Motorsåg och handhållet

Röjsåg med snabel

20 inlägg 7964 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjsåg med snabel

träis  
#105727 Oj det var inte dåligt.Har själv haft röjningsdemo idag undrar lite vad besökarna tyckte det regnade och var lite med respons för en gångs skull.Kan bero på att det var mest björksly att visa röjning på.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med snabel

towes  
#105779 Synd att du inte hade mitt aktuella röjbestånd att demonstrera på. 10-15 år ca 6 m gran/tall/björk-skog med fläckvis upp till 5 stammar per meter. Chop chop chop så är tallen på backen o granen 20 cm bredvid står luftigare. Hade övertygat vem som helst. Börjar man på 2 m och spar rotkapet till sist ser det riktigt elegant ut...

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med snabel

träis  
#105853 Det låter som ett lämligare bestånd,även om det går bättre att röja lövsly sen vi bytte till Oregon svärd som är lite rundare i formen.En dröm vore kanske ett längre och rundare svärd med en kedja som skär lika bra som en klinga, men det är kanske en fantasi.Det är tidskrävande att röja tätä slybestånd och borde gå snabbare med kedjeröjsågen med en kedja som skär bra i klena stammar och ej fastnar eller hoppar av.Enkla tips vore jättebra att få.Det var ett felköp av svärd som gjorde att vi provade Oregon kan kanske finnas fler slumpar som ger bättre utveckling.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med snabel

Nonkan  
#106552
Röjkvist skrev:Olycka med nya röjsågen! Någon här?
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=63014&a=Nära döden-upplevelse vid röjningsarbete


Jag har pratat lite med Husqvarna, och som det verkar är det en rättshaverist. Kommer ett officiellt uttalande om ett tag, men det lär väl inte bli några stora rubriker när det är åt andra hållet :/

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med snabel

towes  
#106616 Jag har all respekt för den som råkat ut för olyckan och det var mycket bra att det inte slutade i allvarliga skador.

Men i ärlighetens namn var min första tanke när jag läste om detta "hur bar han sig åt?" I en annan artikel jag läste om händelsen sas användaren vara en rutinerad skogsarbetare, som trots sina 95 kg inte kunde stå emot. Visst är kraften i en fallande fura stor, men naturligtvis relativ storleken. Kedjeröjaren är ju inte till för avverkning, det jag fällt hittills har inte varit svårt att stå emot de få gånger något "krokat i" trots tio kg mindre kroppsvikt. Dessutom bör man (ännu mer med denna incidenten i minnet) vara extra försiktig när man röjer utmed diken. Kanske börja "montera ner" trädet uppifrån om det är i största laget för röjning.

Jag vill absolut inte alls vara näsvis här, olyckor kan hända oss alla, inte minst mig själv. Och jag har som sagt all respekt för den drabbade. Men det måste ju ändå vara lite upp till användaren också. Om jag vid avverkning fäller en stam över mig själv, inte är det väl motorsågens fel då?

Oavsett, om det går tekniskt lösa någon form av "snabbutlösning" av selen så är det väl bra. Bara jag slipper få 12 kg motor på hälsenorna för att den löst ut av misstag.

(Fortfarande nöjd kedjeröjare.)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).