Uppvärmning

Självreglerande cirkulationspump

3 inlägg 2751 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Självreglerande cirkulationspump

tlar  
#94166 Jag avser att installera automatisk värmereglering genom styrning av shuntventilen mha rumsgivare och någon reglercentral, typ Danfoss ECL 110. Frågan är vilken cirkulationspump man bör välja? Det finns ju de som elektroniskt reglerar vattenflödet för att minska el-förbrukning och eventuella oljud i systemet. Men vad jag kan förstå så förutsätter väl denna typ av reglering att man använder sig av termostater på radiatorerna för att minska flödet och när pumpen känner av detta drar den ner på effekten? Men om man styr shunten från en rumsgivare så behöver man väl i princip inte behöva några termostater? Är det någon som kan bringa klarhet i detta :?:



   TS
Avatar Fallback

Re: Självreglerande cirkulationspump

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94167 Shuntstyrning -> pumpen går alltid fullt och man reglerar temperaturen
Radiatortermostater -> vattnet är är alltid varmt(hett), och man reglerar med flödet.

Jag har det senare, det första är att rekommendera om du har värmepump.

Och att blanda och skaffa både och, är inte en bra idé.

Avatar Fallback

Re: Självreglerande cirkulationspump

Dane  
#101707 Hej.

I ett hus finns "oftast " söder och norrsida. :roll:

Om man har radiatortermostater på radiatorerna kan värmebehovet regleras separat efter behovet från söderuppvärmda rum respt. norrkylda.
Dessutom kan man låta ett enstaka rum regleras till en svalare temp än övrigt i huset om man vill det.

Att kombinera automatisk shuntreglering med radiatortermostat ger optimalt reglerresultat även utan elektrosiskt styrd vartalsreglering på pumpen därför att shuntregleringen reglerar till den temp som huset i helhet behöver.

Om man inte har shuntreglering ställer man ju shunten för hand och då oftast lite högre än vad som behövs.
Vad händer då?

Jo, det går ut för hög temp till radiatorerna, rummet blir för varmt, radiatortermostaterna känner av det och stryper på flödet till radiatorn.

Oftast så stryper då rad.termostaten så mycket att flödet blir så lågt att nedre halvan på radiatorn blir helt kall. Då kan det bli kallras från fönstret, men vad värre är: Returledningen till pannan blir också kall vilket kan få till följd att pannan korroderar i botten.
Detta är något som många ofta förbiser.

Shuntautomatiken bör ställas in så att det blir minsta möjliga temperaturskillnad mellan överdelen och underdelen på radiatorn vid önskad rumstemperatur.

Den optimala shuntregulatorn har både rums och utetempgivare.
Då kan shuntregleringen känna av en snabbt sjunkande utetemp. och ställa in lämplig rumstemp innan rummet hunnit börja svalna.

//Dane

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).