Vedmaskiner, flishuggar

Fliskvalité - junkkari, farmi

2 inlägg 3371 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fliskvalité - junkkari, farmi

robeze  
#86039 Hej,

Funderar på att köpa en ny flishugg och funderar mellan farmi ch260 eller junkkari 260, har ni någon erfarenhet kring dessa och vad som fungerar bra respektive mindre bra?

Har för tillfället en edsbyhuggen 250H och när jag flisar med denna så får jag relativt ofta med "rester" 5-10 cm stora bitar som har kommit förbi "fingrarna" som skall eliminera dessa.

När jag har jämfört junkkari huggen med farmi så verkar det som om junkkari:n inte har några kvistbrytare överhuvudtaget, verkar dock finnas något som heter risknivar vet dock inte vad detta är, har ni någon aning?

Har någon flisat med dessa modeller och vilken erfarenhet har ni av kvalitén, blir det ofta rester och hur stora är då dessa?


//Robert



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Fliskvalité - junkkari, farmi

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86462 Jag har en till hjälp att flisa och han har en Farmi 260, jag tycker det funkar bra.
Några större bitar blir det väl men inte så att man har ont av det. Bra kapacitet
med kranmatning men det går åt en rejäl traktor om det ska bli något av det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).