Avverkning (slutavverkning)

För grova träd för skördaren

6 inlägg 4438 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För grova träd för skördaren

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99489 http://www.atl.nu/Article.jsp?article=61883&a=Träden%20för%20tjocka%20för%20skördaren

Har upplevt samma problem. Timmret ser förskräckligt ut med dubbspår efter slirande matarhjul och
dåligt kvistat.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: För grova träd för skördaren

Thunborg  
#99490 Är det någon som betalar för sikta timmer eller blir det massa?

Användarvisningsbild

Re: För grova träd för skördaren

skogsjan695xl  
#99513 Läste denna artikeln förut. Ibland kanske det inte beror på att det är för grovt, kan lika gärna vara förar fel, följer man inte med med kran och agg så blir det lätt så.
Men en sak som störde mig, det klagades på höga stubbar, på den bilden som är med finns det inget att påpeka på iaf, tycker inte jag iaf.

Men är det någon som vet hur det blev med det sågade timmret i kvalitet?

Användarvisningsbild

Re: För grova träd för skördaren

halvproffs  
#99517 Håller med dig att stubbhöjden kan man inte klaga på i detta fall som bilden visar. På vår jaktmark har det varit flera stora avverkningar i vinter (ca 10000m3f) och med närmare 1m snö har stubbarna med min bedömning blivit ca 1dm högre än i normal fall. Räkneexempel: 1000träd = 100m av rotstock blir lite pengar i slutändan.

Avatar Fallback

Re: För grova träd för skördaren

jotorb  
#99562 Sitkan är den enda ädelgranen som betalas som vanlig gran. I den här avverkningen blev timmerandelen 85%.
Hållfastheten är dubbelt så stor som en rödgran vid samma årsringsbredd.

Avatar Fallback

Re: För grova träd för skördaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99563 Välkommen jotorb, intressanta fakta!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).