Traktorn i skogen

Belarus 82

12 inlägg 13490 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Belarus 82

nilsosterberg  
#97318 hej gott folk, jag har införskaffat mig en Belarus 82 från 1982 med påmonterat Hako 2000 grävagregat.
Jag har inte sett till något inlägg om Belarus 82 eller 80.
Det skulle vara intressant att ta del av erfarenheter runt denna modell.
Ha en bra fortsättning på sommaren. :wink:


Senast redigerad av nilsosterberg ons 04 aug 2010, 20:10, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Belarus 82

valtra a 72  
#97348 Det vore kul med bilder på traktorn. :smile:

Avatar Fallback

Re: Belarus 82

wernald  
#97461 hejsan. har själv en belarus 80. ja vad ska man säga om dessa? grovt och mycket järn de e va de e! fick du med instruktionsboken? helt underbart med sprängskiss på hela traktorn i minsta detalj! är hur nöjd som helst med min har kört några tusen m3 ved efter den å den bara knallar och går., startade i -28 grader i vintras och det sitter inte ens glödstift på dom! de märks att den e gjord för kalla klimat ;)

hur är din i styrningen? är den extremt glapp eller? min kan man vrida ca ett halvt varv utan att hjulen rör sig, men de e ja inte ensam om att ha som problem !
ganska så lätta att skruva med eftersom de alltid är stora rejäla bultar :)

lite speciell 4wd har dom ju allt ;) går inte i backen utan ett speciellt läge i lagt mm haha, men man måste säga att dom va ganska "moderna" för sin tid. har ju framvagnsfjädring och alltihop!

Avatar Fallback

Re: Belarus 82

valtra a 72  
#97529 Traktorn verkar vara i gott skick enligt bilden.Hytten är ju rymlig på belarus, så det går bra att ha grävaggregatet monterat och sitta bekvämt.

Avatar Fallback

Re: Belarus 82

nilsosterberg  
#97598 Wernald, tack för svaret, jag fick med en enkel bruksanvisning utan sprängskisser.
Det finns många klipp på Youtube och man förstår att denna trakormodell är gjord för hårt klimat.
Trakorn har haft en ägare som inte har kör med den vintertid då han hade en Zetor med frontlastare som användes på vintern. Under sommaren grävde han med den tuggade flis. Då hände nått med kraftuttagsaxeln som har blivit en aning krokig. Har du eller någon annan bytt bromsbanden för inkoppling av kraftutaget? Det sitter 2 stiftade axlar i bakgavellocket. Jag misstänker att de måste slås ut men de verkar sitta hårt, jag håller på att demontera för att se vad som har hänt.
styrningen har ett mycket litet glapp, den är helt underbar att köra efter vägen.
valtra a 72, på dessa modeller monterades en svensktillverkad hytt och det får vi vara tacksamma för. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus 82

wernald  
#97617
nilsosterberg skrev:Wernald, tack för svaret, jag fick med en enkel bruksanvisning utan sprängskisser.
Det finns många klipp på Youtube och man förstår att denna trakormodell är gjord för hårt klimat.
Trakorn har haft en ägare som inte har kör med den vintertid då han hade en Zetor med frontlastare som användes på vintern. Under sommaren grävde han med den tuggade flis. Då hände nått med kraftuttagsaxeln som har blivit en aning krokig. Har du eller någon annan bytt bromsbanden för inkoppling av kraftutaget? Det sitter 2 stiftade axlar i bakgavellocket. Jag misstänker att de måste slås ut men de verkar sitta hårt, jag håller på att demontera för att se vad som har hänt.
styrningen har ett mycket litet glapp, den är helt underbar att köra efter vägen.
valtra a 72, på dessa modeller monterades en svensktillverkad hytt och det får vi vara tacksamma för. :smile:



hej har ingen aning om hur de ser ut där inne..... men här är väl lite hjälp hoppas jag :) alla sprängskisserna på traktorn :)
http://www-us.agrotech.com.ua/eng/catalog/5/45/

är på engelska men de grejjar du nog :)


behöver du mera hjälp annars så kontakta www.lantbrukskonsult.se dom håller med delar osv. pratade me dom om styrningne häromdagen så de ska jag nog kunna fixa nu :)

Avatar Fallback

Re: Belarus 82

nilsosterberg  
#97662 hej, tack för hjälpen,
engelskan går bra för jag reser runt några ggr per år i världen och felsöker hydraulik på fartygskranar. Stiften jag talade om var nog fel spår.
ovanpå växelådan bakom hydr cyl för trepunktslyften så finns det ett litet lock, under den finns 2 justeringar för PTO bromsbanden. dom gängar man bort sen är PTO axel med tillbehör loss. 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus 82

nilsosterberg  
#100780 Nu har Gamla Bellan börjat att få göra rätt för sig, en trekammarebrunn blev första uppgiften.
Det går över förväntan både för mig som grävare och traktor med grävagregat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus 82

wernald  
#122708 nu blir de liv i tråden igen :)
har en fråga.
någon som vet vart man kopplar in diffen på dessa traktorer? har ägt min i 3 år men vet inte vart spaken sitter till diffen? någon som vet och kanske till och med kan ta en bild och skicka? /wernald

Avatar Fallback

Re: Belarus 82

nilsosterberg  
#123394 till vänster om ratten strax framför vänster knä finns reglage för värmen. dragknoppen till höger om den ska vara inkoppling av difffunktion. nästa dragknopp till höger om diff knappen är nödstoppet. difffunktionen på min funkar per automatik, kan bero på hur dragknappen har för funktion.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus 82

vedslukarn  
#340402 Hej jag har nyss köpt en Belarus 82. Har du kvar din? Jag tänkte använda min i skogen men är lite fundersam över markfrigången. Den har ju hitchkrok som tar bort en del av frigången. Har du några tips på ombyggnad eller nåt ?

Avatar Fallback

Re: Belarus 82

janfre  
#812638 Hej !
En lite fråga.. vad är skilnaden på en 562 XL ocg en belarus 82. en vän tyckte jag skulle skaffa en sådan.
// Janne

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).