Skogsröjning

Vad är Skogsröjningsbidrag ?

57 inlägg 21281 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är Skogsröjningsbidrag ?

mikaeln  
#105131 Hörde att Sverigedemokraterna lagt en motion till riksdagen om att återinföra skogsröjningsbidraget.
Vad är detta för bidrag?
Jag som nybörjare i skogen har aldrig hört talas om detta, men ni som är lite äldre i gamet kanske vet mera?
Har detta bidrag funnits förut?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105134 Det låter som ett bidrag att dom slöa o snåla bönderna som inte röjer ska få bidrag om man anlitar nån att röja

Avatar Fallback

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105137 Det fanns i början på -80 talet. Finansierades med en skogsvårdsavgift som baserades på taxeringsvärdet och urartade till en riktig plåga. Bevare oss för Sverigedemokrater och allt de kan tänkas hitta på inkluderande ett avgifts- och bidragsskogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105138 Fan....dom kanske inte är så tokiga SD ändå!! :lol: generellt är jag emot olika typer av bidrag! men det finns ju RUT o ROT avdrag! så varför inte "röjnings avdrag"!? är det nåt som har stor samhällsnytta i framtiden så är det väl att skogen blir röjd!!?? :roll: för oavsett om skogen i framtiden ska bli timmer,massaved eller biobränsle så blir det ju högre tillväxt om man röjer! det krävs många ggr en "förröjning" där man ska gå in å ta ut biobränsle också! det kanske inte behövs om skogen blivit röjd i tid!?så det finns nog långt fler än slöa o lata bönder som kommer att ha nytta av det!! skulle nog kunna skapa en hel del arbetstillfällen!! Jag vet att facket är FÖR "röjningsbidrag"....samtidigt sätter dom stopp för folk som VILL jobba/röja!!! :roll: vore på sin plats om dom ville tala om vilka som ska utföra alla dessa röjningar framöver!!?? :???:

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105139 Tummen upp för röjningsbidrag, bättre än andra bidrag.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105150
Huggarn skrev:Fan....dom kanske inte är så tokiga SD ändå!! :lol: generellt är jag emot olika typer av bidrag! men det finns ju RUT o ROT avdrag! så varför inte "röjnings avdrag"!? är det nåt som har stor samhällsnytta i framtiden så är det väl att skogen blir röjd!!?? :roll: för oavsett om skogen i framtiden ska bli timmer,massaved eller biobränsle så blir det ju högre tillväxt om man röjer! det krävs många ggr en "förröjning" där man ska gå in å ta ut biobränsle också! det kanske inte behövs om skogen blivit röjd i tid!?så det finns nog långt fler än slöa o lata bönder som kommer att ha nytta av det!! skulle nog kunna skapa en hel del arbetstillfällen!! Jag vet att facket är FÖR "röjningsbidrag"....samtidigt sätter dom stopp för folk som VILL jobba/röja!!! :roll: vore på sin plats om dom ville tala om vilka som ska utföra alla dessa röjningar framöver!!?? :???:


Det där snacket om att skogen växer bättre efter röjning, ska man ta med en nypa salt. Den totala tillväxten räknat i m3skog är ju större i ett oröjt bestånd än ett röjt dito. Däremot växer huvudstammarna bättre sedan konkurrerande stammar röjts bort...

Sedan har väl Huggarns positiva inställning till röjningsbidrag givetvis inget med han råkar ha en röjningsfirma? :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105151 Japp, jag minns att farsgubben fick röjningsbidrag utbetalt, måste väl ha varit i slutet av 70-talet.

Han röjde några igenväxta myrlägdor sen kom det en gubbe från skogsvårdsstyrelsen (som det hette då) för att mäta upp hur många hektar det blev.

Tror han fick femhundra per ha, det va ju bra pengar då. På den tiden hade ju inte privatskogsbruket kommit igång med röjningar, det var överhuvudtaget inte vanligt att ha en röjsåg i privat ägo.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105152
Niking skrev:Det där snacket om att skogen växer bättre efter röjning, ska man ta med en nypa salt. Den totala tillväxten räknat i m3skog är ju större i ett oröjt bestånd än ett röjt dito. Däremot växer huvudstammarna bättre sedan konkurrerande stammar röjts bort...

Jag tror att den nytta plant- och ungskogsröjningen ger för det framtida beståndet kommer att gälla inom överskådlig framtid. Det där snacket om att odla biobränsle på produktiv bra skogsmark kan ju inte bli annat än ett marginellt skogsbruk.

Jag är för röjning av skogen. Förespråkar tre röjningar. Först en plantröjning då plantorna är 1 m höga sedan en ungskogsröjning då skogen nått 3-4 m höjd. Till slut så brukar det behövas en underröjning innan man gör gallring eller slutavverkning.

