Bioenergi

Frågor om vedförsäljning mm

8 inlägg 6033 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frågor om vedförsäljning mm

marcus_ford 3600  
#118146 Hejsan alla vedintresserade. jag undrar lite om ved
Vad kan man ta för hemkörnig med traktor??
Packar ni veden torr eller blöt
Är hemkörnig efterfrågat??



   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om vedförsäljning mm

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118159 Hej,
Jag tar 300 + moms i timmen när jag levererar med traktor. Dock kör inte jag säckar utan lös ved på kärra som rymmer 9 m3. När man kommer upp i de volymerna är hem,körning efterfrågat.

Avatar Fallback

Re: Frågor om vedförsäljning mm

marcus_ford 3600  
#118251 Hhej jf! Var nog lite otydlig om att jag inte bara säljer säckar utan lite över 30 m3 löst. så bdu ta cirka 100 kronor milen om man räknar att traktorn går i 30km

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om vedförsäljning mm

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118283 Ja, det är väl ungerfär 100 kr milen, sen lägger jag på lite för tiden att lossa.
Kortare resor "bjuder" jag på. Fördelarna att få kapa direkt i kärra och köra iväg det är värt en hel del i tid.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om vedförsäljning mm

Hacke Hackspett  
#121930 Gratis utkörning till de som bor i närområdet ca: 0 - 7 km, sen blir det framkörningsavgift på 50 :- för varje kubik.
Vill ej köra så långt med traktorn, max 15 km enkel väg.

Avatar Fallback

Re: Frågor om vedförsäljning mm

f-se.se  
#121945
Hacke Hackspett skrev:Gratis utkörning till de som bor i närområdet ca: 0 - 7 km, sen blir det framkörningsavgift på 50 :- för varje kubik.
Vill ej köra så långt med traktorn, max 15 km enkel väg.


Jag gjorde så med men då har vi bekymret att dom som bor lite längre bort får betala och dom som bor närmare ej, så för att göra de jämnt för alla kunder så tar ja ut 40kr + moms per kubik som ja levererar.

alltså får alla betala samma frakt för de ja kan förlora på längre transport tjänar ja på dom kortare och dom är de flest av (under 1 h i körtid tur och retur med traktor)

Användarvisningsbild

Re: Frågor om vedförsäljning mm

Hacke Hackspett  
#121955
f-se.se skrev:Jag gjorde så med men då har vi bekymret att dom som bor lite längre bort får betala och dom som bor närmare ej, så för att göra de jämnt för alla kunder så tar ja ut 40kr + moms per kubik som ja levererar.

alltså får alla betala samma frakt för de ja kan förlora på längre transport tjänar ja på dom kortare och dom är de flest av (under 1 h i körtid tur och retur med traktor)

Vill helst att kunderna skall komma till oss för lastning, men skall de ha 10 kubik och har ett litet släp blir det många vändor. Brukar även köra ut ved med ett personbils-släp (3 kubik på pall) och dra av den för hand med ett spännband.

Avatar Fallback

Re: Frågor om vedförsäljning mm

H3nkk4  
#122281 På fjolåret sålde jag endast 9,5% m3 av totala försäljningen till folk som valde att hämta själv. Så hemkörning är mycket efterfrågat.

45% sålde jag på våren(rå ved)

Resterande på hösten som torr ved, men kunde nog ha sålt lika mycket till, om jag haft.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).