Motorsåg och handhållet

Handtagsbåge "FullWrap"

16 inlägg 7300 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Handtagsbåge "FullWrap"

Naders  
#118523 Någon som har kört med sådan här utrustning?
Vad är isf fördelen med Fullwrap?
Handtagsbåge.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

Cerwinbob  
#118524 Fördelen är väl framförallt påtaglig på de större och tyngre sågarna där sågen är svår att hålla tillräckligt stabil för att kunna såga med ovansidan/kastande sidan av svärdet. Speciellt i hårdare träslag vill man gärna vända och använda den dragande delen av kedjan och det är då detta handtag är till stor fördel.

Avatar Fallback

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

Bengt.Svensson  
#118525 Det verkar iallafall svinjobbigt att kvista med ett sånt handtag.

Avatar Fallback

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

Cerwinbob  
#118526 Har fällt döda almar i ett större skogsparti i 2 dagar med en stihl 066 24 tum skulle inte tackat nej till handtaget då, 92 cc är ingen kvistningsåg..... =)

Användarvisningsbild

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

swe#kipp  
#118534 Har det på två sågar och gillar det då jag bara använder dom för att fälla med, tycker det är fint med den extra kontrollen det ger på tyngre sågar med längre svärd :)

Användarvisningsbild

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

Fredrik Reuter  
#328941 Hej,
Hittade denna tråd genom slumpen. Hade faktiskt missat den alt glömt bort den. Används såna här fullwrap handtag idag?

Användarvisningsbild

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

anersimyra  
#328950
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Hittade denna tråd genom slumpen. Hade faktiskt missat den alt glömt bort den. Används såna här fullwrap handtag idag?
Jag vill minnas att någon medlem i Sveriges arboristförening sökte ett sådant för något år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328951 Jag har två såg med det vilket gör de lite handikappanpassat och jag slipper ha skjutande kedja. Spar mig mycket ont.
De finns o beställa till de större sågarna.

Avatar Fallback

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

TheJo  
#328952 Är det fabriksbyggt av HVA eller är det hemmasnickrat?

Användarvisningsbild

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328980 De säljs genom märkena som tillbehör till de större sågarna. Husqvarna, Stihl, Jonsered, Dolmar och de andra har säkert med.

Jag har på Jonsered 910, 372 och några äldre...

Användarvisningsbild

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

johan eriksson  
#328999 Monterade det på min Stihl 064, mest för skoj skull, blir lite annat utseende med Full wrap, dubbla barkstöd och 30" svärd. :grin:

image.jpg


image.jpg[/attachm
ent]

[attachment=0]image.jpg

Avatar Fallback

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

TheJo  
#329021
Mange skrev:De säljs genom märkena som tillbehör till de större sågarna. Husqvarna, Stihl, Jonsered, Dolmar och de andra har säkert med.

Jag har på Jonsered 910, 372 och några äldre...


Okey :)

Jag som håller på med för klena sågar helt enkelt :roll:

Användarvisningsbild

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

svampbob  
#329023 När jag var på Oklahomas motsvarighet till Granngården fanns det på sågarna som stod ute i butiken.

Avatar Fallback

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

mossbergarn  
#329041 har ett 3/4 wrap på min Stihl 044 samma som på deras räddningssåg. mest för att testa

Bild

Avatar Fallback

Re: Handtagsbåge "FullWrap"

Brumsten  
#329048 Hej, fredag igen , när det gäller nämnda handtagsbåge är det nog ok i den stora världen.
I vårt land är det nog att betrakta som skogens rullator! :lol:
Ha de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).