Motorsåg och handhållet

Bekväm röjsele för riktigt långa personer

94 inlägg 43395 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7553 Jag är 196 cm lång med en relativt lång rygg! Jag är på jakt efter en riktigt bra röjsele för långa röjardagar med en Husqvarna 252 RX! Vad rekommenerar forumet för oss storväxta?

Finns det någon ramförlängare för rambaserade röjselar, t.ex. Jonsereds komfortsele? Anledningen till att jag frågar, är att på mina stora friluftsryggsäckar (Haglöf Alaska + Fjällräven brandkårsram) har jag (tack vare två modifierade ramförlängare) kunnat flytta upp axelremmarna ca 10 centimeter. Därmed har ryggsäcken fått en helt annan stabilitet på min rygg, vilket inte minst märks vid skidbaserade vintertältturer! :D

Om det saknas bra röjselar för oss storväxta personer, så leker jag med tanken att modifiera en ryggsäcksram (som ju kan förlängas med en ramförlängare) till en röjsele! Någon som prövat?

Förövrigt verkar höftbälten och axelremmar vara klart bättre polstrade på moderna ryggsäckar än på moderna röjselar, se t.ex. Bergans bekväma ramryggsäckar www.bergans.no (som numera sitter på mina båda friluftsramsäckar).

/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7558 Har du kollat med din Hva handlare om det finns längre handtag att få tag på.

Användarvisningsbild

Ingen förlängning möjlig på Husqvarna...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7559 ... men väl på Baggen enligt Sven-Olof!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7562 Ämnet har varit upp tidigare. Letade också efter detta och den enda som jag hittade var stihls comfort-sele som finns med förlängd rygg.

Baggens nuvarande modell skulle tydligen inte vara så bra för oss på ett par meter, men den gamla kan visst moddas att passa. Har inte provat ngn av dem.

Lekte med tanken att bygga eget med hva's löpande puta på bärsystem från ryggsäck. Hittade tyvärr ingen säck jag ville slakta...

Använder bergans mindre jaktsäck. Är det deras "power frame" du gillar?'Har märkt att ramsäckar kommit starkt senaste åren. Måste nog testa en snart. Synd att de är så förbaskat dyra!

/Nisse

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7575
nisse skrev:Ämnet har varit upp tidigare. Letade också efter detta och den enda som jag hittade var stihls comfort-sele som finns med förlängd rygg.

Jo, det inlägget har jag sett, men jag har fått för mig att Stihl bara har enklare röjselar! Fast det kanske bara är elakt förtal från Husqvarna-freaks :lol:

nisse skrev:Baggens nuvarande modell skulle tydligen inte vara så bra för oss på ett par meter, men den gamla kan visst moddas att passa. Har inte provat ngn av dem.

Om jag förstod Sven-Olofs mail rätt, så går det att specialbeställa större Baggen-selar!

nisse skrev:Lekte med tanken att bygga eget med hva's löpande puta på bärsystem från ryggsäck. Hittade tyvärr ingen säck jag ville slakta...


Har varit inne på precis samma spår, därav min fråga! Det finns oftast lösa ryggsäcksramar att beställa som reservdelar, ifall du inte vill slakta en befintlig ramryggsäck!

nisse skrev:Använder bergans mindre jaktsäck. Är det deras "power frame" du gillar?'Har märkt att ramsäckar kommit starkt senaste åren. Måste nog testa en snart. Synd att de är så förbaskat dyra!

/Nisse


Jag har inte tittat närmare på just Bergans "power frame". Däremot har jag satt på Bergans sköna höftbälte och axelremmar på min Haglöfs Alaska och Fjällrävens brandkårsram. En enorm komfortförbättring gentemot orginaldelarna - speciellt när axelremmarna kommer upp en bit 8)

Förövrigt är det inte mer än rätt att bra kvalitet ska få kosta en bra slant, även om pengarna ofta är surt förvärvade! Genialitet är trots allt ofta 1% inspiration och 99% transpiration. 🧠
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7616
Niking skrev:
nisse skrev:Ämnet har varit upp tidigare. Letade också efter detta och den enda som jag hittade var stihls comfort-sele som finns med förlängd rygg.

