Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogskärra PATU

4 inlägg 4254 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogskärra PATU

rävlinge  
#108677 Skogskärra PATU 8-425. Tappen som sitter under plåten som kranen är fästad i glappar för mycket (dragets led). Hur kan man åtgärda denna då den sitter mellan tjocka plåtar?
mvh
BjörnE



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Skogskärra PATU

Danne  
#108694 Hej

Glappar det mycket? Två saker kan jag tänka mig, skära bort hylsan och svetsa dit en ny eller svarva upp den befintliga och montera en övergrov bussning. Hur ser tappen ut? Kanske behövs en ny sådan med?



Länk till nåt slags ursvarvningsverktyg.

Lycka till! :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogskärra PATU

Lövnäsen  
#108709 Det är en firma som heter Martinssons Mekaniska som säljer dom. http://www.martinssons.se

Jag har ett sådant som jag köpte för några år sedan, har för mig jag gav 7.000 + moms.

Jag har fixat o bytt alla bussningar o axlar i mitt grävaggregat på Hymasen, lite bökigt ibland att få dit det på plats men när det är klart fungerar det helt suveränt.

Helt klart värt priset om man letar efter ett enkelt bra svarvverktyg o har användning för det.

Har även hjälpt grannar med ombussningar av lastare o skopor.
Även bra att ha när man renoverar glappa framvagnar på veterantraktorer.

Avatar Fallback

Re: Skogskärra PATU

rävlinge  
#109244 Danne:
Ja, det glappar alldeles för mycket och det börjar säkert "äta ur hylsan" om jag kör mera med last. Hur skall jag komma åt bulten då de tjocka plåtarna som kranen är fästad i täcker bultändarna? Det är väl inte meningen att man skall kapa av dessa tjocka plåtar för att sedan komma åt bulten i hylsan?

Lövnäsen:
Det är inte brotsch osv som är problemet utan hur får jag i sär draget. Detta är alltså lagret (bulten) mellan själva kärrans ram och draget till traktorn. En kort bit som kranen sitter fästad på. Skall kolla din föreslagna länk.

Tack båda för snabba svar men jag har varit bortrest.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).