Motorsåg och handhållet

Tillskott på HVA-hyllan av STIHL

7 inlägg 3764 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillskott på HVA-hyllan av STIHL

Phantom  
#105227 Idag blev ett litet tillskott till mina Husqvarna...nämligen en Stihl 08s. Den har tidigare varit min farfars såg som han använt(han var skogshuggare, men jag är osäker på om han hade den i slutet på sin karriär) och som sedan min far tog över. Nu har den fått flytta hem till mig för att stanna här ett tag.
Som bilden visar så är svärdet slut och sågen är lite tjurig att få igång...
Till denna så följde det med en reservdelssåg av samma modell som jag är osäker på funktionen i och den var utan svärd(svärdet använde min far på den såg jag fick men är också det slut nu).
Med sågen har jag även instruktionsbok, lite filar och mallar, en ny kedja och en bättre begagnad sådan + den kedja som sitter monterad som är i helt ok skick.
Så snart jag är färdig med den 250 som jag fixar så ska jag ta tag i denna med rengöring och se över vad som är problemet. Svårigheten kan nog vara reservdelar, men jag har ju iaf en annan såg att börja plocka delar ifrån. Sen måste ett nytt svärd införskaffas och det kanske blir ett litet problem, men det får vi se framöver.
Denna såg har tydligen .404 kedja, så det är rejäla saker för mig som är van vid .325 :grin:
Sen ska jag försöka hitta på lite mer dokumentation som en IPL och kanske en servicemanual någonstans, vilket kan underlätta själva skruvandet.
När den sen är i det skick jag önskar så ska den stå på hyllan och luftas av lite då och då för nöjes skull.
20101031518.jpg
20101031519.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tillskott på HVA-hyllan av STIHL

totte  
#105233 Hmm, du börjar väl bli mogen för Chainsaw Collectors Forum om du inte redan är där. Veteranerna trillar ju in en efter en.

http://www.chainsawcollectors.se/

Ett måste för den som gillar gamla sågar. Välkommen!

Avatar Fallback

Re: Tillskott på HVA-hyllan av STIHL

Phantom  
#105238 Jag är redan registrerad där... :smile: Men jag har tyvärr inte hunnit vara där så mycket ännu...men jag har sett att det finns en hel del nyttig info där, som jag troligen kommer att ha nytta av när jag nu börjar riva lite mer i sågar här hemma :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillskott på HVA-hyllan av STIHL

totte  
#105248 Bra, bra! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tillskott på HVA-hyllan av STIHL

JensSkoog  
#290842 Hamnade i den här tråden, och blev nyfiken. :wink: Hur har det gått med den gammla sågen? Har du fått den i skick?

Avatar Fallback

Re: Tillskott på HVA-hyllan av STIHL

SawTroll  
#290858 Sist jeg så etter ble 08S fortsatt laget i Brazil,. og solgt i deler av "den 3. verden" - men de nye har litt større motor.

Avatar Fallback

Re: Tillskott på HVA-hyllan av STIHL

Phantom  
#291091 Jo visst är den i skick, brukar dammas av lite när det är dags för lite vedkapning :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).