Skogsvagn (Huggarvagnar)

lasta kortved med grip....

32 inlägg 20373 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lasta kortved med grip....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84772 Har en fundering... i brist på lastare, å det faktum att folk inte är beredda att ta emot veden än så funderar jag på om jag kan köra den färdiga veden i en gigantisk hög å sen på nått vis lasta med gripen direkt i tippvagnen, MEN då behöver man antagligen göra nån typ av skop tillsatser, men då sa nån att det inte går utan att det ska vara nån typ av "gafflar" så man inte klämmer fast nån vedpinne å resterande ved trillar ur...
är det nån som har nått tips eller allra helst en bild... ja har gripen på farma vagnen å vill helst ha nån typ av snabbfäste så det går att ändra från den ena till den andra ganska snabbt + att det ska få plats en del åxå... man vill ju inte hålla på å lasta i 100 år;).... hoppas ni förstår hur ja menar!!!

Å som vanlig blir man glad för tankar å ideer;)



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: lasta kortved med grip....

Elias  
#84776 Alltså jag skulle kunna tänka mig en grip i denna stilen fast med närmare ribbor och att båda sidorna hade den övre typen.
Finns någon bättre sort som jag sett någonstans men kan inte hitta.
http://www.tractorbynet.com/forums/atta ... 29-anyone-

Användarvisningsbild

Re: lasta kortved med grip....

Torparn79  
#84777 sno gärna en bild för länken funkar inte..
man kommer bara till forumsstarten..

Avatar Fallback

Re: lasta kortved med grip....

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84778 lasta med grävmaskinen :grin:

Avatar Fallback

Re: lasta kortved med grip....

valtra a 72  
#84782 Jag brukar lasta veden med grip och insatsplåtar men det går ej speciellt bra pga. att ibland får man bara en par vedträn i gripen och ibland en halv kubik.Skulle vilja prova någon annan modell på grip.Några tips?

Användarvisningsbild

Re: lasta kortved med grip....

Elias  
#84785 Någonting sådant här fast med ribbor istället för plåtar så ev jord + bås kan falla på backen igen.
FB10000004.jpg

Avatar Fallback

Re: lasta kortved med grip....

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84787 FMV hade en gödselgrip för länge sen, bred med ett gäng tänder ungefär som en bred risgrip.
Själv lassar jag med en gripskopa på 200l och ibland blir de inte så mycket i men oftast blir de rätt mycket

Användarvisningsbild

Re: lasta kortved med grip....

Fredrik Reuter  
#84789 Hej,
Jag tror vi pratat om detta förut på forumet men det var länge sedan.
Själv har jag funderat på Garpgreppet eller liknande för att kunna få fjädereffekten så taget hänger kvar.

Bild


Bilden kommer från Moheda/FTG sajt

Användarvisningsbild

Re: lasta kortved med grip....

Fredrik Reuter  
#84790 Ytterligare varianter

kesla-grip-for-ved.jpg


Bilden ovan kommer Keslas PDF

Även Nokka har lite olika lösningar som kanske kan ge inspiration?

Användarvisningsbild

Re: lasta kortved med grip....

Torparn79  
#84791
Admin@skogsforum skrev:Ytterligare varianter

kesla-grip-for-ved.jpg


Bilden ovan kommer Keslas PDF

Även Nokka har lite olika lösningar som kanske kan ge inspiration?

en sån som på bilden borde ju inte vara allt för klurig att smida iordning, men det skulle nog inte göra så stor skada om den var ½-metern bredare..

Avatar Fallback

Re: lasta kortved med grip....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84794
Valtra skrev:lasta med grävmaskinen :grin:




JAg har testat me det åxå, men det tar inte bra alls me mina små skopor;)... när jag kör i pall å storsäck så hanterar jag veden me grävaren å pallgafflar, funkar utmärkt, å man kan bara svänga runt man behöver inte åka alls, men det är just det här med kortveden, förvisso skulle ja kunna göra nån typ av grip på en skopa kanske... som stenplockarna dom har utomlands....

annars verkar modellen kesla har vara den mest intressanta hittils;)....

   TS
Avatar Fallback

Re: lasta kortved med grip....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84795 Nu hittade ja denna, lite avancerad men ändå.... den verkar man få me en del iaf...


http://www.mecanil.fi/pdf/MecanilVG400_web.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: lasta kortved med grip....

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84798 Det går bättre med bara gripen än med skopor för med skopor får man inte med någonting.

Avatar Fallback

Re: lasta kortved med grip....

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84799 Så såg gödselgrepen ut som jag tänkte på fast denna är mycket kraftigare.
Är säkert en bra variant för när jag lassar med skopan får jag med mej mycket skräp in i vedboden

Användarvisningsbild

Re: lasta kortved med grip....

Elias  
#84802 Det var en sån där jag tänkte på från mecanil, känns som att den kan fungera rätt så bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).