Skogsnyheter

Röjning till slavlöner eller?

8 inlägg 4838 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning till slavlöner eller?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Röjning till slavlöner eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115473 Verkar mer som de fick en låg lön men höga traktamenten för att minska skatten. Så slavlöner tror jag är lite att ta i.

Avatar Fallback

Re: Röjning till slavlöner eller?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115483 Var jobbet utfört i Dalarna, så bör den nya tjänsten som tidningen Skogen skriver om, krävas.

Det har startats en firma som söker av röjningsytorna med hundar, så inga björnar finns.

Avatar Fallback

Re: Röjning till slavlöner eller?

macke  
#115531 Även med traktamenten är det alldeles för dålig lön ,sen är det intressant att stora enso kräver att underentreprenörena är pefc anslutna ,och det är bra så långt, men dom är också SKYLDIGA att kontrollera så att underentreprenören följer alla villkor

Användarvisningsbild

Re: Röjning till slavlöner eller?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115743 Jag tar uppgiften om 17 kr/tim + traktamente med en stor nypa salt (typ sensationsjournalistik), då det finns flera delar som behöver redas ut innan det är dags att döma.

1 Är det 17 kr/timme före eller efter skatt? Det är väl inte ovanligt att öststatare jobbar svart.

2 Ingår mat och/eller husrum i dessa 17 kr/timme? Eller är det tänkt att arbetstagaren själv ska pröjsa detta med sina 17 kr/timmen? Hos de flesta torde en betydande del av lönen efter skatt gå till mat+hyra. Den kvarvarande timlönen för en svensk arbetare efter skatt, mat, hyra och eventuella lån brukar ju inte vara särskilt hög...

3 Är traktamentena på en standardmässig nivå enligt det svenska kollektivavtalet, eller ligger ligger traktamentena på en högre eller lägre nivå? Man kan ju tänka sig ett högt traktamente i kombination med en låg lön ändå ger ett hyfsad totallön?

4 Hur många timmar behöver dessa arbetare jobba, för att komma upp i en normal lettisk månadslön?

Sedan vore det intressant att höra Skogsgottes reflektion över artikeln, då han onekligen är i branschen med sin röjningsfirma.

Citerar en udda f.d. granne (R.I.P): "Det är inte lönen i sig som är det intressanta, utan vad jag kan köpa för min lön".

Slutligen så finns ju också koppligen mellan "slavlöner" och tråden viewtopic.php?f=29&t=2523&st=0&sk=t&sd=a
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjning till slavlöner eller?

skogshasse  
#163403 hej på er jag såg på tv4 nyheterna att det fattas röjare i skogen men det är väl inte så konstigt jag vet ett skogsbolag i sverige som erbjöd f-skattare 220 kroner i timmen och vem kan jobba för det som f-skattare jag anser att det bör vara ca 300 kronor i timmen vad anser ni andra

Avatar Fallback

Re: Röjning till slavlöner eller?

skogshasse  
#163576
skogshasse skrev:hej på er jag såg på tv4 nyheterna att det fattas röjare i skogen men det är väl inte så konstigt jag vet ett skogsbolag i sverige som erbjöd f-skattare 220 kroner i timmen och vem kan jobba för det som f-skattare jag anser att det bör vara ca 300 kronor i timmen vad anser ni andra

vad tycker ni andra

Avatar Fallback

Re: Röjning till slavlöner eller?

micke1982  
#164253 japp 300 kr bör man ha som f-skattare nu.. jag själv röjde på f-skatt 2005 och då tog jag ut 250 kr/h + moms

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).