i över en timme.
Det är nu en månad sen Pon började med motorn…
Onsdag 11:e mars
Pon dök upp i garaget på morgonen för att återigen försöka ställa in injektorerna, då upptäcker man att det saknas ett verktyg för att kunna göra alla steg i justeringen.
Servicekillen ringer då upp den som gjorde justeringen förra gången för att höra var verktyget tagit vägen. Det visade sig att det var borta redan då och att han helt enkelt struntade i det och på så sätt fått en felaktig justering som kan leda till motorskador.
Här har ett mycket allvarligt fel begåtts, det är mänskligt att glömma saker och att göra fel, men att inte följa instruktionerna och på så sätt chansa med uppenbar risk för att allvarliga motorskador uppstår är rent av tjänstefel av en auktoriserad serviceman och detta ska givetvis gås till botten med.
Torsdag 12:e mars
Verktyget som saknades skulle komma idag men Pon dyker inte upp, får ett medelande till mobilsvar från Ponchefen i Kiruna om att jag ska ringa upp. Försöker nå honom men utan resultat, får dock tag på servicekillen som skulle komma men han är på ett annat jobb.
Han kan bara beklaga chefens prioriteringar, det var han som bad chefen själv ringa och meddela då han skämdes över hela historien.
Fredag 13:e mars
Jag går med bestämda steg in till Pon i Kiruna, det är dags att ta det här mellan fyra ögon.
Går fram till disken och frågar var chefen sitter, får till svar att han är i Gällivare hela dagen.
I samma veva hör jag en kille på ett kontor nämna mitt firmanamn och hajar till, han pratar med en servicekille som nu är i mitt garage och har problem.
Han har upptäckt att det inte finns några batterier i det digitala indikatorklocka som används när injektorerna ska ställas in, inga reservbatterier finns med.
Jag avbryter och pressenterar mig, ber servicekillen som är på väg tillbaka till Kiruna för att hämta batterier at sätta sig ner och vänta så kommer jag med batterier på en timme.
Jaha det är du som har skogsmaskinen, jo den har vi hört om? säger tjejen bakom disken med ett leende, killen på kontoret ser mest skamsen ut.
Batteriet levereras och servicekillen sätter igång att justera, injektorerna styrs vi stötstänger från kamaxeln likt ventilerna.
Första injektorn mäts och man får ett referensvärde som resten justeras efter, värde nummer två är helt uppåt väggarna.
Man mäter på tiondels millimeter men det skiljer sörjer 5-6 millimeter, bara med hjälp av ögonmåttet ser man att nått är galet.
Det mäts och justeras på nytt men det blir fel, vad kan ha hänt?
En sned stötstång kanske?
Jag märker att servicekillen inte vet vad det är han håller på med, inte alls konstigt att det blivit fel tidigare.
Efter en massa bläddrande i den medhavda och pappersluntan och flera samtal till nån tekniker får man till slut fram rätt mätmetod och värdena stämmer, jag står förbluffad och tittar på.
Känner servicekillens osäkerhet och känner att han inte är särskild bekväm med att ha mig hängandes över honom medan han mäter och räknar och försöker tyda instruktionen som är skriven på engelska.
Jag låter honom arbeta i fred och kikar bara in i garaget några gånger under dagen, klockan hinner bli tre på eftermiddagen innan det är dax att starta maskinen.
Servicekillen ser nervös ut och säger skämtsamt att han kanske borde sitta i bilen med motorn igång när jag ska starta, skämtsamt som sagt men han inser allvaret i situation.
När jag slår på huvudströmmen går brandlarmet igång med ett jäkla liv, orsaken är en kabel som trampats av under monteringsjobbet och kan avhjälpas efter lite eltejp.
Motorn startar direkt jag vrider på nyckeln, ljudet är det rätta och den klarar även att hålla sig vid liv när bromsarna börjar bygga tryck vilket medför en varvsänkning för en sekund.