Det är klart att någon av dessa röjningar kan ersättas av skogsbränsleuttag i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

träis  
#105154 Under beståndets hela omloppstid så tror jag det är bättre tillväxt i ett röjt bestånd med tanke på björkens tillväxt i äldre bestånd i förhållande till tall/gran Mvh Träis

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Skogshuggarn  
#105164
OAS-forests skrev:Japp, jag minns att farsgubben fick röjningsbidrag utbetalt, måste väl ha varit i slutet av 70-talet.

Han röjde några igenväxta myrlägdor sen kom det en gubbe från skogsvårdsstyrelsen (som det hette då) för att mäta upp hur många hektar det blev.

Tror han fick femhundra per ha, det va ju bra pengar då. På den tiden hade ju inte privatskogsbruket kommit igång med röjningar, det var överhuvudtaget inte vanligt att ha en röjsåg i privat ägo.


Vill minnas att röjbidraget var på 1500:- per ha innan det försvann!?!.

Nåja,,,, hellre röjbidrag än röjningstvång, och endera lär det nog bli för att få ordning på många bondskogar som ligger i ren "vanhävd".

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Fredrik Reuter  
#105166 Här är motionen:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... =GY02MJ406

Det ska bli spännande att följa i sak.
En av anledningar till motionen ska vara att sänka ungdomsarbetslösheten, vad tror ni om detta, får man ut ungdomarna på ackord med pannlampa i snöglop?

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Skogshuggarn  
#105169 Nej,,,jag tror inte att skogsägare släpper in orutinerade ungdomar på sina marker även om det är till subventionerade kostnader.
Hellre då att det är avdragsgillt om man lejer in firma, alt som förr,,,alltså att skogsägaren själv både ansöker om bidraget och utför jobbet i egen regi.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105171
Niking skrev:

Sedan har väl Huggarns positiva inställning till röjningsbidrag givetvis inget med han råkar ha en röjningsfirma? :wink:
/Niklas


Självklart har det det!! konstigt vore det väl annars!! :lol: MEN jag tycker faktiskt att det ser för BEDRÖVLIGT ut i mångas skogar!!! rågångar,röjningar ja ALLT är i princip eftersatt!! kan ju va tillhands då att försvara det med att den totala tillväxten är högre om man struntar i att röja!! men det beror naturligtvis inte på detta att det inte röjs!! dom skiter i det! så enkelt är det!

men det allra värsta är ändå alla dessa "gräshav" till hyggen man ser mer o mer!!! 😡 dom skiter i att plantera!! jag gråter blod när jag ser detta!!! :surp:

Hurvida den totala tillväxten är högre i ett oröjt bestånd eller inte har o kan disskuteras!! jag ser det så här: visst kan du ha rätt....MEN det förutsätter nog ett drömsenario!! dvs att den oröjda skogen med dess smala o höga stammar under sin omlopstid inte får ha nämnvärt mycket snöbrott,självgallring mm! för då försvinner ju tillväxten ändå! dessutom som jag tidigare nämt...så OM nu beståndet klarat sig och det ska gås in med en tex en bioklipp,så krävs oftast på dessa bestånd en förröjning om det ska vara praktiskt/lönsamt! jag är rätt tvärsäker på att den röjningen kan man göra enklare o bättre/billigare i beståndets ungskogsfas!

Jag är HELT övertygad om att man under beståndets hela omloppstid kan plocka ut mer o "massa" om man röjt ungskogen! dessutom med valfrihet o bättre kvalitet!(om man vill) jag har förvisso inte doktorerat i ämnet,men det är min fasta övertygelse! :smile:

PS: jag har jobb så det räcker o blir över utan "röjningsbidrag"!! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105173
Skogshuggarn skrev:Nej,,,jag tror inte att skogsägare släpper in orutinerade ungdomar på sina marker även om det är till subventionerade kostnader.
Hellre då att det är avdragsgillt om man lejer in firma, alt som förr,,,alltså att skogsägaren själv både ansöker om bidraget och utför jobbet i egen regi.



Tja "orutinerade" ungdommar! allvarligt talat så är det ju inte "raketforskning" direkt som dom ska utföra!! och när ska dom förresten bli rutinerade då? kondition o vilja är nog en bättre egenskap än rutin i detta fall! hade en kille på 17år som gick med mig några dar i sommras,så att han skulle få prova på..... efter ca 2dar när jag fått drilla han lite så röjde han klockrent, med en jäkla energi!! :grin: det blev millioner frågor....men det är ett friskhetstecken!! :P så visst fasen kan dom......OM DOM VILL!!!

nej...största problemet blir nog att få ut dom i busken i huvudtaget!! :roll:

Avatar Fallback

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

mikaeln  
#105202
Skogsola skrev:Det fanns i början på -80 talet. Finansierades med en skogsvårdsavgift som baserades på taxeringsvärdet och urartade till en riktig plåga.


Hur kan kapital som överförs från statskassan till skogsnäringen utvecklas till en plåga?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).