Skogsröjning

Tips av er erfarna.. Hur göra??

6 inlägg 4299 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips av er erfarna.. Hur göra??

Lövnäsen  
#102950 Hej på er..

Jag har ett gammalt hygge som jag vill ha lite stil o ordning på, det ser förj....gt ut. 😡

Ytan är cirka 2 ha, jämn bra mark, mest torrt o grus o sand mark. I ena hörnet på skiftet är det lite kärrigt o blött, där växer det mest gran o björk.

Hur skulle ni gå tillväga för att få någon stil på det hela? :???:

Skickar med lite bilder så att ni ser eländet.. :mrgreen:
Fuktiga blöta hörnet..JPG
Torra området bild 1.JPG
Torra området bild 2.JPG
Torra området bild 3.JPG




   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Tips av er erfarna.. Hur göra??

ulfgustav  
#102952 Då man inte gått igenom skiftet så är det svårt att generellt säga något. Däremot så då det gäller hörnet som du beskriver som blött, där tycker jag att du omgående skall sätta igång och friställa granen tag till vara björken som ved, där det finns luckor så lämnar du björk. Dock kan det vara så att du skall ta det varligt och låta lite björk stå kvar, däremot får den inte "trycka" granen den får heller inte stå så tätt att den piskar grantoppar. För övrig del av beståndet så bör det röjas på normalt sätt, alternativet om det är för grovt för röjning är en första gallring alternativt att låta ta ut energi där t.ex med en småskalig maskin typ VIMEK biocombi

Avatar Fallback

Re: Tips av er erfarna.. Hur göra??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102954 Hugg de grova björkarna och andra överståndare och släpp upp det jämnare underbeståndet. Du verkar ju ha grejor som passar för den typen av jobb.

Avatar Fallback

Re: Tips av er erfarna.. Hur göra??

Lövnäsen  
#103012 Okej. Tackar för dom tipsen.

Jag hade nog tänkt att ta bort granarna på det blöta hörnet o spara björkarna, då jag trodde att granarna inte ville stå blött o kärrigt, men det verkar alltså inte rätt. :oops:

Resten hade jag nog funderat på att göra som ni säger, alltså ta bort det högsta o jämna ut till en jämnare höjd.

Framförallt där det står stora buketter av gran, tall, björk.

Har dålig erfarenhet av skogsjobb o hur man ska göra, framförallt röjningar o ungskog. Har mest blivit stormträd o snäll gallring av undertryckta träd.

Är grymt tacksam att få höra åsikter av er som kan o vet. :smile:

Grejor för skogsarbete finns, som sagt.

Traktor, huggarvagn, vinch, motorsågar, röjsåg o mycket vilja.

Vill lära mig om skogsarbete då jag tycker det är rogivande, roligt o skönt att arbeta kroppsligt o motionen får man gratis oxå. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips av er erfarna.. Hur göra??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103289 Jag håller med de andra som svarat.
Hörnet med kärret är svårbedömd på bild men granarna ser ju normala ut så jag skulle också ha fimpat björken och tagit fram dem. Är de fula så röj ner dem och spara björken istället, är ju fint med stora björkar!

Användarvisningsbild

Re: Tips av er erfarna.. Hur göra??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103308 Nu är jag ju i och för sig ingen erfaren, men jag gillar björk. Det blir vackert, bra för allsköns djur och ger bra ved på sikt. Har du råd att avvara för björk tycker jag du ska göra det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).