Har varit på resa runt södra delarna av landet under veckan. Blev ett utmärkt tillfälle att få prova nya bilen med dieselmotor ordentligt. Har aldrig haft diesel tidigare och är numera helt såld på diesel. Vilken njutning att ligga på under 2k varv i 120-130. Min gamla Opel lät som en bålgeting i de hastigheterna :roll:

Lite seg efter resan, men lite svetsjobb blev gjort idag. Har köpt mig en ny träningsbänk med skivstångshållare. Har kapitulerat inför insikten att kroppen inte tränar sig själv längre eller att mina gener är unikt bra på att hålla mig i form automatiskt :shock: Måste träna musklerna regelbundet om jag ska klara av att hålla på i skogen. Men hursomhelst, ställningen var lite för bred för den stång jag har. Så, inte köpa ny stång utan såga av tvärstaget på två ställen och svetsa ihop igen. Fick lite problem då röret hade ca 2 mm godstjocklek. Första försöket, med svetsen inställd på 100 A slutade, förstås, med ett hål och ingen svets. Drog ned till minimum, 45 A, då gick att få ihop det hela, men med försiktighet. Förstår utan problem varför man kompletterar sitt svetsförråd med en sån där Mig/Mag. Får se om det blir några pengar över i år....

För övrigt så väntar jag fortfarande på snön. Inte chans jag kommer upp i skogen utan ny snö eller ett väldigt tö-väder. Isen är tjock i backen. vinscha upp är meningslöst, vem vill sitta framför 1,5 kubik timmer nedför en isbacke på en fyrbandare!?

10 kommentarer | Läst 4962 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Uvskogen

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 20 jul 2008, 17:33

Uvskogens skog i ord och bild

Kommentarer

av Slurfi lör 14 jan 2012, 16:12
Klart grabben ska ha en MIG.
av totte lör 14 jan 2012, 20:16
Slurfi skrev:Klart grabben ska ha en MIG.


Jomen, dessutom är det en sån där växelströmstrafo han har innan så han behöver verkligen nåt lite bättre att elda järn med.

40 - 50 A och 2 mm pinnar är vad man kan använda för 2 mm gods och det är rätt vanskligt ändå. Pinnsvets bör egentligen inte användas för klenare än 3 mm. Det går men det blir sällan riktigt snygga svetsar i klenare.

Det går fort att bli dieselfrälst, hade inte kört många mil med min innan jag var helt såld. Kraft istället för varv.
av Slurfi lör 14 jan 2012, 22:09
Jo det låter bättre med låga varv och vrid än höga varv och skrik.
av Robertberg lör 14 jan 2012, 22:56
Synd bara att växellådorna inte är anpassade efter motorerna, jag kan ligga i i 80 på sexan, och utan större protester göra omkörningar.. Har förvisso 170 vid 3000 varv, så det kanske är väl anpassat ändå, det ärförhoppningsvis någon som har räknat på utväxlingen :smile:
av totte sön 15 jan 2012, 01:35
Tycker att min Dieselnutte är mycket väl avvägd i växlarna. På sexan i landsvägsfart behöver man aldrig växla ner, ca 2000 varv vid 110. På femman kör man de mesta mindre vägar utan att växla och fyran är perfekt att glida i tätbebyggt. Trean är döpt till rondellväxeln. Ettan och tvåan mest vid start, tvåan ocskå när det är väldigt trångt och bökigt i stadstrafiken.
av axwell sön 15 jan 2012, 09:56
Ingen tvekan om att många är dieselfrälsta, tror att ni jämför med ålderdomliga bensinmotorer.
Dagens standardbilar med små bensinturbo har även de max vridmoment från ca 1500 rpm.

Min lågprisbil går utan protest på 6:an i "slakmotor" ned till knappt 60 kmh, trots det finns det accelerationsresurser från den hastigheten.

Visst den behöver lite större volym bränsle per mil än motsvarande diesel, jämnar ut sig genom lägre service- och skattekostnader för icke miljöklassade.
av Slurfi sön 15 jan 2012, 10:46
Jag kör 100kmh på 1100 rpm, bensinmotor.
av Uvskogen sön 15 jan 2012, 13:42
Slurfi skrev:Jag kör 100kmh på 1100 rpm, bensinmotor.


Ja du "slurfi", är nog ingen Opel Astra det inte :lol:
av Slurfi sön 15 jan 2012, 14:03
Uvskogen skrev:
Slurfi skrev:Jag kör 100kmh på 1100 rpm, bensinmotor.


Ja du "slurfi", är nog ingen Opel Astra det inte :lol:

Nä, men det är fint med vrid på låga varv eller hur?
av totte sön 15 jan 2012, 20:03
Slurfi skrev:
Uvskogen skrev:
Slurfi skrev:Jag kör 100kmh på 1100 rpm, bensinmotor.


Ja du "slurfi", är nog ingen Opel Astra det inte :lol:

Nä, men det är fint med vrid på låga varv eller hur?


Därom verkar vi vara överens, vare sig vi kör diesel, axwell-turbo eller en Slurfi-åtta.