Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Converter i Blondin

6 inlägg 10151 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Converter i Blondin

Betong82  
#107874 Hejsan finns det någon som vet om hur man kan testa om convertern är sliten i en Rottne blondin ?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Converter i Blondin

granqvist  
#107879
Betong82 skrev:Hejsan finns det någon som vet om hur man kan testa om convertern är sliten i en Rottne blondin ?


Vad får dig att misstänka att convertern är sliten? Kan du beskriva symptomen?

Ett alternativ är att skicka converterhelheten (=converter, pump och koppling) till en verkstad för provtryckning. Men det borde finnas en tryckmätare installerad.

--
Antti

Avatar Fallback

Re: Converter i Blondin

Betong82  
#107920 Nej jag har inga symptomer jag är intresserad av att köpa en blondin men så undrar jag om man kan kolla om convertern är sliten på något vis.

En annan fråga jag har är om inte alla blondiner har kompressor ?
Vart och kollade på en men det gick luftslangar ut men ingen kompressor fanns på plats.

   TS
Avatar Fallback

Re: Converter i Blondin

keja01  
#107925 Det finns tryckmätare för convertern på instrumentbrädan. Den brukar visa för mig 8-10 kg mest hela tiden vad man än gör.
Stallvarvtal testas genom att maxgasa några sekunder med broms i på högsta växeln och avläsa det varvtal som uppnås. På 1981 års modell med turbomotor för mig blir det 2100 rpm då convertern är nyrenoverad 2005. Även en frisk motor börjar då att ryka lite då den belastas maximalt under stalltest. Maxvarvtal obelastad motor är för mig 2500 rpm. Äldre modeller från 1975 har lägre stallvarvtal då de har svagare motor men samma converter har jag för mig. 1700-1900 rpm stallvarvtal för dem nånting. Dålig motor ger för lågt stallvarvtal. Trasig converter ger för högt.

Testa med drivning bakåt också. Det ska bli lika stallvarvtal som framåt. I annat fall är den ena interna friktionskopplingen dålig.

Röd ATF-olja rekommenderas. Motorn ska vara på tomgång med växel i neutralläge då converter-oljenivån avläses.

Luftkompressorn används till tryckluftsbromsar. Det kanske finns annat bromssystem på en del årsmodeller.

Avatar Fallback

Re: Converter i Blondin

granqvist  
#107933 Blondiner finns i många varianter. Enligt förarhandboken har den tillverkats i 29 serier. Så detaljerna kan variera mycket beroende på årsmodell / serienr. Men convertern har alltid varit densamma: Brockhouse 11F.

Som keja01 nämner så har också motorn uppgraderats vartefter:

T.o.m. 01/-76 Ford 5000 77 hk
Fr.o.m. 02/-76 Ford 6600 77 hk
Fr.o.m. 09/-79 Ford 7600 93 hk (turbo)
Fr.o.m. 03/-81 Ford 7610 98 hk (turbo)

Avatar Fallback

Re: Converter i Blondin

Betong82  
#107934 Ja då har jag lärt mig något nytt och jag får tacka för svaren jag fått...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).