Skotare

Hur många fub lassar ni på era skotare?

24 inlägg 13909 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur många fub lassar ni på era skotare?

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117139 Funderat lite på de :), om ni har en yta på 500m3f normalskog, hur många lass får ni köra då? Givetvis beror detta på timmerlängder osv, men ett snitt. Vi i södra delen kör ju kubb med, så skriv gärna om ni har kubb som sortiment, o lite löv blir de ju alltid med, men ni fattar va jag menar :P .
Skriv gärna vad ni kör för märke o modell, o om ni kan lasta dubbla travar med kubb eller löv, eller inte.
Likaså i gallring, hur många vändor in blir de där, i snitt asså, o om de e 1a, eller 2a gallring.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

sjohult  
#117170 i en första gallring kan du ungefär räkna med att du får med dig 10 m3 med massaved med en valmet 830 och 7 m3 i 3 meters längder.

Avatar Fallback

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117225 Vad har dessa skotare för lastarea?

Avatar Fallback

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

Supereva  
#117270 Räknar 4,2m2 på ÖSA 250 med grinden i massavedsläge. Brukar bli 7m3f i tremeters. Stock ca 9,5-10m3f per lass.
Kort kubb typ 2,5 m är ett skit. Pilligt att hålla på med, inget på lasset, ett sortiment till och massa kaptid för skördaren.

Avatar Fallback

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

granqvist  
#117410 Nyligen travmättes ett lass 3 meters aspmassaved: 5,8 m3 fpb. Och det var ett rågat lass på Rottne Blondin 750. Det var frågan om vägtransport, kör ogärna så dryga lass i skogsterräng.

Avatar Fallback

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117413
granqvist skrev:Nyligen travmättes ett lass 3 meters aspmassaved: 5,8 m3 fpb. Och det var ett rågat lass på Rottne Blondin 750. Det var frågan om vägtransport, kör ogärna så dryga lass i skogsterräng.


Vad har den för lastarea?

Användarvisningsbild

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117537 Snittar 12,5-13m3fub på min buffalo. Med 2,45kubb (enkellägg) och en del löv.

Avatar Fallback

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

granqvist  
#117559
Emil N skrev:
granqvist skrev:Nyligen travmättes ett lass 3 meters aspmassaved: 5,8 m3 fpb. Och det var ett rågat lass på Rottne Blondin 750. Det var frågan om vägtransport, kör ogärna så dryga lass i skogsterräng.


Vad har den för lastarea?


ca 3,5 m2 mätt vid stakändarna, enligt en broschyr på elmia classics, har faktiskt aldrig mätt exakt på min maskin.

Avatar Fallback

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117698
Johan_84 skrev:Snittar 12,5-13m3fub på min buffalo. Med 2,45kubb (enkellägg) och en del löv.

Japp, de var så ja menade Johan ;), ligger precis som du på de snittet, kör iofs 2.55 kubb

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

rocky  
#117719 För mycket :roll: 8)

Avatar Fallback

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

valmet862  
#117802 körde 164 m3 i 19 lass på 810:an häromdan. 8,63 m3 :surp: i snitt blandad barrmassa medelängd ca 3,5m 8)

Avatar Fallback

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

__JoCCe__  
#118238
rocky skrev:För mycket :roll: 8)


VÄLDIGT "för mycket"... :???:

Avatar Fallback

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

frasse  
#118241
Emil N skrev:
granqvist skrev:Nyligen travmättes ett lass 3 meters aspmassaved: 5,8 m3 fpb. Och det var ett rågat lass på Rottne Blondin 750. Det var frågan om vägtransport, kör ogärna så dryga lass i skogsterräng.


Vad har den för lastarea?

Hur har vi det med mattekunskaperna???
5,8/3=1,93 m2

Användarvisningsbild

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118242 Inte fastmeter på bark m3pfb.Snarare 10/3= 3,33m2
Om mina mattekunskaper stämmer, finns nog andra som är bättre....

Avatar Fallback

Re: Hur många fub lassar ni på era skotare?

granqvist  
#118351
Johan_84 skrev:Inte fastmeter på bark m3pfb.Snarare 10/3= 3,33m2
Om mina mattekunskaper stämmer, finns nog andra som är bättre....


Japp, 5,8 / 0,60 ca = 9,6 m3, dvs travens volym ca. Vet inte vilken koefficient han som mätte använde. Finns säkert tabellverk att slå upp i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).