Skogsröjning

Vad är det för priser på röjning?

14 inlägg 13441 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är det för priser på röjning?

Såke  
#109812 Vad är det för priser på röjning/gallring genom ett företag? Per timme respektive per ha, inkl moms / exkl moms.
Och företaget håller med såg, bensin allt som behövs.

Det beror ju mycket på hur det ser ut och vad det är för stamantal. Då menat som skogsägare, så att man får en någorlunda prisbild vad det ligger på.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är det för priser på röjning?

bodaedet  
#109868 Vi tar 300kr tim för röjning + moms. förröjning gallring från 800-1800kr/ha. Ungskog från 1500(sista röjning)-4500:-/ha

Avatar Fallback

Re: Vad är det för priser på röjning?

Kristoffersson  
#144425 Vi kör på 330 kr/h + moms + reseersättning.
Vid fasta priser brukar förröjningar ofta ligga mellan 1500 - 2000.
Ungskog brukar variera från 3000-4500

Sen kommer det alltid objekt som är bättre och sämre.
Vi gjorde nyligen ett jobb för 6000/Ha, Men där hade vi 9 meter höga stammar med i stort sett bara löv som aldrig var röjt tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för priser på röjning?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144479 beror ju helt och hållet vart i landet röjningen utförs, generellt sätt är det bättre lönsamhet i södra Sverige, dock här i norra Sverige har vi oftast större arealer och troligtvis bättre framförhållning från våra uppdragsgivare.
Så priserna på exempelvis ungskogsröjning i norr ligger på mellan 2000-3500, söderut från 3000 och uppåt. Givetvis mer röjstammar i södra Sverige men det väger dock ej upp skillnaden i pris

Avatar Fallback

Re: Vad är det för priser på röjning?

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146555 310-340kr/h+resa

Avatar Fallback

Re: Vad är det för priser på röjning?

skogshasse  
#146560
Kristoffersson skrev:Vi kör på 330 kr/h + moms + reseersättning.
Vid fasta priser brukar förröjningar ofta ligga mellan 1500 - 2000.
Ungskog brukar variera från 3000-4500

Sen kommer det alltid objekt som är bättre och sämre.
Vi gjorde nyligen ett jobb för 6000/Ha, Men där hade vi 9 meter höga stammar med i stort sett bara löv som aldrig var röjt tidigare.

hej det lät som ett fint vedtag

Avatar Fallback

Re: Vad är det för priser på röjning?

Brummel  
#146971 Stora Enso betalar 17 kr i timmen för skogsröjning utförd av lettiska skogsarbetare.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4340801

http://www.metrojobb.se/artikel/2011/01 ... onor-i-tim

Avatar Fallback

Re: Vad är det för priser på röjning?

awes  
#147031 Stora Enso fick nog betala mer än 17 kronor, det ser mer ut som om det lettiska bolaget har gjort vinsterna och blåst Stora Enso(?)

Avatar Fallback

Re: Vad är det för priser på röjning?

Brummel  
#147037 Eller så har Stora Enso och det lettiska bolaget delat på förtjänsten. Stora Enso har naturligtvis anlitat lettiska skogsarbetare för det var billigare, mycket billigare än svenska. Så godtrogna tror inte jag att Stora Enso är att de betalar svenska löner för lettiska skogsarbetare.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för priser på röjning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147230 Stora Enso har inte betalat ut några löner alls utan anlitat en entreprenör (lettiska firman) som fått skriva under kontrakt om att man följer kollektivavtal. Man ska även visa upp ett avtal med skogsfacket.

Jag har röjt åt SE sen 2004 och det går till på det där sättet, de gör även revisioner där de kan be att få se lönekvitton och sånt. Det lettiska bolaget kan aldrig ha råkat ut för nån revision...

För att knyta till tråden så tar jag 300kr plus moms. Fasta priser kring 2000-2500kr vid normal röjning, eftersatta trakter oftast per timme, alternativt till högre pris.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för priser på röjning?

nordtravare  
#147307 Har använt en lokal grupp i sundsvallsområdet på timme ,minns ej timmpänningen .Det blev 4200 kr /ha på mkt lövrikt 4-6 m tätt bestånd, 3200kr ha på bättre bestånd enligt min och andra insatta ett mkt relevant pris på ett bra jobb.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för priser på röjning?

Lundström  
#151815 Ni som angivit pris i kr/ha, är dessa priser inklusive moms?

Med vänlig hälsning Emil

Avatar Fallback

Re: Vad är det för priser på röjning?

nordtravare  
#151867 MOMS TILLKOMMER.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för priser på röjning?

Lundström  
#151917 Okej, tack för svar!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).