Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Import från norge

14 inlägg 12802 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Import från norge

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82152 Hittade några militära polaris 6x6 på retrade.no Dessa måste exporteras för att få köpas men vet någon vilka kostnader jag måste räkna på? Moms tull osv?

//



   TS
Avatar Fallback

Re: Import från norge

Yanmar 1502d  
#82158 Hallå!

Lättaste och snabbaste svaren får du nog från transportstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: Import från norge

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82166 Näe de lättaste svaret får jag av er mina vänner på skogsforum. Det trodde jag du visste janmar. Det mest korrekta får jag däremot säkert av transportstyrelsen eller annan myndighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Import från norge

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82203 Tull o moms lär du åka på då dom inte är med i EU.

Användarvisningsbild

Re: Import från norge

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82289 men då betalar jag väl inte norsk moms heller? Och momsen drar jag väl som vanligt av? Så gör man ju då man köper från tex tyskland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Import från norge

stegmaster  
#82328
trilla skrev:men då betalar jag väl inte norsk moms heller? Och momsen drar jag väl som vanligt av? Så gör man ju då man köper från tex tyskland.

Du ska helt säkert betala svensk moms. När jag har handlat i sverige betaler jag norsk moms.
Har betalt netto pris til återförsaljare i sverige(pris utan moms), och sedan får man en krav om att betala moms på grejerna i det landet man bor.

Avatar Fallback

Re: Import från norge

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82347 Är med i en vedmaskin vi köpte från Norge,vid export ska egentligen inte moms betalas i inköpslandet utan att det som betalas vid tull till införsellandet är moms avdragsgill som vanligt.Fungerade så när jag köpte betongen från Norge till garageplattan,leverantören stod för allt pappersarbete gentemot tullen.

Användarvisningsbild

Re: Import från norge

stegmaster  
#82444
bengt.a skrev:Är med i en vedmaskin vi köpte från Norge,vid export ska egentligen inte moms betalas i inköpslandet utan att det som betalas vid tull till införsellandet är moms avdragsgill som vanligt.Fungerade så när jag köpte betongen från Norge till garageplattan,leverantören stod för allt pappersarbete gentemot tullen.

Trodde inte det va tull på lantbruksutrustning? :surp:
Jag har endast betalt moms (ingen tull) på vedutrustning från sverige, men på andra saker som til eks, vid kjöp av DVD`r får man betala tull ochså.

Avatar Fallback

Re: Import från norge

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82474 Skrev väl att det är moms som betalas vid tullen?

Användarvisningsbild

Re: Import från norge

stegmaster  
#82582
bengt.a skrev:Skrev väl att det är moms som betalas vid tullen?

Sorry, ser det nu (läste lite för snabbt). :oops:

Avatar Fallback

Re: Import från norge

Yanmar 1502d  
#82659
trilla skrev:Näe de lättaste svaret får jag av er mina vänner på skogsforum. Det trodde jag du visste janmar. Det mest korrekta får jag däremot säkert av transportstyrelsen eller annan myndighet.


Det känns som förr i tiden när fröken slog barnen med linjal på fingrarna :lol:
Du har så rätt.

Användarvisningsbild

Re: Import från norge

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95182 Nu är det här aktuellt igen. Den här gången blir det att åka bil till mo i rana och köpa en kanot som jag spänner på taket och kör hem. Betalar jag norsk moms då? Den kostar 10490 norska vilket är ca 12500 svenska. Skulle hellst köpt den i sverige för att slippa detta besväret men de finns inte i sverige så norge blir närmast för mig då det är längre till tyskland.

/.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Import från norge

stegmaster  
#95189
trilla skrev:Nu är det här aktuellt igen. Den här gången blir det att åka bil till mo i rana och köpa en kanot som jag spänner på taket och kör hem. Betalar jag norsk moms då? Den kostar 10490 norska vilket är ca 12500 svenska. Skulle hellst köpt den i sverige för att slippa detta besväret men de finns inte i sverige så norge blir närmast för mig då det är längre till tyskland.

/.

Behöver du betala något som hälst(vid grensen), er det inte bara att kjöre hem med den??? :surp:
Lagligt er det vel inte, men dom fleste gör vel så, om dom henter varorna själv?
Har själv hentat saker i sverige og bara kjört hem til Norge med dom, inga kostabara prylar dock. 8)
Men om jag får något skickad med posten, blir det ju en annan skål.

Användarvisningsbild

Re: Import från norge

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95196 Jo så kan man ju göra. Jag tänkte bara att det kanske är billigare att göra det på rätt sätt? Kanske att momsen är lägre i sverige och att det därför blir billigare att dra av norsk moms och lägga på svensk? Det ä'r väl vanligare att man hämtar saker i sverige bland annat båtmotorer har jag hört historier om men det beror väl just på den höga momsen på sådana varor i Norge.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).