Traktorer och processorer

Justering mäthjul på niab

6 inlägg 3873 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Justering mäthjul på niab

a05dama1  
#91955 Hej allihopa!

Tänkte kolla om det är någon som vet hur man justerar mätresultatet från mäthjulet på en niab 5-15B :?:

Allt rullar och funkar men angivet värde stämmer ej med verkligt värde. Vet att man kan lämna iväg grejerna för justering men det borde ju inte vara så svårt att fixa själv om man bara lägger lite tid på det...

det är ju roligt att fixa själv och sen e man ju lite snål oxå :???:

MVH
Dan M Sandberg



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Justering mäthjul på niab

spink  
#93976 Lossa locket och blås rent "spalltskivan" det har säkert bara kommi skit i där. Märk sedan och snurra ett varv och då ska det vara 48cm på displayen. Om du ska skicka iväg det på reparation så är det väl till sidesystem du får skicka det, så får du ett utbytes.
Lycka till Mvh Niklas

Avatar Fallback

Re: Justering mäthjul på niab

a05dama1  
#94327 Toppen, tack för tipset...

Den automatiska följdfrågan... om displayen inte visar 48 cm på ett varv?

*Vetgirig* (och inte hemma så jag kan kolla)

MVH Dan

   TS
Avatar Fallback

Re: Justering mäthjul på niab

spink  
#94593 Det funkar så att det finns 48 "taggar" som ett litet "öga" ser och snurrar du ett varv och det tex blir 46cm så ligger det till 99 % någon skit där nere. Oftast är det detta fel eller räknar det inte alls. Om du har en äldre niab så ser spalltskivan lite annorlunda ut, då är det en skiva med 96 hål i och då räknar den varannat hål och den modellen är lite kännsligare för smuts. Men det är samma där, 48cm = 1 Varv. Hoppas du blir klokade med denna förklaring. Det finns ingen justering på mäthjulet.
MVH Niklas

Avatar Fallback

Re: Justering mäthjul på niab

skogspojken  
#109651 Det visar fel om det är fukt i hjulet =)

Avatar Fallback

Re: Justering mäthjul på niab

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109662 Det vill ju till att mäthjulet inte är nedslitet. Ett slitet mäthjul ger för höga längdvärden= virket blir för kort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).