Traktorer och processorer

Motorn tappade orken

6 inlägg 4941 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorn tappade orken

hath007  
#96064 Hej, är ny på det här och har ingen större erfarenhet av diselmotorer.
Under körning så föll varvtalet ganska hastigt. På 15-20 sekunder försvann hälften av varvtalet trots att jag mötte med mer gas. Motorn låg sedan stadigt på ca 1000 varv (med full gas) tills jag kommit hem (max 10 minuter total körtid).
I samband med detta bolmade det ut en ganska mörk rök ur skorsten. Inte riktigt svart rök, mer som mörkt grå.
En doft som av bränt gummi spred sig och i efterhand har jag noterat att det är fullt av svarta prickar på tak och andra horisontella ytor. Ser ut som olja tycker jag.

Jag kan inte se några problem med bränsle- eller luft- tillförsel.
Jag misstänker att det kan finnas någon liten mängd vatten i tanken bildat av kondens och för att den körs för sällan/för lite.
Möjligen att det finns algtillväxt i någon mån trots att den bara fått smaka en liten slurk disel med RME en enda gång.

Jag törs inte starta igen av rädsla för att det kan förvärra situationen.

Tips på vad det kan vara som har hänt?
Tips på vad jag kan titta på för att komma orsak och lösning på spåren?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Motorn tappade orken

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96066 Vad är det för maskin du skriver om?
Enda ledtrådarna är att det är skrivet i traktorkategorin och att den har dieselmotor.....

Avatar Fallback

Re: Motorn tappade orken

Sral  
#96124 kan vara turbon som givit upp

Användarvisningsbild

Re: Motorn tappade orken

matte57128  
#96209 Jag hade samma skit med min CaseIH 685 för nåt år sedan. Jag stängde då av den och gjorde en snabbinspektion utan att hitta någon vettig förklaring. Funderade en stund utan att komma på någon bättre idé än att starta den igen, vilket jag gjorde, och då funkade den bra igen. Jag diskuterade detta med en bekant som gissade att något i dieselpumpen hade hängt sig, han tipsade också om att blanda en skvätt olja i dieseln eftersom modern diesel inte är lika fet som den gamla. Sedan jag hade detta bekymret har jag försökt komma ihåg att slå i lite olja vid varje tankning och det har, som sagt, inte hänt igen.

Användarvisningsbild

Re: Motorn tappade orken

totte  
#96238 Vore ju som sagt bra om vi fick veta vad det är för fordon och vilken motor det gäller, inte så lätt att ge några mer underbyggda svar annars.

Avatar Fallback

Re: Motorn tappade orken

valmet-patu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96385 På en del gamla traktorer kan membranet i matarpumpen börja släppa diesel ner i vevhuset med påföljd att detta fylls med bränsle. Var ute för detta för många år sedan på en IH 414, vilket gav ungefär de resultat som du beskriver. Förmodligen har du hittat felet vid det här laget, men eftersom vi inte vet vad det gäller för maskin, är det svårt att säga. Detta kan uppstå när matarpumpen drivs genom en arm genom vevhusväggen. Att byta membran på en pump av denna typ kostar inte många hundra och kan vara rätt enkelt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).