Inga läckage eller annat konstigt så skördardatorn kopplas i och maskinen körs ut för provkörning, allt spelar på bra och motorn funkar bra under belastning.
Men när jag slår av arbetsvarvet slocknar maskinen helt, startar och gör om proceduren mened samma resultat.
Nu funkar och låter allt som det ska men det går inte att gör häftiga varvtalssänknigar utan att maskinen slocknar.
Servicekillen lägger pannan i djupa veck och vi felsöker efter bästa förmåga, han ringer n ån tekniker och dryftar problemet.
Jag plockar upp mobilen och Gogglar, ganska snart hittar jag en möjlig felorsak. En backventil som kärvar kan orsaka detta fel, bränslet får för "hög hastighet" och sköljs ur motorn vid varvtalssänknig och motorn blir även svår att starta sekunderna efter vilket stämmer precis.
Vi kommer fram till att det måste vara felet och nya backventil beställs, jag har själv haft upp nämnda backventil för rengöring och har troligtvis själv åstadkommit det felet.
Maskinen går nu i full drift förutom nöjda fel med häftig varvtalssänkning.
Det har inte hörts nått från Pon sen des, jo ett mobilsvar från chefen i fredags om att jag skulle ringa upp så att vi kan prata. Jag har inte haft tillfälle att göra det då jag är utan täckning där jag jobbar.
Men så idag damp det iaf. ner en räkning på 99248 kronor, tack för det Pon.
Fortsättning lär följa….
Historien är nerskriven i dagboksform dag för dag, inget är skarvat eller påhittat även om det kan vara svårt att tro.
Måndag 9:e Januari
Efter ca en och en halv veckas vänta meddelar Pon den 9:e januari att dom kommer på tisdag, dom undrar också om jag har alla delar hemma.
Delar som jag bett dom beställa för en vecka sedan, en expressorder görs och delarna kommer i faktiskt tid.
Tisdag 10:e Januari.
Två killar dyker upp från Pon och börjar demontera, när injektorhylsorna ska monteras upptäcker man att man inte har med den speciella Loctite som ska användas, arbetet avbryts och dom säger att dom återkommer på onsdag och fortsätter.
Onsdag 11:e Januari
Ingen dyker upp från Pon och inget meddelas, får tag på en av servicekillarna som är på annat håll och repar. Ringer upp Chefen som säger att ; Du hade ju din tid igår, det finns inga mer tider.
Jag står på mig och lovas till slut en servicekille nästa dag.
Torsdag 12:e Januari
Efter Lunch dyker en kille upp från Pon upp men hinner ej klart.
Fredrag 13:e Januari
Samma servicekille från pon kommer och fortsätter arbetet, vid lunch meddelar han att han har hornat injektorhylsorna vilket inte ska göras, hylsorna är förstörda och nya beställs med express.
Lördag 14:e Januari
Servicekillen kommer men saknar rätt verktyg, han har bytt servicebil och alla verktygen är inte med. Jag får efter lite telefonsamtaltag tag på Komatsus servicebil och åker till Vittangi för att hämta den momentnyckel som behövs. Ett av Pon´s specialverktyg är trasiga och får svetsas.
Senare på dagen upptäcker man att en injektor är trasig och en ny måste beställas med express.
Detta borde ha kontrollerats direkt vid demontering!
Pon´s system för beställning ligger nere och beställningen kan inte göras förens på söndag.
Tisdag 17:e Januari
En ny Pon kille dyker upp på morgonen men får åka tillbaka direkt då han inte har lådan med specialverktyg med sig, den ligger kvar i Kiruna.
Han hinner bara jobba några timmar på eftermiddagen men blir ej färdig.
Onsdag18:e Januari
Motorn är äntligen färdig, jag meddelar att jag monterar all kringutrustning själv då jag fått nog och inte vill ha Pon i garaget en minut mer än nödvändigt.