Jo, det inlägget har jag sett, men jag har fått för mig att Stihl bara har enklare röjselar! Fast det kanske bara är elakt förtal från Husqvarna-freaks :lol:

nisse skrev:Baggens nuvarande modell skulle tydligen inte vara så bra för oss på ett par meter, men den gamla kan visst moddas att passa. Har inte provat ngn av dem.

Om jag förstod Sven-Olofs mail rätt, så går det att specialbeställa större Baggen-selar! Priset är samma som för vanliga Baggen-selar, d.v.s. 1350 kr inkl. moms + frakt!

nisse skrev:Lekte med tanken att bygga eget med hva's löpande puta på bärsystem från ryggsäck. Hittade tyvärr ingen säck jag ville slakta...


Har varit inne på precis samma spår, därav min fråga! Det finns oftast lösa ryggsäcksramar att beställa som reservdelar, ifall du inte vill slakta en befintlig ramryggsäck!

nisse skrev:Använder bergans mindre jaktsäck. Är det deras "power frame" du gillar?'Har märkt att ramsäckar kommit starkt senaste åren. Måste nog testa en snart. Synd att de är så förbaskat dyra!

/Nisse


Jag har inte tittat närmare på just Bergans "power frame". Däremot har jag satt på Bergans sköna höftbälte och axelremmar på min Haglöfs Alaska och Fjällrävens brandkårsram. En enorm komfortförbättring gentemot orginaldelarna - speciellt när axelremmarna kommer upp en bit 8)

Förövrigt är det inte mer än rätt att bra kvalitet ska få kosta en bra slant, även om pengarna ofta är surt förvärvade! Genialitet är trots allt ofta 1% inspiration och 99% transpiration. 🧠
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Lastbygel till Baggens kombisele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7617 Är det någon som testat lastbygeln till Baggens kombisele? Om jag ändå ska måttbeställa deras röjsele, vore det kanske bra att samtidigt beställa Baggens lastbygel?

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Nu är den extralånga Baggenselen beställd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7733 Nu har jag beställt en extralång Baggen röjsele med både extralånga axelremmar och en lastbygel. :D Lastbygeln kostar f.ö. 300 kr! Paketet plockas ihop nästa vecka!

Om det är fler som vill ha förlängda Baggenselar, så har Sven-Olof fortfarande ett lager kvar av de ursprungliga (och 10-15 cm längre) ramarna till Baggens röjsele, så det blir ingen extra väntetid för dessa. Det var heller inga problem att beställa extralånga stroppar till axelremmarna! :D

/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu är den extralånga Baggenselen beställd

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7741
Niking skrev:Nu har jag beställt en extralång Baggen röjsele med både extralånga axelremmar och en lastbygel. :D Lastbygeln kostar f.ö. 300 kr! Paketet plockas ihop nästa vecka!

Om det är fler som vill ha förlängda Baggenselar, så har Sven-Olof fortfarande ett lager kvar av de ursprungliga (och 10-15 cm längre) ramarna till Baggens röjsele, så det blir ingen extra väntetid för dessa. Det var heller inga problem att beställa extralånga stroppar till axelremmarna! :D

/Niklas


Intressant! Var det den stoppade delen av axelstroppen som gick att förlänga?
pÅ Trio-balance får jag justeringen uppe vid ung nyckelbenet.Obekvämt.
Vad gick hela paketet på totalt?

Går lastbygeln att bära t.ex.plantkartonger på? Provade det på en gammal baggen utan större succé.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Nu är den extralånga Baggenselen beställd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7744
nisse skrev:
Niking skrev:Nu har jag beställt en extralång Baggen röjsele med både extralånga axelremmar och en lastbygel. :D Lastbygeln kostar f.ö. 300 kr! Paketet plockas ihop nästa vecka!

Om det är fler som vill ha förlängda Baggenselar, så har Sven-Olof fortfarande ett lager kvar av de ursprungliga (och 10-15 cm längre) ramarna till Baggens röjsele, så det blir ingen extra väntetid för dessa. Det var heller inga problem att beställa extralånga stroppar till axelremmarna! :D

/Niklas


Intressant! Var det den stoppade delen av axelstroppen som gick att förlänga?
pÅ Trio-balance får jag justeringen uppe vid ung nyckelbenet.Obekvämt.
Vad gick hela paketet på totalt?

