Virkesmätning och Matrisfub

"Skogsägarnas öde i mätarnas händer"

2 inlägg 2922 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: "Skogsägarnas öde i mätarnas händer"

KOJMANNEN  
#120085 Jag följer inläggen om mätningen med stort intresse och som vanligt ser man många exempel på okundskap i ämnet.Som bekant har jag i tidigare inlägg förespråkat skördarmätning av olika skäl bla.Affärsrisken.Den som påstår att "man är i mätarnas händer"besitter ingen kundskap i ämnet virkesmätning,virkesredovisning.VMF ägs av både köpare och säljare vilket betyder att båda parter har representanter i styrelsen,Sedan kan jag ju bara gratulera storbolagen som fått sina kära önskemål tillgodosedda "mycket gratisvirke" och beklaga skogsägarrörelsen som inte förmått ställa rimliga krav för leverantörerna.Det är ochså en gigantisk informationsmiss då mätningen sällan tas upp med föreningsmedlemmarna när priser diskuteras.Sist men inte minst vill jag informera alla skogsägare om att "DET FINNS INGA VRAK I SKOGEN" Bara brottombrottomfelsorterat



   TS
Användarvisningsbild

Re: "Skogsägarnas öde i mätarnas händer"

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120087
KOJMANNEN skrev:"DET FINNS INGA VRAK I SKOGEN"

Det är ju ett intressant påstående. Ju mer jag tänker på det så inser jag att det stämmer helt och hållet. Vrak är ju något som inte fungerar eller inte går att använda. Det är ju ett dålgt begrepp eftersom inget som fraktas ut ur skogen till industri inte används till något. Skogsråvaran resulterar ju i många produkter idag som kanske inte fanns förr.

Jag föreslår att VMF tar upp detta ämne på nästa styrelsemöte. Ordet skall bort ur den skogliga nomenklaturen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).