Skördare

Hjulband

7 inlägg 4327 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjulband

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80085 Någon som har erfarenhet av hjulband på skördare?Skulle vara kul att höra om det är något att satsa på.
Om det är lätt att hålla dom spänd så att inte hjulet slirar i dom.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulband

dexter  
#80103 har dock ingen erfarenhet av hjulband på skördare men vi hade de på en skotare när ja gick i skolan, och va ja minns så va dom inte så jätte lätta och spänna, men fan så de drog!

Avatar Fallback

Re: Hjulband

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80299 vi har kört det förra hösten över vintern tills i våras på 890:n.... Är ett jäkla fäste i snö och där det är lite mjukare mark.
Är det stenigt så är dom inte så roliga på en skotare iaf, men på en skördare tror jag det funkar kanon.
Vi hade då aldrig problem med att hjulet slirade i dom, tyckte det var lätt att sträcka, följde med en sträckare som ser ut som kedjespännarna man använder på tex en trailer för att spänna fast maskin fast med en speciell slags krok som passar att haka i länkarna i bandet, sen är det bara sträcka.
Satt lås på kanske 4-5 ställen så då är det ju lätt att hålla dom sträckta.
Skulle tro att man behöver sträcka dom väldigt sällan på en skördare som rullar så lite, dom ligger ju bara still på hjulet så de slackar inte lika mycket som ett boggiband.

Avatar Fallback

Re: Hjulband

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80428 oki,tackar för svar!Man borde ju få bättre däck skydd också.Sen tror jag att dom inte är så mycket dyrare än ett par kedjor,ett par pewag helt perfekt till 700/70x34 är inte direkt billiga heller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjulband

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86075 går tre skördare här med hjulband dom behöver nästan aldrig sträckas. fruktansvärt bra grepp i dom. tror ett par hjulband passande 1470/041 kostar nästan 40000:-

Avatar Fallback

Re: Hjulband

mickejmb  
#86165 Ja de drar som fan. men tror de kan vara farligt inte så bra för diffen.

Användarvisningsbild

Re: Hjulband

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86169 1470 här har gått med hjulband i nästan 3 år utan bekymmer hittills o dom kör mycket våldsbranter

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).