mån 17 feb 2020, 17:45#625474
[quote="AKKAMAAN"]"Rätt" spända band är så slaka som möjligt utan att hjulen slirar inuti banden samt att man inte riskerar att de kränger av.
Varför är slaka band bra?
1. Det minskar påfrestningarna på hjulaxellagringarna, speciellt om en virkesbit kommer in mellan band och däck då bandet blir super-spänt.
2. Det minska friktionen i drivningen av banden
3. Maskinen blir stabilare när den klättrar över stubbar och stenar, då dessa kan tränga in mellan boggihjulen
4. När banden är slaka så kan bandplattorna vinklas/kantställas för bättre grepp mot både mark och däck.
5. Slaka band håller längre. Länkningarna mellan bandplattorna gnager inte lika hårt mot varandra. När dessa länkar slits så ökar bandets längd och så småningom är bandet så slakt att bandplattor måste tas bort. 1 mm slitage per kontaktpunkt (öglorna i bandplattorna) i länksystemet gör att ett 8 meters band blir ca 100 mm längre. Vilket kan kräva att en bandplatta tas bort och ersätts med ett långt bandlås. Banden har en godstjocklek på länkarna runt 25 mm. När detta är nedslitet 50% så har bandet totalt förlängts ca 100 cm.
"Lagom" sträckta band skall hänga ner 50-100 mm mellan boggihjulen, vilket i princip är ett slack på ca 15-30 mm.
$matches[2]
Ett bra sätt att förbättra slaka bands grepp mot däcken är att installera 3 st en-meters grova kättingstumpar diagonalt på insidan av bandet
1581956399_boggi_band_med_kaettingstumpar.jpg
[/quot
Tack för det! Ska spänna banden "ett hack till" får vi se vad det gör. Tipset med kätting eller rundjärn är bra att ta med sig.
Inser också att man inte kan ta metoder från de stora maskinerna rätt över till min miniskotare.