lör 29 aug 2015, 21:18#340481
nu blir det bara lite kort om de 2 senaste dagarna då vi hade första träffen och totalt 2 dagars undervisning. Hoppas jag inte snurrat ihop begreppen helt i min beskrivning , hittar ni något som är konstigt, ni som kan detta, säg då till.
började fredagen kl 8. fika och introduktion om kursen. större delen av fredagen fick vi lära oss om geologi, marklära, det som då fokuserades på var de olika bergarterna och dess olika mineralinnehåll. det är de grundläggande förutsättningarna för hur näringsrik marken är.
grävdes lite gropar i marken och vi fick studera olika jordarter. Kan spontant kännas som en tråkig och ointressant del av kursen men det var det inte. Största orsaken var en oerhört entusiastisk lärare som verkligen brann för att lära oss om detta. Tillsammans med honom så fick vi även pröva på en av de 3 metoder för att beräkna boniteten ( ett begrepp på hur näringsrik marken är , och hur väl skogen då växer(
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bonitet ). Han lärde oss om ståndortsmetoden. innebär kort och gott att studera naturens växter, jordart, omgivning och geografisk placering .mm. och från detta bedöma vilken bonitet marken hade. tex så skulle man leta efter typiska växter som trivs där det är bra näring, så som nässlor mm.
idag så har vi tittat på höjdutvecklingskurvor, det är en av tre metoder att bla bedöma boniteten, men denna metod grundas på ålder och höjd på träd, denna metod är vanlig att kombinera med andra mätningar så som relacop(
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... Index=null ), mäta grundyta (
https://sv.wikipedia.org/wiki/Grundyta ) för att få så mkt mer information om skogens välmående än bara markens förmåga att producera skog.
tex att få reda på stammar per hektar och även få reda på hur mycket skogskubik det finns per hektar.
Kursen innehåller 2 helger vi träffas, fredag och lördag. sluttentamen är lagd på en fredag i Växjö. Men om man vill kan man på egen hand ordna med hemortens högskola eller liknade ställe kan ha en skolsal som man kan få skriva tentamen i och inte behöva åka till Växjö för det.
Det visade sig att vi var 3 st från min hemort, så vi ska nog allt ordna så vi får skriva där.
resten av undervisningen sker via dator och inlämningsuppgifter via dator.
Kursen har tidigare varit mer krävande har jag förstått, numera är den uppdelad i hållbart familjeskogsbruk 1 och 2. jag går nu 1;an, på höstterminen och har ännu inte bestämt mig för om jag ska gå 2;an på vårterminen. Det känns nu spontant som om 2;an innehåller delar som är minst lika intressanta som de vi nu läser.