Torsdag 19:e Januari
Dagen går åt till att montera all kringutrustning som demonterats och att skölja ur kylsystemet ordentligt.
Fredag 20:e Januari
Motorn ska provstartas men går inte igång trots ihärdiga försök, till slut brinner solenoiden fast i startmotorn.
Startmotorn demonteras och skickas med buss till Pajala bilel för rep, tar det säkra före det osäkra och beställer en nya Cat startmotor via Ponsse, AN Maskinteknik.
Tisdag 24:e Januari
Startmotorn från Ponsse anländer och vi gör nya starförsök men motorn gör inga som helst tecken på att starta, istället för att kontakta Pon´s amatörer rådgör jag i telefon men tekniker hos Ponsse som misstänker den elektriska bränslepumpen så en ny beställs.
Fredag 27:e Januari
Ny bränslepump monteras men utan resultat, det kommer fortfarande svart rök ur avgasröret men motorn visar inga tecken på att starta.
Jag går igenom hela bränslesystemet men hittar inget fel, sakta börjar det gå upp för mig att nått är fel under ventilkåpan.
Jag kontaktar återigen Pon som lovar att skicka ut en servicekille på lördag.
Pon ringer dock upp igen efter en stund då dom diskuterat problemet, man tror att det är injektorerna som är helt slut och det är därför som inte motorn startar.
Jag tycker att det låter märkligt att en motor som gått helt felfritt helt plötsligt har så dåliga injektorer att den inte startar.
Pon vill vara på den säkra sidan och beställer hem injektorer så att man inte står utan om det skulle vara felet, äntligen börjar dom tänka lite.
Fredag 6.e mars
Injektorerna tog lång tid på sig att komma, antar att servicekillarna gjort annat viktigare.
En service kille kommer iaf. och påbörjar arbetet, jag är själv på väg till Vasaloppet men följer arbetet över telefon.
Måndag 9:e mars
Pon meddelar att motorn är färdig, maskinen är provstartad och går bra.
Tisdag 10:e mars
Jag kommer till garaget och startar maskinen, den går bara i 10 sekunder tills bromsarna börjar bygga tryck, maskinen brukar då göra en varvtalssänkning men nu slocknar den.
Med gasen nertryckt får jag den att gå men den går ”hårt” och orent.
Nytt samtal till Pon som kollar med tekniker, man misstänker att något gått fel vid injusteringen av injektorerna. Dom säger även att jag inte får köra motorn då det finns risk för motorskador.
Maskinen har redan gått i över en timme.
Det är nu en månad sen Pon började med motorn…
Onsdag 11:e mars
Pon dök upp i garaget på morgonen för att återigen försöka ställa in injektorerna, då upptäcker man att det saknas ett verktyg för att kunna göra alla steg i justeringen.
Servicekillen ringer då upp den som gjorde justeringen förra gången för att höra var verktyget tagit vägen. Det visade sig att det var borta redan då och att han helt enkelt struntade i det och på så sätt fått en felaktig justering som kan leda till motorskador.
Här har ett mycket allvarligt fel begåtts, det är mänskligt att glömma saker och att göra fel, men att inte följa instruktionerna och på så sätt chansa med uppenbar risk för att allvarliga motorskador uppstår är rent av tjänstefel av en auktoriserad serviceman och detta ska givetvis gås till botten med.
Torsdag 12:e mars
Verktyget som saknades skulle komma idag men Pon dyker inte upp, får ett medelande till mobilsvar från Ponchefen i Kiruna om att jag ska ringa upp. Försöker nå honom men utan resultat, får dock tag på servicekillen som skulle komma men han är på ett annat jobb.
Han kan bara beklaga chefens prioriteringar, det var han som bad chefen själv ringa och meddela då han skämdes över hela historien.
Fredag 13:e mars
Jag går med bestämda steg in till Pon i Kiruna, det är dags att ta det här mellan fyra ögon.
Går fram till disken och frågar var chefen sitter, får till svar att han är i Gällivare hela dagen.
