Traktorer och processorer

Läckande dieseltank Valmet 605

11 inlägg 12187 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Läckande dieseltank Valmet 605

Lucke  
#90078 Hej!

Upptäckte idag att jag har en läcka på bränsletanken på min Valmet 605. Sedan jag tankade senast har det blivit en fläck på marken där jag brukar parkera. Igår upptäckte jag att det hängde en dieseldroppe under traktorn på bulten till fotstegen på högersidan. Jag torkade rent och hittade till slut läckan. Mitt på tankens högra sida där tanken är som bredast, i svetsfogen till fästet som sitter framför hytten på sidan av tanken (lastarfäste?) så läcker det. Väldigt liten läcka, jag kan inte se någon por el. liknande i svetsen kan bara konstatera att det sipprar fram diesel, det syns om man torkar rent med papper och lyser med ficklampa på svetsfogen.

Vad göra??

Törs man svetsa? Hur?
Är inte sugen på att spränga traktorn eller mig själv i 1000 bitar!

Kan man fylla tanken med C02, avgaser eller dyl. för att förhindra brand och explosion?
Vad är bäst tom eller full tank?

Är det ett alternativ att fega ur med svetsandet och kladda på JB-weld istället?

Mvh Lucke



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Läckande dieseltank Valmet 605

Dexxaz  
#90088 Om tanken är demonterbar brukar jag tömma ur bränslet,skölja med vatten och sen vattenfylla så mycket det går med sprickan i högläge innan jag svetsar/hårdlöder...
Vet inte hur din Valmet är byggd,hade inte nån tidig Valmet tanken i traktorkroppen??
En svets är nog bättre än att smeta in ett kemiskt plåster om det är möjligt att svetsa.
Co2 borde fungera men en viss oro skulle jag nog känna i alla fall...vatten är inte explosivt.....

Avatar Fallback

Re: Läckande dieseltank Valmet 605

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90124 ta bort tanken går inte då den är i ramen, hade läckage på våran 605a för 3 årsen, o de verkar vara på precis samma ställe, fasst på vänster sidan. vi smetade på nåt kladdigt(kommer inte ihåg va de heter) och de har inte varit nåt läckage, vad jag har sett så de blev nog bra.

Användarvisningsbild

Re: Läckande dieseltank Valmet 605

Lucke  
#90141 Precis som några av er redan har skrivit så är tanken inbyggd i traktorn och den ser dessutom mycket rejäl ut så jag trodde inte det var möjligt att en sådan kunde läcka! Men tydligen är det fler än jag som har fått samma problem så något konstigt är det...

Det lutar åt att jag slipar rent och smetar på JB-weld, skall bara dubbelkolla med svetsarna på jobbet om de har någon bra idé först.

Svets hade naturligtvis varit det bästa, men jag vill inte riskera att elda upp traktorn.

Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckande dieseltank Valmet 605

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90143 skulle tro att de är vibrationer från hytten som gör att de spricker.. vi kikade efter ifall nån ville svetsa tanken och hittade en som kunde göra de, han sa att är den fulltankad så går de bra. men som du säger så vill man inte riskera att elda upp traktorn så de blev inget svetsande.

se till att ha en bra brandförsäkring ifall den ska svetsas 😈 :lol: och lycka till

Användarvisningsbild

Re: Läckande dieseltank Valmet 605

totte  
#90148 Du får aldrig JB Weld att sitta så länge det fuktar diesel. Försök knåda i nån form av tätningsmassa som håller det tätt temporärt. Sen kan du göra rent med lösningsmedel runt om och bygga en vall av JB Weld över det.

Avatar Fallback

Re: Läckande dieseltank Valmet 605

Dexxaz  
#90161 Kan du köra upp traktorn i ex vis en grushög för att få sprickan högt??och vattenfylla i alla fall??


Bara en tanke...

Avatar Fallback

Re: Läckande dieseltank Valmet 605

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90221 Tror mer på att toppfylla tanken, bränslet brinner inte direkt utan syre, utan ev ångor och en tom tank innehåller bara ångor dvs stor explosinsrisk.
Kom ihåg att de finns flera som blivit svårt skadade/dött som försökt dela på oljefat som varit tomma på ev vätska men inte varit sköljda och då innehållit ångor av nåt brännbart så fatet exploderat

Användarvisningsbild

Re: Läckande dieseltank Valmet 605

Lucke  
#90223
Dexxaz skrev:Kan du köra upp traktorn i ex vis en grushög för att få sprickan högt??och vattenfylla i alla fall??


Bara en tanke...



Sprickan sitter precis mitt på tanken i höjdled så traktorn skulle nog luta för mycket... Men tack ändå!

Mvh Lucke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckande dieseltank Valmet 605

Lucke  
#90227
gnisten83 skrev:Tror mer på att toppfylla tanken, bränslet brinner inte direkt utan syre, utan ev ångor och en tom tank innehåller bara ångor dvs stor explosinsrisk.
Kom ihåg att de finns flera som blivit svårt skadade/dött som försökt dela på oljefat som varit tomma på ev vätska men inte varit sköljda och då innehållit ångor av nåt brännbart så fatet exploderat


Snackade med en svetsare på jobbet, han trodde inte på det alternativet. Dels för att det blir svårt att få upp värme på smältan med diesel bakom plåten och dieseln som sipprar ut kommer att göra svetsfogen porig.
Personligen tror jag dock att det skulle funka även om det inte blir så snyggt som våra kräsna licenssvetsare vill att det skall vara... Fick dock höra att en av våra svetsare som jobbar natt nyligen hade varit ute hos någon lantbrukare och lagat en farmartank med rosthål i botten, han kröp in i tanken och svetsade helt enkelt... Skall fråga honom om de sköljde tanken etc., fast till saken hör att han är ganska vild och orädd så det finns nog risk att chansade lite...

En annan intressant idé som jag hittade i något bilforum är att stoppa i ett rör i tankpåfyllningen och trä på en slang till ljuddämparen på traktorn, låta traktorn gå på tomgång så att tanken fylls med avgaser. Borde ju bli som att fylla med rotgas typ... Jag kan ju ha ca. halv tank (90 liter) i traktorn utan att nivån når upp til sprickan där det läcker. Vet inte om jag törs prova bara...


Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckande dieseltank Valmet 605

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90281 Ok så sprickan var så högt upp i tanken.
Avgaser eller koloxid blir ju nästan samma sak.
Har provat att svetsa en läckande hydralcylinder som hade en spricka i gavelsvetsen och jag fick slipa ner svetsen 5 ggr trots att den var tömd och rengord med avfettning för de blev bara porer i svetsen(migsvets)

Jag hoppas att tanken han svetsade var fylld med nån gas och han själv hade syrgasmask....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).