Jag har nöjet att idag presentera "Degermyrslunnaren" en skogsmaskin med fräs (jordfräs). Detta eminenta fordon har jag hållit på att svetsa och dona med de senaste veckorna. Idag var det högtidlig provkörningsdag. Det skall väl på en gång sägas att det knappast är avsett för helstam av timmerskog, snarare till en och annan kvarglömd vedpinne på grannens marker :D

Provkörningen idag visade att det faktiskt funkar, det är dock lite för blött i bortre kanten på leråkern, leran här blir som smör när det är blött. Men hämtade hem 8 bitar från skogen i alla fall, fort går det inte men det var väl heller aldrig meningen.

Rätt skall vara rätt: Idén till det fick jag från en kanadensisk nätpolare, han har svetsat ihop en liknande grunka som han drar efter sin ATV och då tänkte jag att då bör det väl gå bra även med en AGV om man bara inte siktar på för stora lass.

Det hela är gjort av fyrkantsprofil 40 x 40 x 2, två kinesiska hjulaxlar från Jula och två gamla vinterhjul till Opel Corsa. Så hela grunkan kostar mindre än 1000 spänn (exklusive fräs). Betyder att så fort jag stulit sådär 3 m3 ved så har den betalat sig :twisted: :))

Några saker skall fixas nu, bättre krokar för kedjorna, dom jag har är för veka och en liten handvinsch för att underlätta lastningen. Sen skall ekipaget målas, vill provköra ordentligt och få till dom ändringar som behövs först.

Frustande av otålighet inför provturen


Ett litet lass


En tung bit på släp


14 kommentarer | Läst 15244 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av PonsseBuffaloDual lör 16 maj 2009, 20:58
påminner lite om den här

Belos 272
Bilagor
av totte lör 16 maj 2009, 21:09
Goda gamla Belos! Jodå sån har jag kört på 70-talet, både en äldre variant med tvåtaktare och en senare modell med fyrtakt. Den gamla hade två växlar, ville man köra fort fick man skruva på transporthjulen utanpå dom små. Den senare modellen hade lite större hjul, två växlar plus hög och låg-växel.
av PonsseBuffaloDual lör 16 maj 2009, 21:12
trevligt! den på bilden har vart våran, men den sålde vi, den gick fram nästan överallt med piggkedjor på :grin:
av th lör 16 maj 2009, 21:19
Har du någon närbild på den vridbara länken mellan fräs och vagn? Har funderat på något liknande för att koppla in den lätta timmerkärran till min 6-växlade fräs. Olsson i Ellös har en liten 2,5-tons dragögla som inte kostar så mycket och som fixar vridningen i horisontalled. Vertikalledvridning fixas ju genom sprinten som sitter i fräsen
av totte lör 16 maj 2009, 23:24
th skrev:Har du någon närbild på den vridbara länken mellan fräs och vagn? Har funderat på något liknande för att koppla in den lätta timmerkärran till min 6-växlade fräs. Olsson i Ellös har en liten 2,5-tons dragögla som inte kostar så mycket och som fixar vridningen i horisontalled. Vertikalledvridning fixas ju genom sprinten som sitter i fräsen


Kommer bild, har ingen just nu men jag knäpper ett par i morgon. Vad är det för fräs du har?
av totte lör 16 maj 2009, 23:27
PonsseBuffaloDual skrev:trevligt! den på bilden har vart våran, men den sålde vi, den gick fram nästan överallt med piggkedjor på :grin:


Jodå, jag minns vi körde jord och ris och löv med vagnen till den, det var i en naturpark i Småland och det var uppför och utför och lerigt och jäkligt, men nog tuffade det ekipaget på. Farsan skötte snöplogningen på vintrarna med den, var en gammal herrgård som användes som vårdhem, så det var rätt stora ytor.
av totte sön 17 maj 2009, 20:19
Här th kommer bilder på draget:



