fast här slipper alla fram nu :grin: Stolparna och riset är bara för utsmyckningens skull, tyckte det blev fint. Har varit en bro där förut, men den var lite enklare byggd då den bara var avsedd för fyrbandaren/fyrhjulingen. Numera ska här en stor och stark Nuffe passera, den tog med sig bron en dag :surp: Så nu är den bättre förankrad med både pinnar och spik och stenar.
Ett annat projekt jag hållit på med, eller rättare sagt min son gjort åt mig, är att snygga upp timmervagnen. Visst blev den fin! Nu med kedjor så inte stolparna ska hamna underst igen :wink:
Grundstocken lagd
Färdig!


11 kommentarer | Läst 11162 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Uvskogen

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 20 jul 2008, 17:33

Uvskogens skog i ord och bild

Kommentarer

av axwell ons 24 aug 2011, 15:04
Riktigt schangdobelt, skulle Åsa-Nisse sagt!

Även vagnen börjar närma sig utställningsskick.

Betr. "ingenting", vilken hjulbas har Nuffe och hur långt ut från framnavet sticker skopfronten när du lyft den ca 1 meter?
av Anonymous ons 24 aug 2011, 16:15
axwell skrev:Betr. "ingenting", vilken hjulbas har Nuffe och hur långt ut från framnavet sticker skopfronten när du lyft den ca 1 meter?


... misstänker informationsinhämtning i syfte att ge "jd6630" en pedagogisk utbildning i fysikens grunder?

Skam den som ger sig, men ack vilken utmaning i detta hav av brist på grundkunskaper, kombinerat med extremt störande skånsk självsäkerhet (ursäkta alla andra skåningar!)
av Uvskogen ons 24 aug 2011, 16:27
Hjulbas ca 1950 mm. Framaxel - skopfront ca 2100 mm. Kan väl utan att ge mig in i debatten allt för mycket konstatera att nätr jag körde undan vinschen idag, hängandes i skopan så blev traktorn markant mer trögstyrd och kändes faktiskt framtung.
Funderar på en sån där plastbakvikt som man fyller, som xyz säljer. Verkar smidigt.
av totte ons 24 aug 2011, 17:39
Som sagt mekanikens lagar kommer man inte undan, men har man en traktor som är gjord för att plöja i skånsk lera så behöver man kanske inte bry sig så mycket, det finns lite kilon att ta av så att säga. Väger enligt tractordata runt 4 1/2 ton.
av Anonymous ons 24 aug 2011, 18:48
totte skrev:Som sagt mekanikens lagar kommer man inte undan ...


Jodå, det finns ett fysikaliskt undantag som gäller för "jd6630".
av Robertberg ons 24 aug 2011, 20:03
Hähä, kul med ett ställe där man ostört kan snacka lite skit om den senaste sensationen på forumet.
av axwell ons 24 aug 2011, 21:46
Uvskogen skrev: trögstyrd och kändes faktiskt framtung.
Funderar på en sån där plastbakvikt som man fyller, som xyz säljer. Verkar smidigt.

Vet inte hur denna bakvikt är konstruerad, men av plast??
Ofta brukar man fästa dragkula plus tapp i bakkanten av motvikten, fast det ju svårt att svetsa eller bulta stabilt i plasten.
Till min MF135 var det en plåtlåda full med utslitna hästskor, 300-500 kg.
Grannen har en betongklump med fastgjutet drag, sitter stabilt i armeringen.

http://www.jula.se/dragkoppling-335017
av Uvskogen tor 25 aug 2011, 03:21
axwell skrev:
Uvskogen skrev: trögstyrd och kändes faktiskt framtung.
Funderar på en sån där plastbakvikt som man fyller, som xyz säljer. Verkar smidigt.

Vet inte hur denna bakvikt är konstruerad, men av plast??
Ofta brukar man fästa dragkula plus tapp i bakkanten av motvikten, fast det ju svårt att svetsa eller bulta stabilt i plasten.
Till min MF135 var det en plåtlåda full med utslitna hästskor, 300-500 kg.
Grannen har en betongklump med fastgjutet drag, sitter stabilt i armeringen.

http://www.jula.se/dragkoppling-335017


Nä, det är nog inte plast kanske när jag tittade igen. Det är nog mer av en plåtlåda.
av Micke Holmgren lör 03 sep 2011, 21:58
Första försöket...
Vi tog ett 100L fat som vi körde ett rundjärn genom toppen, i centrum.
Diameter på rundjärn för att passa på trepunktens lyftarmar.
Fyllde med betong och några stumpar armering.
Blev lite lätt...
Delade ett 200L fat på mitten (för att få in mellan lyftarmar) och upprepade proceduren.
Perfekt.
av axwell lör 03 sep 2011, 22:33
Om man inte kan använda hela tunnan på drygt 200 liter så blir det i lättaste laget. Det är svårt att få till högre densitet än 2,2 i själva betongen.

Bil/traktorskrotar brukar ibland ha lämpliga metallprylar som tex hjulvikter.
av Uvskogen sön 04 sep 2011, 06:39
Har lyckats samla på mig rätt bra med järn, problemet nu är att hittas tunnan, men jag letar så det löser sig.
Men det verkar som om flera gör som "Micke Holmgren" och sätter tunnan liggande i stället för stående. Kan se fördelarna.