Gallring

Nyckelbiotop regler

9 inlägg 9707 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nyckelbiotop regler

Tomasab  
#115295 Hej! Jag är ny här på forumet. Jag har fått ärva några hektar skog som nog kan klassas som en nyckelbiotop, men har ingen större erfarenhet av skogsbruk eller vilka regler som gäller. Har hört och sett här att man kan gallra för att ta bort risken att skogen blir skyddad från slutavverkning. Har någon tips på företag eller person som utför sådana arbeten?
Tomas



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

boksson  
#116509 Du får ringa runt till olika huggare och fråga helt enkelt.
Ett annat alternativ, om du inte är känslomässigt bunden till marken är att byta mark med länsstyrelsen i stället för att få pengar. När staten förhandlar pris är det inte till din fördel, bättre då att få ny skog.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116529 Att få ersättningsmark är inte lätt att ordna i praktiken. Möjligen ett större skifte långt bort om du är beredd att lägga pengar emellan. Gå dit med röjsåg och städa lite. det är en bra början.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123344
Tomasab skrev:Hej! Jag är ny här på forumet. Jag har fått ärva några hektar skog som nog kan klassas som en nyckelbiotop, men har ingen större erfarenhet av skogsbruk. Har hört och sett här att man kan gallra för att ta bort risken att skogen blir skyddad från slutaaverkning. Har någon tips på företag eller person som utför sådana arbeten?
Tomas


Hej tomasab
Vi gallrade i en nyckelbiotop men glömde göra samråd med skogsstyrelen innan och det slutade med åtal.
Detta gäller också röjning i nyckelbiotop.
Vi blev åtalade för att väsentligen ändrat naturmiljön inom nyckelbiotopen. Och inte ändrade det skogstyrelsens sett att se på nyckelbiotopen heller utan nu är den på väg att bli Naturreservat i alla fall.
Men om den ännu inte har blivit en nyckelbiotop är det bara att gallra innan slutavverkningsanmälan, så gör vi nu vis av erfarenhet, men det kostar ju extra!
curre

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123417 Curre! Blev ni fällda och i så fall fick ni för straff?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123727 Ja det vore intressant att veta vad straffet blev.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

woodstar  
#123754 Vi tog med skogstyrelsens representant ut i skogen och bad denna vissa vilka arter som var skyddsvärda, det resulterade i att vi fick avverka halva nycketbiotopen iallafall. Men se till att ni har inventerat noga så att det inte finns arter som skogsstyrelsen inte vet om och nyckelbiotopen utvidgas istället.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124424 Nej vi blev aldrig fällda, pga sjukdom lags åtalet ner.
Tyvärr bor jag i Roslagen, Norrtälje Kommun och där har SS lyckats hitta flest nyckelbiotoper i landet.
Vi gjorde en slutavverkning i en nyckelbiotop som SS godkände. Men till skillnad i Värmland svarar SS att de aldrig kan ta bort en biotop, så där har vi nu ett tall planterat hygge som vi måste göra samråd i för att kunna röja!!!!
Och allt det skit detta kommer att dra med sig i framtiden, Holmens har från högsta ort försökt hjälpa oss i detta ärende men de får inte SS fjollträsk att ändra uppfattning.
Tänk att man tidigare använde och hade ett gått samarbete i rådgivnings frågor med SVS, men sedan de byte namn till SS har man visst anställt alla miljömuppar som finns i detta land.
Som jag skrivit i något tidigare inlägg så pågår nu slutförhandlingar i naturreservats frågan, med allt vad det innebär av bytesmark, vägar och jakt!

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

PinusSylvestris  
#131790
Tomasab skrev:Hej! Jag är ny här på forumet. Jag har fått ärva några hektar skog som nog kan klassas som en nyckelbiotop, men har ingen större erfarenhet av skogsbruk. Har hört och sett här att man kan gallra för att ta bort risken att skogen blir skyddad från slutaaverkning. Har någon tips på företag eller person som utför sådana arbeten?
Tomas



Hej.
"Som nog kan klassas som nyckelbiotop"
Vad får dig att tro att det kan vara en nyckelbiotop? Finns det rödlistade arter?

Är det inte registrerat som nyckelbiotop är det ingen nyckelbiotop, i SS bemärkelse i varje fall?

http://www.skogsstyrelsen.se/Upptack-sk ... kelbiotop/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).