I samma veva hör jag en kille på ett kontor nämna mitt firmanamn och hajar till, han pratar med en servicekille som nu är i mitt garage och har problem.
Han har upptäckt att det inte finns några batterier i det digitala indikatorklocka som används när injektorerna ska ställas in, inga reservbatterier finns med.
Jag avbryter och pressenterar mig, ber servicekillen som är på väg tillbaka till Kiruna för att hämta batterier at sätta sig ner och vänta så kommer jag med batterier på en timme.
Jaha det är du som har skogsmaskinen, jo den har vi hört om? säger tjejen bakom disken med ett leende, killen på kontoret ser mest skamsen ut.
Batteriet levereras och servicekillen sätter igång att justera, injektorerna styrs vi stötstänger från kamaxeln likt ventilerna.
Första injektorn mäts och man får ett referensvärde som resten justeras efter, värde nummer två är helt uppåt väggarna.
Man mäter på tiondels millimeter men det skiljer sörjer 5-6 millimeter, bara med hjälp av ögonmåttet ser man att nått är galet.
Det mäts och justeras på nytt men det blir fel, vad kan ha hänt?
En sned stötstång kanske?
Jag märker att servicekillen inte vet vad det är han håller på med, inte alls konstigt att det blivit fel tidigare.
Efter en massa bläddrande i den medhavda och pappersluntan och flera samtal till nån tekniker får man till slut fram rätt mätmetod och värdena stämmer, jag står förbluffad och tittar på.
Känner servicekillens osäkerhet och känner att han inte är särskild bekväm med att ha mig hängandes över honom medan han mäter och räknar och försöker tyda instruktionen som är skriven på engelska.
Jag låter honom arbeta i fred och kikar bara in i garaget några gånger under dagen, klockan hinner bli tre på eftermiddagen innan det är dax att starta maskinen.
Servicekillen ser nervös ut och säger skämtsamt att han kanske borde sitta i bilen med motorn igång när jag ska starta, skämtsamt som sagt men han inser allvaret i situation.
När jag slår på huvudströmmen går brandlarmet igång med ett jäkla liv, orsaken är en kabel som trampats av under monteringsjobbet och kan avhjälpas efter lite eltejp.
Motorn startar direkt jag vrider på nyckeln, ljudet är det rätta och den klarar även att hålla sig vid liv när bromsarna börjar bygga tryck vilket medför en varvsänkning för en sekund.
Inga läckage eller annat konstigt så skördardatorn kopplas i och maskinen körs ut för provkörning, allt spelar på bra och motorn funkar bra under belastning.
Men när jag slår av arbetsvarvet slocknar maskinen helt, startar och gör om proceduren mened samma resultat.
Nu funkar och låter allt som det ska men det går inte att gör häftiga varvtalssänknigar utan att maskinen slocknar.
Servicekillen lägger pannan i djupa veck och vi felsöker efter bästa förmåga, han ringer n ån tekniker och dryftar problemet.
Jag plockar upp mobilen och Gogglar, ganska snart hittar jag en möjlig felorsak. En backventil som kärvar kan orsaka detta fel, bränslet får för "hög hastighet" och sköljs ur motorn vid varvtalssänknig och motorn blir även svår att starta sekunderna efter vilket stämmer precis.
Vi kommer fram till att det måste vara felet och nya backventil beställs, jag har själv haft upp nämnda backventil för rengöring och har troligtvis själv åstadkommit det felet.
Maskinen går nu i full drift förutom nöjda fel med häftig varvtalssänkning.
Det har inte hörts nått från Pon sen des, jo ett mobilsvar från chefen i fredags om att jag skulle ringa upp så att vi kan prata. Jag har inte haft tillfälle att göra det då jag är utan täckning där jag jobbar.
Men så idag damp det iaf. ner en räkning på 99248 kronor, tack för det Pon.
Fortsättning lär följa….
12 kommentarer | Läst 5377 ggr