Traktorn i skogen

Manuelt skogsarbeid, en arbeidsplass?

2 inlägg 2757 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Manuelt skogsarbeid, en arbeidsplass?

Maskin  
#99363 Heisann folkens.
MNorsk "kille" på 25 år her, ny her inne, men har lest forumet lenge, og funnet mye nyttig og interesant informasjon. "Hoppas ni forstär min norska" :mrgreen:

Jeg har lenge had lyst til å begynne å jobbe i skogen. Driver idag med asfalt, men begynner å bli lei og ser meg om etter noe annet.
Trives godt med fysisk arbeid, og skogen er jo en fin arbeidsplass.

Markedet for "motorsagmann" i vanlig skogbruk er vel ikke all verden, så jeg tenkte mer i rettning av kantrydding langs veier, gårdstun, severdigheter etc, generelt bør jo dette være ett stort marked om man ser på den massive igjengroing av (kultur)landskapet vårt, selv om mye blir gjort med hogstmaskin.

Sendt mail til kommunen min for å høre hvilke resurser og tiltak de hadde til dette, men henvendelsen min ble ikke besvart.

Jeg driver ikke gård selv, så utgangspunktet mitt er kanskje ikke opptimalt, men jeg har traktor (90 hk) med laster og tømmerklo, flere motorsager samt ryddesag. Av innvesteringer ser jeg for meg fliskutter og tømmervogn, gjerne med vinsj.
Blir det oppstart så blir det med minimum en kamerat, både av hensyn til sikkerhet, kapasitet og arbeidsmoral :)

Oppsumering slik jeg ser det for meg:

Pluss:
+fysisk arbeid jeg trives med
+muligheter året rundt (?)
+meningsfylt jobb
+enormt marked etterhvert som kumuner og staten innser behovet og bevilger penger til dette

Minus:
-liten kapasitet med lite folk
-ikke allverden til dagsproduksjon (?)
-lite bevilgninger til dette foreløbig

Hva tror dere? andre momenter man bør tenke over, og kanskje andre arbeidsoppgaver som kan være bedre?

Kan legge til at jeg er 25år, holder til i Trøndelag og har agronomutdannelse.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Manuelt skogsarbeid, en arbeidsplass?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100010 Ryddesåg finns det hur mycket arbete som helst med. Åtminstone i Sverige. Det gäller ju att få markägarna att inse behovet och kanske börjar det röra på sig nu.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).