Går lastbygeln att bära t.ex.plantkartonger på? Provade det på en gammal baggen utan större succé.

/Nisse


Nja, det är nog den icke stoppade delen på axelstroppen som kommer att förlängas! Dock räcker det ju med att den stoppade delen av axelstroppen ligger på axeln...

Om jag hade en Trio Balance, skulle jag snabbt sprätta loss axelstropparna vid infästningen till "plastramen" och sedan ordentligt sy fast var sitt lösa band (50 mm bredd och kanske 300-400 mm långt) i axelstropparna (vid spättningen alltså). Sedan skulle jag låsa fast de båda fastsydda banden i plastramen på ett lämpligt sätt. Då får jag ju axelstropparnas vadering där de skall vara!

Jag har ännu inte fått röjselen, så jag vet inte vad lastbygeln duger till... Om du promt behöver bära ut mycket plantor, har Skogma http://www.skogma.de/shop/index.php två intressanta alternativ (Art.-Nr. 361-6768-50 för plantkartonger och Art.-Nr. 361-6769-00 för plantkassetter) för 1295 kr + moms resp. 1725 kr + moms. Båda dessa behöver dock kompletteras med ett höftbälte (ev. Art.-Nr. 361-6753-00 (?) för 398 kr + moms).

Baggens röjsele kostar 1350 kr inklusive moms och lastbygeln kostar 300 kr extra inklusive moms, alltså totalt 1650 kr inklusive moms. Frakt (bussgods) tillkommer (150 kr, enligt Sven-Olof).
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 19 apr 2007, 13:49, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Nu har den förlängda baggens röjsele kommit

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8183 Nu har jag äntligen fått min förlängda röjsele inklusive lastbygel! :D Den verkar passa bra, men jag har inte hunnit testa den skarpt läge. :oops:

Lastbygelns lasthylla verkar dock ganska liten :( och funkar mest för att kunna bära bensindunken, reservklingor och fältverktyg. Lasthyllan är betydligt större på min gamla brandkårsram från Fjällräven http://www.fjallraven.se/Products/produ ... ionId=3016, som jag hellre skulle använda för plantkartonger och dylikt än Baggens kombisele.

Den vaddereade delen på de förlängda axelremmarna är ca 40 cm långa. Tyvärr saknas en bröstrem :( , men det det går ju lätt att fixa en McGyver-variant. :D

Då Baggens röjsele är baserad på en utanpåliggande ram, finns det gott om möjligheter att laborera med olika axelremmar och höftbälten. :D

Bl.a. funderar jag på att ha själva röjsågskoken löst hängande, som på en Husqvarnas Trio Balance sele. Då skulle man också kunna ha ett riktigt höftbälte istället, t.ex. det bekväma Fjällräven Gyrobältet!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8845 Har du provat din sele på alvar ännu?

Nyfiken på hur det funkade.

Användarvisningsbild

Har haft fullt upp med mätning och projektering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8849
JoRu skrev:Har du provat din sele på alvar ännu?

Nyfiken på hur det funkade.


Nej, jag har "tyvärr" haft fullt upp med mätning och CAD-ritning den senaste månaden, :D så jag har inte hunnit testa min förlängda Baggensele i skarpt läge ännu! Nästa vecka hoppas jag dock kunna inviga den på allvar med åtminste några dagars skräpparöjning.

/Niklas

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8855 Var nyligt på en odlingskurs där man bl a pratade om sprutning mot skräppa. Visste inte att den blev så stor att röjsåg krävs?
Har själv aldrig lagt märke till skräppa, men den kan visst vara riktigt eländig på sina håll.

/Nisse

Användarvisningsbild

Skräppa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8865
nisse skrev:Var nyligt på en odlingskurs där man bl a pratade om sprutning mot skräppa. Visste inte att den blev så stor att röjsåg krävs?
Har själv aldrig lagt märke till skräppa, men den kan visst vara riktigt eländig på sina håll.

/Nisse

Tja, problemet är att skräppan växer på fuktig naturbetesmark, som är klassad som Natura 2000! Således är ingen kemisk bekämpning aktuell!

Vad "röjsågen" beträffar, så är det snarare en gräsröjare (Jonsered GR 2036) än en seriös skogsröjare!
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).