Första visar "lagren", klossar av bok som är limmade inuti fyrkantprofilerna, det blir väldigt bra lager av hårdträ och så är det enkelt att borra. Dränker man sen i lite paraffinolja så är det permanentsmort. Går ju förstås bra med ett rör som passar lagom utanpå dragstångsröret. Själva draget delar den med trädgårdsvagnen, som syns på sista bilden. Återanvändning är ekonomiskt och praktiskt. Bara att dra ur sprinten och flytta mellan vagnarna.
Bilagor
av th sön 17 maj 2009, 22:13
Lite annorlunda än jag hade tänkt mig, men man kanske skulle prova något liknande. Särskilt idén med det återanvändbara draget är ju kanon !! Jag har letat efter ett rör med 16 mm innerdiameter (Honda-fräsen har en 16 mm sprint) som jag tänkte svetsa ihop med dragöglan med hjälp av två plattjärn. Ett annat alternativ är att kapa ner det gjutna orginal-"röret" som följde med fräsen eftersom det inte tillåter några snävare svängar, men det känns inte bra eftersom det säkert finns något bra tillbehör som behöver det i orginalskick.

Hur funkar det att åka med fräsen, den har väl ingen broms?
av totte mån 18 maj 2009, 01:46
Brukar vara bättre att göra det själv! Tror nog att idén med ett rör kan funka bra. Min sprint är 16 mm också, minns att jag hade ett fruktasnvärt jobb att fixa hålen i plattjärnen i draget, har alltså max 12 mm borr. Körde med ett koniskt plåtborr och filade, tog flear timmar.

Återanvändning är en princip jag hyllar! Satt och ritade på skogslunnaren och hade börjat med draget när det slog mig att va tusan jag har ju ett drag, bara att fixa en bättre sprint så det går lätt att byta. Hade saxsprint där tidigare.

På trädgårdsvagnen har jag broms, mekanisk skivbroms. På skogsgrunkan har jag inte gjort nån, när jag kör i skogen lägger jag över remmen på lågväxel (finns två remlägen ca 12 km/t på hög o kanske 7- 8 på låg) och då håller den emot såpass bra att det knappast behövs broms. Har inte heller nån brant terräng att köra i. Annars är den ganska lättkörd, men skall man ta skarpa svängar får man kliva av och leda fräsen runt. När du svänger mer än 45 grader vill den vika sig genom att draget roterar och då måste man gå och hålla emot. Så har jag gjort en körpedal, det är ju inkopplingshandtag på styret, har dubblerat vajern därifrån till en pedal, för när man svänger är det svårt att hålla greppet på handtaget.

Tänk på det med när du konstruerar att du får sittställning så du inte får handtagen i magen eller på benen.

Jo, jag undrade: Vad är det för fräs du har?
av th mån 18 maj 2009, 23:50
En F5någonting på ca 5 hk tror jag, tre framåt och en bakåtväxel, samt med hög och låg.
av totte tis 19 maj 2009, 00:01
Det låter bra, det är vad jag saknar på min, vettig växel, inte så smidigt att skruva av kåpan och växla remmen. 5hk är min också, det räcker längre än man tror, har ännu aldrig varit ute för att den inte orkat som dragare vad gäller motorstyrkan.
av Slurfi tis 19 maj 2009, 08:22
Härligt bygge, är det en AGV Stealth Skidder nu?
av th tis 19 maj 2009, 21:44
Kollade i boden, "någonting" = 60, motorn är samma som sitter i Järnhästen, dvs. 5,5 hk. Lite lustigt att fräsen har fler växlar än traktorn :grin:
av totte ons 20 maj 2009, 00:20
Slurfi: Tack! Jomenvisst, så fort jag har fått på den radarreflekterande färgen så är den Stealth också.

th: Trevligt med många växlar, körde på 70-talet en dieselfräs, Agria, en cylinder 14 hk, vill minnas den hade 4 växlar + hög o låg, diff, diffspärr och styrbromsar, vägde 450 kg och startades med vev. Det hade varit nåt att göra en skogsmaskin av 8)